Slutsåld, hur kommer det sig?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Earthbound, 3 maj 2010.

1. Earthbound

Earthbound Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej alla, ny här :) Verkar vara ett väldigt trevligt ställe.

Men anyway, beställde min Desire från 3 för ett tag sen och såg idag på deras facebook-sida att följande gäller:

"Vi har följande, icke bekräftade besked om HTC Desire.
    Det ska komma en mindre sändning till Sverige i morgon och vi kommer i så fall att få en del av den till lagret på onsdag. Om vi får den kommer den att räcka till Pirat-Jonas och en del av er som förhandsbeställt och väntat länge. Dessa mobiler kommer i så fall att levereras till kund under torsdag och fredag.
    Under perioden 10 maj till 25 maj väntas två medelstora sändningar. Återigen, dessa kommer alla att gå till förhandsbeställningar.
    Under perioden 25 maj till 10 juni, en medelstor leverans i veckan.
    Först efter 10 juni kommer det att bli lite volym på leveranserna och någon gång då kommer leveranserna att hinna ifatt efterfrågan och det är först då som det kommer att dyka upp Desires i butikerna.
    Jag understryker att inget är bekräftat och att mycket kan ändras.
    Som vanligt kommer vi att hålla er uppdaterade i takt med att vi får ny information.
    MVH
    Erik H/3"

Är väldigt förvånad över att det är så pass lång väntetid och bestämde mig för att fråga vänner ute i Europa för att se hur det ser ut där. Tydligen är det hur enkelt som helst att köpa i Danmark, UK, Italien och säkerligen resten av Europa.

Är efterfrågan så pass hög i just Sverige? Eller fick man alldeles för få telefoner? Känns förjävligt att kanske behöva vänta till nästan mitten av juni.

Last edited: 3 maj 2010
  2. polejam

polejam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det verkar vara olika hos operatörerna och återförsäljarna. Telia och 3 verkar fått jätte lite telefoner medans andra fått hur mycket som helst. Så gäller att man väljer rätt för att få den snabbt ;)
    Själv fick jag den direkt på release dagen men vet att många väntar på sina än.

3. Elfson

Elfson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Det är 3 som köper in sina med "egna" IMEI-nummer för att para ihop dom med abonnemangen i deras datasystem, fick jag förklarat i en butik.

Jag köper alltid mobiler kontant, gick till Media Markt och köpte en den 14:e, sedan dess har jag bytt ut den på garanti 2ggr, så brist är det inte, det är bara något som 3 hittat på.

Men tjata på Erik på Facebook, han gillar det :)

4. fläsk

fläsk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7
    Har väntat 3 veckor på en från Tre o kommer den inte nästa vecka så blir det ingen Desire utan vänta då hellre på Samsung Galaxy S.

5. Greenz

Greenz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor 8 - FRD-L09

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor 8 - FRD-L09
    ROM:
    Android 6.0 - EMUI 4.1
    fick min för några dagar sen, snabb leverans också :P under 24 timmar från telenor :D

6. Kasch

Kasch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

OK, jag beställde en från Telenor tidigt i söndags morse. På måndagen visade lagersaldot rött. Sk abli intressant om det dyker upp någon lur rimligt snabbt. Fick du vänta på avi från Posten? Vad jag begriper skickar Telenor inte ut något leveransbesked eller kollinummer via mejl/sms?

7. Earthbound

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Helt jävla illa:(

Man kan tycka att 3dk borde skicka över det de har till Sverige.

Last edited: 4 maj 2010
  8. Lezlow

Lezlow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    15

MINA ENHETER

Edit : hittade den "3 Sverige". ((Jag hittar inte 3's facebookgrupp :) va ska man söka på?))

ps. beställde 22 april i butik i Lund å han sa att den skulle komma måndag vecka 18, det gjorde den inte. och när ja ringde så sa de bara att den skulle komma vecka 18.

9. Earthbound

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

10. grief

grief Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Troll!

