slut på utrymme

Diskussion i 'Galaxy S' startad av poipoi, 22 sept 2010.

1. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej.. Håller på att få panik.. Nyligen har min mobil börjat klaga på för lite utrymme kvar på det interna minnet.. Jag kör oclf + root med orginal rom. Har rensat och enligt kies har jag 3Gb ledigt. Dock råkade jag klicka avbryt på lagg fixen. Kan det vara så att den börja kopiera tillbaka filer? hjälp snälla..

2. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Någon som har nån idé ? Nu har jag nästan inga appar kvar men varningen kvarstår.. Vet inte vad jag ska rensa längre.. å laggfixen går inte ta bort pga för lite minne kvar ..

3. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Kör repair/cleanup från OCLF.

Sent from my personal Dis-organizer GT-i9000

4. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Den hittar inga fel enligt den funktionen :( Reset på mobilen som gäller kanske?

5. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vad händer om jag tar bort laggfix & root appen bara? Försvinner allt då eller är de factory reset som gäller på mobilen.. för nu finns de ¤%& inga appar kvar på mobilen å ändå har jag 100 mb ledigt... va händer

6. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Såhär är det:

Från början ligger allting i /data

Lagfixen skapar en stor fil i /data, lägger upp en mapp som pekar "in" i den filen som heter /data/ext2data. Sedan pekas vissa mappar om från /data till /data/ext2data istället.

Den stora filen i /data är lika stor oavsett hur mycket du har i den. Alltså ändras inte lediga utrymmet i /data alls av att du lägger till och tar bort appar, för dessa installeras/avinstalleras i den stora filen och inte direkt på originalfilsystemet.

Det som hänt dig är antagligen att något lagt filer i /data som inte pekar vidare till /ext2data. Det enda sättet att fixa det är att kolla vad det är och se om det går att lösa, men det är rätt stökigt.

Nu vet du varför problemet uppstår. Vad du ska göra åt det har jag tyvärr inte tid att hjälpa dig med för tillfället, det är ett jävla skit att meka med dessutom. rekommenderar fabriksåterställning och installera lagfixen med en mindre ext2 partition (typ 900MB borde räcka bra) för att undvika att det händer igen. Ett annat alternativ är att köra in någon variant av voodoo, vilket helt undviker den här typen av problem (men naturligtvis kan bidra med en egen uppsättning sådana ;) ).

7. poipoi

poipoi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för förklaringen! gör backup på mina filer och kör en fabriksåterställning när jag kommer hem :)