Smart tv hittar inte mitt WiFi

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av aangelicaa, 28 nov 2021.

1. aangelicaa

aangelicaa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Hej,
    Jag har köpt en smart tv - Sharp 32BI3 som har inbyggd Wi-Fi anslutning men när jag startar tv och ska ansluta så hittar inte tv min Wi-Fi.

Tv’n hittar grannens nätverk och delar jag internetuppkoppling med min mobil så fungerar det.

Jag har fiber genom Telia och router Telia WiFi router F@st 5370e Sagemcom och kan koppla upp andra enheter, mobiler, padda och bärbara datorer i nätverket utan problem.

Varför hittar inte tv’n mitt nätverk?

Kan det vara någon inställning på routern, jag har loggat in och kollat mina inställningar på routern men jag vet inte vad jag ska kolla efter…

2. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 174
    Operatörernas routers är tyvärr ofta ganska usla, jag rekommenderar att du byter ut den, nästan vad som helst på marknaden fungerar.

Annars ta kontakt med Telia, de kanske har nyare bättre routers som de kan ersätta din med.

Kristy gillar detta.
  3. aangelicaa

aangelicaa Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Tack för ditt svar!
    Jag har skrotat den gamla routern och har nu köpt och installerat D-Link cover-1103 mesch-system ac1200.
    Funkar kanon!

Heleg och Kristy gillar detta.
  4. TheSwede86

TheSwede86 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Dey kan vara så att din router per automatik / från början har "band steering";
    Det finns två frekvensband (eller ja numera tre men vi nämner inte 6GHz):
    2.4GHz (längre räckvidd, lägre hastighet, flera enheter i hemmet som använder denna frekvens så ganska "fullt")
    5GHz (kortare räckvidd, högre hastighet, färre enheter som använder sig av denna frekvens)

TV:n stödjer bara 2.4GHz, om din gamla router från fabrik har en funktion som heter " band steering" slår den ihop 2.4 + 5GHz under ett WiFi-nätverk (t.ex. "MittHemmaWiFi") och låter enheten som ansluter välja mellan 2.4 & 5GHz beroende på vad den stödjer.

Motsvarigheten är att ha två WiFi att ansluta till hemma - " MittHemmaWiFi_2.4GHz" och "MittHemmaWiFi_5.0GHz".

Vissa äldre / ehm " billigare" enheter gillar inte "band steering" utan vill ha ett "dedikerat" 2.4GHz WiFi att ansluta till och "ser" därmed inte ett trådlöst nätverk med "band steering".

Annars kanske din gamla router enbart hade 5GHz aktiverat?

Uppdatering:
    Verkar vara "band steering" uppsatt från början så nog det som var / är boven:
    https://www.amgefiber.se/wp-content/uploads/2020/11/Sla_pa_eller_av_bandsteering_pa_Sagemcom.pdf

Uppdatering igen:
    Det du skulle kunna gjort är att avaktivera "band steering" och du behöver då döpa dina två WiFi-nätverk.

Om ditt gamla hette "MittHemmaWiFi" och du delar det i " MittHemmaWiFi_2.4GHz" och "MittHemmaWiFi_5.0GHz" så kommer alla enheter anslutna till "MittHemmaWiFi" behöva konfigureras på nytt för att ansluta trådlöst.

Anger du exakt samma nätverksnamn och lösenord för 5.0GHz nätverket kommer enheter som stödjer 5.0GHz automatiskt koppla upp på det nätverket igen.

Alltså:

Tidigare:
    "MittHemmaWiFi" med lösenord "nätverk-är-kul"
    ^ "Dual band"

Efteråt:
    "MittHemmaWiFi" med lösenord "nätverk-är-kul"
    ^ Detta konfigurerar du 5.0GHz nätverket till
    "MittHemmaWiFi_2.4GHz" med lösenord "nätverk-är-kul"
    ^ Detta konfigurerar du 2.4GHz nätverket till

Fast det är två trådlösa nätverksnamn kan enheter fortf. prata med varandra oavsett vilket av dom namnen enheterna är anslutna till.

Enheter som stödjer 5.0GHz och tidigare varit uppkopplade på "MittHemmaWiFi" kopplar upp automatiskt

Enheter som enbart stödjet 2.4GHz kan nu "se" "MittHemmaWiFi_2.4GHz" och du får konfigurera dom att ansluta till det nätverket.

Last edited: 8 nov 2022
    Klurre gillar detta.