Fråga: (Smart)Källsortering hemma?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 7 apr 2023.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Ja nu menar jag kanske inte "smart" som i uppkopplad eller så, mer om ni har något tips för källsortering under diskbänk? (helst inte ute i rummet)
    Jag är alltså ut efter dom du har en speciellt smart lösning som jag inte tänkt på?

Det är ju inte helt enkelt om jag vill optimera utrymmet, så att kärlen inte blir för små och måste tömmas ofta.

Utrymmet: 43 cm bred, 73 cm djup och höjd 55 cm, 2 rums lgh med förråd men inget garage

Denna ligger bäst till just nu https://www.forvara.se/se/art/atervinningsstation-med-lock-och-3-insatser-smartstore-collect-1.php

Smartstore Collect med 3 insatser och lock för 629 kr.

Tänker som så att matavfall blir det ganska lite, mer brännbart, lite metall och plast mitt emellan.
    Pant vet jag inte om det får plats för både glas och plast, möjligen ha den utanför?

Sedan vill man väll gärna ha påsar i alla så att det blir lätt att ta med och tömma.

Detta ämna kanske är helt utanför intresset här? :)

maww gillar detta.
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Jag gillar Soptunna Frank avfallskomprimator, 11 liter | Clas Ohlson

Vi har haft våra ganska länge nu och det går att ta sönder dem, tror sambon försökte pressa konservburkar eller något så själva press-mekanismen gick sönder på en av våra.

Överlag väldigt nöjd, man får lite mer plats innan man måste ut med soppåsen men ägnar sig inte för blöjor (pga doften du får när du komprimerar) eller om man har mycket vätska/smutsiga sopor (tänk dig inte rengjord gräddfil) för locket på insidan blir smutsigt när man komprimerar.

Das Erdbeerkuchen och maww gillar detta.
  3. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 754
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    IKEA har bra behållare tycker jag.

Källsortering

Vi har denna som kanske inte passar ditt utrymme. Men du borde kunna få in fyra IKEA behållare i alla fall.

upload_2023-4-7_17-56-14.png

KTM gillar detta.
  4. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Den där verkar intressant, har inte sett den tidigare, skall på den när jag är i närheten av en CO butik, tack!

5. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Är osäker på om jag sett dessa i butiken men får kolla upp det också, i just denna fråga kan jag absolut tänka mig Ikea om dom funkar bra.

Det är alltid bättre att höra från folks erfarenheter direkt än att köpa osedd.
    Tack!

svenix gillar detta.
  6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Vi satte en dyn/förvaringsbox i balkongen och i den sätter vi i papperskassarna från Ica som vi får när vi beställer hem mat. En påse för kartong, en för plast, en för glas/metal, en för tidningar.

Kristy gillar detta.
  7. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Känns överdrivet tycker jag, kartonger och plast trycker jag ihop eller sätt sönder med brytbladskniv (kladdiga förpackningar sköljer jag ur först och låter torka), metallburkar låter jag ofta stå framme (ev urskjölda om det behövs) och lägger mindre delar av metall i tills de blir fulla.

Glasburkar går inte att komprimera och är ingen höjdare varken för en själv eller sopgubbarna att hantera så jag låter locket vara på tills de ska slängas.

Jag har en sån här från Ikea som jag skruvat fast två sådana här i på var sin sida i.

I mitten lägger jag in glasburkar, på ena sidan lägger jag metall (har en påse i) och på andra sidan batterier och elektronik, det är inte ofta som jag behöver tömma (batterier och elektronik har jag tömt en gång under flera år...) Den och panten har jag i ett skåp i hallen.

Under vasken har jag ett par plastkärl som jag hittade där jag samlar brännbart och servetter (som jag använder för att torka av spis mm) samt en för de bruna kompostpåsarna. Har även en papperskasse för kartong och en trådkorg med en påse i för plast. På dörren hänger en hållare för kompost.

Kristy gillar detta.
  8. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    *uppdatering*

Då var ändring gjord.

"Soppressen" Frank från CO säljs inte eller är beställningsvara enligt 2 butiker så den hoppade jag över.

Gick på Ikea, "Hållbar serien"
    Den med utdragbar del och 2 10 liters hinkar med lock
    HÅLLBAR Avfallssorteringslösning, med utdrag/ljusgrå, 20 l - IKEA

köpte 2 för att ha bredvid varandra och hade mätt utrymmet, men det gick inte helt som planerat då en liten gummiring runt avloppet höll på att förstöra det.

Före

Efter

Misc
    Här ser man att den inte går hela vägen in.

Jaja det var mer detaljer, kanske hjälper det någon att källsortera bättre än vad jag har gjort?

ps så stör det mig att båda draglådorna inte står på samma avstånd...men då det rails redan var monterad var det skitsvårt för en klåpare som mig att få till det...jag är glad att jag kom så här långt. :o

Tack för alla förslag och tips!

Zooklubba, svenix, Heleg och 2 andra gillar detta.
  9. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Jag hoppas att du tänkt på att täta kring skruvhålen för skenorna så att det inte kan läcka ner vatten där utifall att du får en vattenläcka.

Det kan bli dyrt annars...

Fråga en expert hur du ska täta på bästa sätt, jag tror att en liten packning runt skruven kan räcka, eventuellt silikon men jag har aldrig skruvat genom ett sådant material som du har i skåpet (f.ö. en väldigt snygg lösning för att slippa att vatten förstör skivan).

Din lösning är annars riktigt elegant och ger bra utrymme för sopsortering.

10. Salvion

Mottagna gillanden:
    1 255
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Platta:
    Google Pixelbook
    Om jag säger JA det gjorde jag tror du mig då? :innocent:

Näe det gjorde jag inte, tänkte inte tanken om jag skall vara ärlig.
    Men nu när du nämner det så visst det kanske hade varit bra med en skvätt silikon, men jag är på riktigt en klåpare på handyman-stuff
    Får se det som en kalkylerad risk då, under mina 35 år med eget boende c.a så har jag aldrig haft en vattenskada, men visst oturen kan vara framme, får leva med det och tack för tipset får försöka bära med mig det i minnet!

Heleg gillar detta.