Smarta larmsystem

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av jonasjansson, 12 maj 2023.

1. jonasjansson

jonasjansson Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Vårt hemlarm (egenuppkopplat) börjar ge sig och jag tänkte köpa larm och andra säkerhetsprylar som kan styras via div. ”smarta” lösningar.

Vill ej använda mig av abonnemang med dyra månadskostnader och väktarutryckningar mm.

Idag använder jag Google Home och styr endast belysningen via en Philips Hue brygga.

Så jag undrar vilka/et system man ska satsa på om man önskar följande funktioner:

2 st övervakningskameror
    2 st vattenläckage detektorer
    1 st rökdetektor.
    X st temperaturgivare
    1 st inomhussiren
    En fysisk styrpanel för till och frånkoppling.
    Bonus om det finns mobiluppkoppling

Vill att larmet fungerar även om inbrottstjuvarna fimpar huvudströmmen in till huset (får ej låsa elskåpet).

Larmet/systemet ska vara lättanvänt och kommunicera div larm och meddelanden via mobilapp.

Budget 5-7000 kr

Vad skulle ni satsa på?

2. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Kollat på Eufy?

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

Jag har ingen egentlig koll på den typ av mer avancerat larmsystem som du verkar vara inne på. Men jag kan ändå nämna min egen setup, som ett tankeexperiment för dig. Denna setup är av mer enkel karaktär, "inbrottslarm light", som dock är ganska flexibel och smidig. Jag bor i lägenhet, så jag förstår att våra behov säkert kan skilja sig en del.

Jag kör en enda Google Nest-kamera, som är riktad mot entredörren och några andra strategiska ställen i lägenheten. Kameran aktiveras automatiskt när telefonen märker att jag går hemifrån. Är jag hemma, så är den alltså avstängd per automatik. När jag inte är hemma, så får jag en notis vid misstänkt rörelse/händelse i bostaden. Jag har valt att inte betala för prenumeration, och händelsen går då att se i upp till tre timmar, innan materialet försvinner från appen (notifikationen ligger dock kvar, så en miniatyrvideo går fortfarande att se efter tre timmar, om man skulle missa händelsen på sin telefon). Det bör gå att ändra notifikationsljudet till något annat, typ något mer högljutt varningsljud, så att man hör direkt (och kanske vaknar) om Google Home-appen larmar om rörelse. Såvitt jag förstår ska Google Home ha stöd för flera användare, så att appen automatiskt håller koll på om det är någon hemma eller inte, även om man är en hel familj (så länge alla har telefoner). Jag tänker då att chansen är ganska god att någon i familjen ser notisen hyfsat snabbt, om ingen är hemma och något händer. I praktiken blir det som ett inbrottslarm. Kan ju nämna att jag får falsklarm ibland, på grund av skuggor som rör sig eller när solen går i moln. Jag har därför valt att bara använda det vanliga notisljudet för händelser den registrerar, och inget högljutt ljud. Men det går nog att finjustera lite hur känslig den ska vara, och det finns även andra inställningar för vad exakt den ska larma för. Även med ett mer avancerat larmsystem så kan ju kamerorna ge falsklarm. Jag tror dock Googles AI kan vara bättre på att tolka händelser än många andra företag. Det tillkommer dock en prenumerationskostnad (Nest Aware) för de mest avancerade funktionerna till denna kamera, och då kan man även se materialet längre än tre timmar. (Det går att ladda ner videoklippen manuellt såklart till telefonens lagring, inom tretimmarsfristen, även om man ej betalar).

Detta är alltså inte något inbrottslarm i reell mening, men jag tycker det duger gott i mitt eget fall som ett "inbrottslarm light", utan någon kostnad. Händer något när jag inte är hemma, så är chansen väldigt god att jag märker det, åtminstone om jag kollar min telefon hyfsat ofta. Flera av dina krav är ju inte uppfyllda, "styrpanel för till- och frånkoppling" saknas, liksom siren. Men det skulle kanske gå att fixa, om man är lite händig med automatiseringslösningar för Android. Google har inte heller detektor för vattenläckage, men brandvarnare har de däremot (vilket jag köpte alldeles nyligen).
    Kamerorna går ju att kombinera i det antal man önskar, och det finns både kameror för inomhusbruk och utomhusbruk, liksom batteri- och nätdrivna. De kräver wifi, vilket ju blir en sårbarhet om din el är sårbar. Men om du får en notis om att samtliga kameror tappat uppkopplingen, så kan ju det utgöra en viss varning, om än inte optimalt. De batteridrivna kamerorna ska dock fortsätta spela in, även om de saknar wifi, upp till en viss gräns som det interna minnet medger, vilket kan ge visst bevismaterial även när wifi går ner.

