Fråga: Smart dörrklocka

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av DiiM, 18 okt 2023.

1. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Funderar på en smart dörrklocka till min kolonistuga och söker era råd! Jag har tittat på bla Google Nest doorbell och
    Eufy Video Doorbell 2K + Home Base 2. Kör redan Google nest hub där så det känns ju bäst men gillar inte att man måste ha ett abonnemang om man skall få användning för den... Vilken rekommenderar ni?
    Tack på förhand!

fantaapelsin gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror att du kan använda Nest Doorbell utan ett Nest Aware-abonnemang, det är bara det att man inte kan spara lika mycket videohistorik i molnet och sedan får man inte smarta varningar/face detection väl.

3. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Jo da men bara 3 timmar tillbaks. Dvs att om nått händer på natten så är dörrklockan nästan värdelös. Vill mest ha den för att ha koll på om någon går in på min tomt.

bernard gillar detta.
  4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man kan iofs ställa in den att bara spela in när den ser rörelse, och då räcker 3 timmar rätt långt, men visst, risken är ju att man missar något ändå så klart, särskilt om det är något på avstånd.

5. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Efter att ha forskat lite så fattade iaf jag att det rörde sig endast om 3 timmar bakåt i tiden. Dvs att om man kollar telefonen kl 9.00 så kan man bara se vad som hänt efter 6.00. Har jag misstagit mig kanske?

6. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 050
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Eufy kör jag med, funkar klockrent.

milky81 och DiiM gillar detta.
  7. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag har Google Nest Cam, och det är precis som du skriver, man kan i appen se händelser som skett senaste tre timmarna, bakåt till kl 06.00 i ditt exempel. Äldre händelser tas bort. Jag gissar att begränsningen funkar likadant med både Nest Cam och dörrklockan, om man inte har abonnemang vill säga. På denna punkt har Google förfarit väldigt oärligt, det finns/fanns en supporttext som verkligen gav intryck av att man kunde se händelser mer än tre timmar bakåt, att enda begränsningen var att totala lagringsutrymmet är tre timmars inspelning - jag blev lurad av den texten när jag köpte kameran och var förbannad ett tag, men i slutändan har jag ändå tyckt det funkar bra trots begränsningen så jag är väldigt nöjd med köpet av kameran även utan att betala prenumeration.

Det ska dock påpekas att notiser ligger kvar även efter tre timmar. Så när du vaknar kommer du visst kunna se vad som hänt under natten, du ser en miniatyrvideo i notisen (och exakt klockslag går ju att se i notifikationshistoriken, om man aktiverat den). Men om du klickar på notisen så kommer händelsen vara borttagen i appen, så notisen är allt du har. Så fort man swipar bort den så är ju innehållet borta, så det gäller att använda "screen record" om man vill spara något viktigt som syns i en sån händelse där det gått mer än tre timmar. Annars, inom tre timmar, går det superenkelt att ladda ner ett videoklipp till lokala fillagringen från appen (i full kvalitet då), vilket jag ofta gör, och sen låter Google Photos ladda upp den som vilken video som helst.

DiiM och bernard gillar detta.
  8. Baggen

Baggen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    113
    96.64€ 68% OFF|Imou 2k 5g video türklingel db61i smart home kabel gebundenes video guckloch für türklingel kamera nachtsicht ip65 wetterfest| | - AliExpress

jag kör denna, funkar bra och ingen månadskostnad. Bara peta in ett sd kort. Du kan köra molnlagring också och det kostar en liten slant.

Dock måste du kanske byta trafon för ringklockan, du behöver en kraftigare. Men det gäller nog alla ringklocker kanske. Köpte denna Amazon.se

Körde imou, för man behöver ingen hub eller gateway. Bara connecta till wifi. Skönt om man lägger till fler kameror av samma märke, går väldigt smidigt.

Eufy kör lite yolo där, har dom inte flera gateways för olika kameror?