Den initiala leveransen som kommit av generiska Desire tog slut ganska snabbt i de flesta kanalerna. En del, som jag exempelvis, hade forecastat den riktigt och hade dem på på lager ganska länge efter första leveransen som var den 14 april. Jag lyckades få loss ytterligare telefoner 15e och 19e april genom att tjata på min leverantör som fick loss ytterligare några apparater från "virtuella lager" som var uppbokade men inte utplockade av andra handlare.

3 har mig veterligen inte fått några Desires alls än och det bör bero på deras låsning av telefonerna.

Att vissa kanaler har telefoner kvar beror på att de köpt på sig ordentligt av modellen av den första leveransen.

En liten leverans når Sverige idag, vidare leveranser är satta till 10/5 samt 24/5. Mindre säkra är leveranserna i juni, men de är satta till 10 juni och ytterligare leveranser ska sedan ramla in i snabbare tempo.

Bristen i just Sverige beror helt enkelt på att den sålt mycket bättre än vad de väntat sig. Vi har haft sjukt drag på den och jag hade inga problem att sälja bort 25 lurar på några få dagar.

11. A-kapris

A-kapris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vad menar du med att 3 inte har fått några Desires alls och att det beror på deras låsning?

12. mirose

mirose Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Slänger bara in ett tips här, det finns fortfarande telefoner att få tag på.

Kollar man på Prisjakt.se så är det helt slut överallt förutom kanske Phone house, och tar man Elgiganten som exempel så står det på deras hemsida att den förväntas in i lager den 28/5 igen. Kollar man lagerstatus på deras butiker är den också slut överallt.

Men, Ring kundtjänst....
    Det gjorde jag i morse och Barkarby har i lager dock till ett pris av 5390:-
    Kundtjänst tipsade vänligt nog om Täby som också hade den i lager men dock betydligt billigare, 4700:-

13. grief

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Har de fått några telefoner? Mig veterligen har de inte det, men jag är icke allsmäktig :P

Då har de blivit tilldelade ordentligt många, men inte lyckats sälja dem :)

14. A-kapris

A-kapris Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej, tydligen är du inte allsmäktig för min sambo har fått en från 3 för några veckor sen.. :)

15. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    690
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    verkar ju vara ett sjukt tryck på telefonen, katshing visar nu 06-30 som leverans.

16. Greenz

Greenz Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor 8 - FRD-L09

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor 8 - FRD-L09
    ROM:
    Android 6.0 - EMUI 4.1

Htc har förbjudit operatörerna att låsa telefonerna. Så den gubben gick inte :P

17. grief

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    De kan ju vara så desperata att de säljer generiska telefoner. Det gjorde de med Nokia N900.

Ungefär som Tele2 som fixade olåsta iPhone till tjatiga kunder :)

18. vitoc

vitoc Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Alla Desire som levereras ut ifrån TRE själva är helt generiska och olåsta.
    Desire's som säljs via återförsäljare måste gå via TRE, dom är dock helt olåsta, dock är TRE mellanhanden, så att dom kan använda sin egen distrubitör och därmed få ner priserna.

Med andra ord, det är ingen skillnad på en Desire du köper hos mobillagret eller hos TRE.

19. grief

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Tror mer det handlar om att de vill ha koll på IMEI-ersättningarna till återförsäljarna genom att ha ett eget bestånd av telefoner. En "3-låst" Desire är ca 500 kr dyrare netto i inköp än en generisk.

Att de är generiska fast det står 3 på dem innebär ju att en ÅF som har 3-lurar i lager kan sälja dem till alla kunder om det blir leveransproblem på generiska. Dock inte tvärtom.

På N900 var de "3-låsta" nästan 1000 kr billigare än den generiska så då såldes det "3-låsta" till alla kunder :)

"distributör" btw.

20. Keisu

Keisu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Beställde 20apr och har fortfarande inte fått den - blir inte innan Juni troligtvis då? Fan vad det suger.