Varför får/kan du inte låsa elskåpet btw, vem har bestämt det?

4. jonasjansson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset men det verkar inte finnas varken brand eller vattendetektorer.
    Jag vill helst ha ett system som klarar allt, för att slippa ha så många appar mm.

5. jonasjansson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har varit i kontakt med min elleverantör och dom måste kunna komma in i skåpet även när jag inte är hemma.

Men tack för din utförliga förklaring hur du använder Google nest.
    Det är ju ett alternativ, men då skulle jag behöva komplettera med någon vattendetektor.
    Som jag skrev ovan önskar jag helst hitta ett system för allt. Men det kanske inte finns!?

6. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Ah sorry läste mest rubriken. My bad ¯\_(ツ)_/¯

7. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 362

MINA ENHETER

Google system kostar väl också...

8. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 335

MINA ENHETER

Ajax?

9. jonasjansson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja Ajax verkar vara ett seriöst system men dock lite dyrt hade hoppats komma undan lite billigare.
    Ett alternativ kan ju vara att köra inbrottdelen via Ajax och övervakningskamera (live), rök, vatten och temperatur mm. via någon smarthub som t.ex. Homey bridge eller liknande.

Larm vid rök och vatten kräver ju inget batteri back- up, utan det är ju vid inbrott som tjuven kan fimpa strömmen innan.

Hur vanligt är det att just inbrottstjuvar fimpar strömmen innan dom går in, eller är det kanske en myt?

Last edited: 14 maj 2023
  10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag tror inte det är så vanligt, men beror ju på om de vet att man kan fimpa den enkelt :)

11. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    399

MINA ENHETER

Som vanligt slår jag ett slag för Samsung Smartthings. Har fungerat sjukt bra för mig. Kompatibelt med en jäkla massa andra märken förutom samsung och aeotec:s grejer. Dessutom stöd för nya Matter standarden.

12. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 003
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan den gå på batteridrift?

13. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    399

MINA ENHETER

Såg inte det kravet. Men funderar på om det är någon som klarar det? Smarthings gamla V2 hub hade batterier kommer jag ihåg. Men vet inget smarthub idag som klarar sig utan ström.
    Dock KANSKE (Har inte provat själv) skulle man kunna lägga en automation om man tappar kontakten så att sirener sätter igång. Vore intressant. Skall nog prova i veckan...

14. jonasjansson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då ajax systemet var lite dyrt har jag hittat sikkerthjem på bland annat safe.land.se.
    Någon som har erfarenhet av det systemet?

15. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    830
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag använder mig av batteridrivna kameror ifrån Arlo på övervaknings fronten. Några har jag köpt solcell till så de behöver jag inte plocka ner för att ladda.
    De går igång automatiskt om jag och frugans telefoner befinner sig ca 100meter ifrån huset och stänger av igen om vi kommer innanför den radien.

För övriga saker kör jag på Schneider wiser.
    Jag har dock inte köpt brandvarnare osv än i det formatet men har börjat installera en del puckar bakom brytare för belysningen å byter därmed också ut mina hue lampor.
    Har tempgivare ifrån Schneider också å givare på dörren som ger en signal om den är öppen länge på natten etc via hem automation i deras app.
    Wiser har också övervakningskameror men tror inte de har med batteridrift.
    Finns det mesta tycker jag i wiser systemet om det eventuellt uppfyller dina krav annars.

16. jonasjansson

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset om wiser. Säkert bra kvalite med tanke på schneider, men det mesta ligger därmed på den övre prisskalan.

17. king_heisenberg

king_heisenberg Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    830
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag lyckades köpa ett startkit med hubb på Tradera rätt billigt. Sedan köpte jag övriga puckar på Tradera också så jag har nu till alla jag behöver/vill ha. Sedan har jag bara köpt temp givarna på nätet och kommer köpa brandvarnare tids nog online också.
    Så har du inte bråttom ha koll på Tradera å blocket är mitt tips.
    Tror mina kameror å allt wiser jag köpt har kostat mig 8-9tusen totalt nu. Utspritt över ca 6månader då.