Småfrågor om "Root"

Diskussion i 'Allmänt' startad av Lyktan, 12 jan 2014.

1. Lyktan

Lyktan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena.

Jag har haft Android i över ett år nu och har aldrig tänkt på att roota med anledningen till att jag aldrig fattat. När jag hade iPhone var jailbreak något jag behövde ha för det kändes trist utan.

Här är några frågor om root som jag än inte förstår. Varje svar på mina frågor är jag så väldigt tacksam för.

1. Kan jag roota min Samsung Galaxy S3 nu när jag har uppdaterat den till 4.3?
    2. Finns det saker som är gratis när man vill ladda ner något Root-material?
    3. På iPhone finns Cydia, vad är Androids motsvarighet?
    4. Finns det teman jag kan ladda ner som man kan på iPhone?

2. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

1. Ja det ska du kunna, om du kan Engelska kan du kolla XDA.

2. Du behöver inte root gör att ladda ner piratkopierat material, diskutera inte det här på forumet dock då både moraliskt och juridiskt sätt är fel.

3. Google. Skillnad mellan olika enheter, versioner och mera så allt finns inte på ett ställe.

4. Vad menar du med teman? Finns massvis sätt för dig att ändra telefonen utan root och mer komplicerade saker som man oftast inte behöver till en början kräver root. Vad vill du ändra?

För övrigt ska du läsa på massor om root, riskerna med det, vad alla termer är, hur det fungerar med mera innan du börjar. Risken att något går fel är rätt så stor om man inte har då bra koll.

Last edited: 12 jan 2014
  3. Lyktan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

1. Kan engelska men har ingen aning vad XDA är.
    2. Menar inte piratkopierat utan de flesta tweaks folk visat på YT är något du måste betala för.
    3. Okej..
    4. Alltså, teman som ändrar ikoner och ger en ny fräsch look till telefonen. Teman man laddar ner har en tendens till att fucka upp.

4. Snusdus

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

1. XDA är en hemsida om mobiler/operativsystem/etc, deras forum utgörs till stor del av Android(enheter) och hur man får ut det bästa ur sin enhet.

2. Det är ju då piratkopierat material om du söker källor för att ladda ned saker du egentligen ska betala för.

3. Cydia är väl som en samlingsplats för tweaks, spel, applikationer, teman, med mera? XDA är riktigt stort så där lär du hitta det mesta men det finns inte riktigt som en applikation som samlar allt på Android då det är så mycket större än iOS och iPhones. Jag menar, hundratals mobiler med hundratals olika gränsnitt, hårdvara som skiljer sig enormt med mera. Allt kommer inte fungera på alla enheter.

4. Börja med att kolla lite här i temasektionen, sedan har du mycolorscreen och deviantArt som är rätt så bra. XDA forumet har också sjukt mycket saker vad gäller teman.

Mycket teman/ikoner finns också på Google Play Store så det är bara att kolla där. Andra saker som kan vara intressanta att kolla när det gäller att göra din mobil personlig (förutom ikoner och bakgrundsbilder) är launchers(hemskärmsersättare) och widgets.

5. Lyktan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tusen tack! Uppskattas enormt.

Men jag menar på 2. att det inte är piratkopierat utan om det finns tweaks som ÄR gratis. Inte något som någon har tagit och gjort gratis utan en tweak som bara är gratis.

6. Snusdus

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Jaha, ja det finns hundratals. Nästan alla tweaks för att göra telefonen bättre är gratis med vissa undantag såsom premiumversioner för fler funktioner, eller mer avancerade saker. Alltså i grund och botten är det väl gratis men utvecklaren vill ändå ha några kronor för den tid och det arbete han lägger ner vilket i min uppfattning bara är helt rätt.

Bara att kolla Galaxy S3 sektionen här och på XDA så lär du säkert hitta ett par stycken. Som sagt, läs två gånger innan du börjar pilla med systemet (roota) då det kan gå fel, onödigt att mobilen blir en dyr brevvikt som inte går att använda för att du var lite för snabb/ivrig med att trixa.

När det kommer till teman och sådant finns det lite mer som kostar.

Inga problem alls. Om det är något mer får du fråga.

Lite bra länkar:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Det var väl allt jag orkar skriva nu. Finns tusentals bra hemsidor och det är bara att Googla eller fråga om det är något specifikt du undrar (Googla gärna först, inte för att jag inte vill hjälpa dig men det är bra att lära sig hitta själv då det sannerligen lär stöta på problem i framtiden).

7. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Edit det var visst många bra svar redan. :)

1 Ja
    2 ingen skillnad
    3 hela internet. Att installera program utanför google play kräver inte root.
    4 Byta launcher, ikoner etc kräver inte root. Om mjukvaran tillåter olika teman är lite olika beroende på tillverkare/rom.

Last edited: 12 jan 2014
  8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Ang. 3 så finns det flera alternativ. Dels lösa apk-filer att ladda ner direkt från t.ex. XDA och dels alternativa butiker som t.ex. Amazon. Det man ska tänka på är att eventuellt är det större risk för virus/trojaner från vissa alternativa källor.

9. Boss302

Boss302 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

I princip alla hot som det varnas för av diverse "säkerhetsföretag" gäller appar installerade utanför google play.