DiiM gillar detta.
  9. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 279

MINA ENHETER

Jag var också inne på en Google doorbell men valde istället att sätta en Google nest CAM vid ytterdörren. Får ingen notis när någon ringer på dörren men får notis innan att någon närmar sig dörren vilket fungerar väldigt bra för mig. Jag betalar förvisso ett abonnemang men tycker historiken fungerar väldigt bra o är värd den summan det kostar

10. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Då är det jag som missuppfattat det. Hade för mig att det var 3h aktivitet och inte enbart 3h bak i tiden.

DiiM gillar detta.
  11. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Har läst att det är en stor fördröjning från att det trycks på dörren tills videon börjar sändas, sp personen hinner gå innan man hinner öppna. Har du känt av det?

Ok. Kan ju funka utan abonnemang då kanske.

12. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 050
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Nej, inte alls. Har väl kanske en fördröjning på 2 sekunder innan notisen dyker upp i telefonen, sen öppnar man videon på ett par sekunder. Ger de sig av inom 4 sekunder vill jag nog inte öppna ändå :D

DiiM gillar detta.
  13. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Finns en uppsjö av diverse Kina kameror som ju kan funka med. Skall kolla på lite olika ikväll.

14. bernard

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag hade varit lite försiktig med val av tillverkare/molntjänst, en del har haft problem med säkerheten och läckt data. Med det sagt så gäller det ju även Amazons egna kameror tex...

Kan vara värt att ha i åtanke i alla fall : )

Arlo är nog ett bra alternativ sett till den punkten, bredvid Nest. Eufy är en del av Anker.

Med Arlo kan du spela in lokalt utan ett abonnemang vill jag minnas. Nackdelen är väl bara den att Arlo kräver att du använder deras basstation och sedan är produkterna rätt dyra (?). Kan bli en hög instegskostnad, men de har ju å andra sidan ett väldigt stort utbud av produkter.

upload_2023-10-19_18-18-39.png

Last edited: 19 okt 2023
    DiiM gillar detta.
  15. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 480
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag slår också ett slag för Eufy. Köpte detta kit för 1370 kr för i november 2021 och är mycket nöjd. Min bror har samma och är med nöjd. 2 sekunders fördröjning kan nog stämma från att man trycker till att man får notis i mobilen. Plingandet i Home Base går ganska omgående. Jag kör med inbyggda batteriet och det håller kanske 4-6 månader. Om man haft en gammal ringklocka som är strömmatad kan man koppla in den mot samma kablar så slipper man ladda. Har inte det själv så vet inte hur det funkar, vilket volt-tal det ska vara osv.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5741235

Videoklippen lagras lokalt på basen.

Det går att sätta virtuell zon med där du ganska fritt ritar en ruta på bilden där du vill att den ska reagera och börja filma. Bra för mig som har den riktad på ett sätt så att den även får med en gata utanför där bilar och folk rör sig.

Nackdelar:
    - Man behöver ett konto hos Eufy. Ska man köra helt lokalt utan konto hos Eufy finns det sätt, tror det går via exempelvis Home Assistant.
    - Som Bernard säger så har de haft säkerhetsproblem tidigare.
    - Den reagerar ibland lite sent på rörelser, men jag har ställt ned känsligheten för att batteriet ska räcka längre. Det går att skruva rätt mycket på det där.

Föreslår att du inväntar Black Friday om du kan vänta då den ligger lite högt i pris just nu.

16. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Tack för alla svar! Är fortfarande lika sugen på både Google Nest doorbell och
    Eufy Video Doorbell 2K. Blir den med bäst deal på Black Friday! Båda verkar ju kanon så!

17. Graz

Graz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Är det någon som vet varifrån Eufy skickar om man beställer dörrklocka från deras hemsida, eufy.com nu på Black Friday, blir det tull eller andra skatter osv på beställningar eller ligger det inom EU land?

Last edited: 26 nov 2023
  18. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Blev det beställning på Black friday?

19. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Nej.. Blir att handla till sommaren istället.

20. Graz

Graz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    För min del blev det en Nest doorbell tillslut. Köpte även till Nest hub och tycker allt fungerar riktigt bra. Snygga är dem dessutom båda två, valet föll på Google för jag tyckte den va stilrenare vid dörren än Eufy :)

Last edited: 7 dec 2023