Smartare stavning.

Diskussion i 'Allmänt' startad av serajo, 31 jul 2009.

1. serajo

serajo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej. Jag är helt ny på android (haft magic i ett par dagar), och det finns egentligen bara en sak som jag verkligen stör mig på. Det är det där med att hålla nere "a" och "o" för att kunna skriva åäö.
    Visst kan man skriva med det svenska tangentbordet, som har egna knappar för åäö. Men det känns som att det blir lite väl trångt för knapparna då, föredrar faktiskt "orginal"-layouten. Stort och bra.
    Men kan man inte ställa in telefonen så att den fattar att ett "a" eller "o" även kan vara ett åäö? Funkar ju på gamla hederliga t9. Ett OS som android borde väl kunna fixa det med?

Förstår ni hur jag menar?

Skrivar man t.ex. "m a n" borde ordlistan föreslå "man", "mån" och "män".

Finns det nån sån inställning?

2. Victor

Victor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om du laddar ner Scandinavian Keyboard och svensk ordlista från Market så har du ett nytt tangentbord på åäö

3. serajo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det vet jag, men som jag redan skrivit så tycker jag inte om det tangentbordet, tycker det blir för små knappar.

4. Victor

Victor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sorry missade det i texten -_-
    Det finns ju nåt TouchPal på gång men vet inte om den har kommit ut än.

5. serajo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Får väl se vad som händer, kommer väl ett svenskt språkpaket till android förr eller senare med, då kanske det finns nån bra "lösning".

Men va fan, e ju inget stort "problem", man klarar sig. Sjukt nöjd med luren iaf.

6. ivarson

ivarson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag håller med om att tngtbordet är väldigt litet, men såvida du inte vill ha extra knappar för våra tecken såsom i scandinavian keyboard hur hade du då tänkt dig? skulle du ersätta a&o möt å och ö eller? eller syftar du på att lägga till de svenska tecknen i QWERTY-layouten?

7. serajo

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så här tänkte jag: När jag använder original-layouten och skriver "man" så föreslår ordboken "man, mal, kan osv..."

men när jag använder scandinaviskt tgb, och skriver "man" så föreslås "man, män, mån osv..."

Jag behöver alltså inte trycka på "å" och "ä" för att den ska föreslå ord med de bokstäverna, det skulle jag vilja att ordlistan gör även med original-layouten.

Update: Fick delvis löst det. Genom att välja engelsk layout på scandinavian keyboard blev jag av med åäö. Och ordlistan föreslår ändå rätt ord för mig. Dock är det fortfarande något med det tgb'et som gör att det känns mycket tajtare att skriva med. original-layouten känns rymligare.

men jag är hyffsat nöjd nu. :)

Last edited: 31 jul 2009