Slutbetyg poäng

Diskussion i 'Off Topic' startad av Hjalp_1, 4 maj 2012.

1. Hjalp_1

Hjalp_1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Off-topic för detta forum kanske, men ligger ju i rätt sektion då ;)

Efter att ha slösat bort väldigt mycket tid i gymnasium så har jag ganska dåliga betyg. Nu är de så att ska jag ta ett slutbetyg för tillfället kommer jag göra det med 250 poäng IG och få ett snitt på 9.79.

Skulle jag läsa upp dessa poäng till G tex skulle jag då ha snitt på 10.85

Ni som har någon som helst koll på detta, är de värt att vänta eller ska jag ta en chansning med slutbetyget och hoppas jag kommer in på någon kurs? Har redan sökt vissa program på högskolan, varav ett är helt nytt och sedan några kurser.

Vill verkligen bara in på högskolan men jag är osäker på hur jag ska göra här. Ta slutbetyg och hålla tummarna och kommer jag inte in göra HP provet i höst och hoppas jag kan söka in på det eller plugga upp dessa 250 i höst.

För er som inte vill läsa allt:
    Är det STOR skillnad på 9.79 i snitt och 10.85 när jag ska söka in till universitet/högskola? Eller är de värt att chansa med 9.79 och annars satsa allt på högskoleprovet i höst?

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag skulle dubbelkört och både läst upp betyg för att få in studierytmen samtidigt som du kan chansa på HP för att kanske kunna ta en genväg till bättre poäng.

3. Hjalp_1

Hjalp_1 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

HP gör jag hur som helst, studietakten har jag redan med tanke på att jag pluggar upp nu. De är inte väsentligt, frågan är om skillnaden mellan poängsnitten faktiskt är värt att fixa.

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Handen på hjärtat så tror jag inte det gör sådan stor skillnad. Men visst, har du otur så gör det det. Beror lite mer på vad du har sökt och var, men jag tror ingen har ett bra svar här.

DDs tips är klyftigt. Ett tillägg till det, går det inte att läsa och göra prover under sommaren eller liknande? Minns inte själv när slutgiltliga urvalet var när jag sökte till högskolan. Kanske är för tidigt för att något sådant hinns med.

Beroende på tiden så plugga givetvis upp kurserna, mer för din egna skull och ge järnet på HP.

5. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Om du är smart men bara lat i skolan borde du satsa på HP