Smart TV - TCL 55DP660, finns det något bättre alternativ i liknande prisklass?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 23 dec 2018.

1. Droid82

Droid82 Guest

Vi funderar på att köpa nedanstående tv (TCL 55DP660) för 6490 kr. Har någon kunnig person här tips på något alternativ som känns mer prisvärt så mottas tips om detta med en väldig tacksamhet. Tittarpositionen bedömer vi vara så pass smal så att en VA-panel känns som ett mer klokt val än IPS, utöver det så är vi väldigt öppna för andra alternativ.

TCL 55&quote; 4K UHD LED Smart TV 55DP660 - TV

Test: TCL 55DP660

P66 series

2. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
  3. ffodil

ffodil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Har haft den själv och den är mycket bra, enligt min bedömning en av de bästa. Bra svärta och djup i bilden som ingen IPS kommer i närheten av, speciellt i lite mörkare rum.

Droid82 gillar detta.
  4. Droid82

Droid82 Guest

Aha, mycket intressant. Tack för ditt informativa svar. :) Jag ber om ursäkt för mängden frågor, men jag passar på när tillfälle ges: Vet du om "HDR Pro" på den är kompatibelt med HDR10-material? Jag är lite förvirrad kring vad som egentligen gäller för dessa olika HDR-standarder. Upplevde du något problem med stutter vid panoreringar och liknande? Tyckte du att ljusstyrkan var tillräcklig även i ljusare rum? Hur upplevde du att den hanterade reflektioner?

5. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Hade den hemma ca. 14 dagar men sen skulle vi flytta och valde därför lämna tillbaka den för att senare köpa ny då jag inte riktigt visste vilken storlek jag skulle ha på nya platsen, dock blev flytten inte av.
    Vad jag minns var jag riktigt imponerad av bilden med svärta, mer än tillräckligt ljus på dagen, samt bra rörelsehantering. Inga reflektioner som stör då den har den har den rätta panelen, halvblank och inte för matt som då ger en dimmig bild.
    Tror att den var kompatibel med HDR10-material, men faktiskt lite osäker just nu. Har haft så många olika TV sista åren så kanske blandar lite.
    Har just nu en Samsung 65" i vardagsrummet med klart sämre bild än det var på TCL.
    Det var sovrummet jag satte in TCL en i där jag hade, eller nu fortfarande har en 50" Thomson och är fortfarande på väg att byta ut den med TCL igen.

Droid82 gillar detta.
  6. Droid82

Droid82 Guest

Det låter bra. Jag ska kolla på den i dagarna, och även försöka få klarhet i HDR-funderingen Tack för all värdefull information. :)

7. Droid82

Droid82 Guest

TCL:s "HDR Pro" verkar inte stödja HDR10 så jag tror att jag skippar den.

"Support for HDR Pro means the television can read the HDR content, but it can’t play the same on the screen. So, it may have a 10 bit panel, but it doesn’t support the wide colour gamut to actually show the vibrant imagery shot in HDR. It may or may not be capable of producing 1000 nits brightness as well, although any television with UHD Premium certification has to offer 1000 nits peak brightness in order to qualify for that certification. That’s exactly what happens in TCL’s televisions and some other TVs.

Why does this matter?

This may not even matter to many, but the truth is that actual HDR content can be brighter and more vibrant than what you see on HDR Pro. If a television has a 10 bit panel, it is likely capable of better colour gradation. So, though the television is still playing SDR content, it will likely look better than the same content being played on non-HDR Pro televisions. However, it will not look as good as it could on a TV that supports HDR10."

HDR Pro explained: Is this the budget alternative to HDR?

8. ffodil

Mottagna gillanden:
    412

MINA ENHETER

Som sagt var jag lite osäker på just det och lade den lite i glömska vid återlämnandet. Vet bara att jag var imponerad av bild, rörelsehantering osv.
    Minns att Amazon hade alla modellerna av TCL, som är stort i t.ex. USA.

Droid82 gillar detta.
  9. Droid82

Droid82 Guest

Intressant. Själv upplever jag att den hade problem med hackande vid panorering, min fru också. Expressen upplevde samma sak när de testade den. Men hur som helst så är ju bild till viss del subjektivt, vad man är känslig för och så vidare, och dessutom så kan man ju ha råkat på ett måndagsexemplar. Men jag får leta vidare helt enkelt, tack för alla svar. :)

10. Fredag

Fredag Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Försök att spara till Sony 9005 för en perfekt rörelsehantering och rätt tryck i HDR på en grym VA-panel. Den får även vanligt matrial att se fantastiskt ut.

Droid82 gillar detta.