Smartklocka, bl a för löpning...

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Aglurgas, 22 apr 2016.

1. Aglurgas

Aglurgas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har blivit helt såld på att skaffa en smart klocka. Grejen är att de är rätt dyra, och jag har verkligen noll koll på klockorna...

Jag har läst runt en del och utseendemässigt slår moto 360 2a generationen allt annat på fingrarna. Samtidigt har jag tänkt använda den när jag springer (ofta men aldrig särskilt långt, nybörjarmotionär) vilket gör att jag ändå skulle vinna på att ha en gps i klockan och lämna telefonen hemma.

Sen har jag klart kollat på Sonys SW3, som ju hyllas (Hyllats? Den har ju lite tid på nacken) som en bra klocka att såringa med. Där är jag lite orolig att den är "för gammal", att jag ska tycka att den är föråldrad och inte kan nyttjas som nyare klockor gör... Hur står den sig generellt? Är det någon ny variant på gång, några rykten om det? Sitter med en LG G4 som telefon, och jag har sprungit med den sen jag köpte den. Inga större problem, men något stpr är den ju i fickan under löpturen.

Sist men inte minst, eftersom jag är en sådan novis inom området, om jag nu ska springa i olika tidsintervaller, löser springapparna det automatiskt med till exempel olika träningsprogram? Eller finns det smidiga appar som skickar ut notifikationer till telefonen efter till exempel 5 min, 2 min, 10 min osv?

Tack på förhand!

Louba gillar detta.
  2. Miiliio

Miiliio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 317
    Operatör:
    Halebop, Tele2, Tre
    Telefon:
    Iphone 16 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tele2, Tre
    Telefon:
    Iphone 16 PM
    Info:
    Epix Pro Gen2 , Airpods 4 ANC
    Telefon 2:
    Pixel 9 Pro XL
    Platta:
    Tab S9 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Mini 6
    En klocka som kanske inte lägs fram som smartklocka är Garmin Fenix 3 hrm. Kostar dock 3700kr som billigast men då får du en galet bra träningsklocka med gps, hr och massa andra godsaker. Kopplas även mot mobilen och garmins app.

3. Aglurgas

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Alltså, pengarna är inget egentligt problem (inom rimliga gränser...) men det är just det där med att lägga ut mycket pengar på något utan egentlig erfarwnhet av... Och å andra sidan, lägga ut 1300 på en Sony för att snabbt inse att jag vill ha en modernare är ju heller ingen hit. Möjliga pengar i sjön åt båda hållen. ;-)

Har du någon erfarenhet av hur till exempel Sonys SW3 gör mig uppmärksam på intervall etc? För priset lockar ju oavsett!

Jag vill ju ha en smartklocka och nästan helt inställd på android wear, och det vore oerhört praktiskt att kunna ta med sig klockan utan telefon på löpturer... Hmm... Jag gör det inte lätt för mig (och er. ;-) )

4. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om du ska ha en smart klocka med Android Wear när du är ute och springer istället för en riktig träningsklocka så se till att du har ett passande armband som fungerar att bli blöt från svett och regn. Läder går ju bort direkt. Metall tycker jag går bort också för det skaver lätt en del när man rör armarna mycket och snabbt och huden är fuktig. SW3 Silicone är det som blir kvar.

Personligen så använder jag inte en smart klocka när jag tränar. Den används övrig tid. Jag vill ha en riktig träningsklocka som har fokus på min träning. Datafält som visar det som är intressant. Gränssnitt som är lättnavigerat när man springer, cyklar, paddlar etc.
    Om min Garmin-klocka är urladdad så använder jag istället telefonen för att logga mitt pass till nöds.

Sen har jag alltid med mig telefonen när jag är ute och tränar av säkerhetsskäl. Min träning är ofta långt ute i skogen, ute i sjöar och hav och på ställen där det inte alltid rör sig så mycket andra människor. Ofta kör jag bara på vilket gör att jag hamnar på platser där jag inte varit förr och det är bra att kunna ta fram Google Maps för att hitta bästa vägen tillbaka om det skulle behövas. Jag har tävlat mycket solo på långa distanser så jag har faktiskt alltid med mig kompass, första förband, toapapper och lagningskit till cykel vad jag än gör. Orkar inte packa ur mellan träningspassen och det skadar ju inte att ha med sig lite extraprylar. Mer träning ju :-)

5. Aglurgas

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Har du någon erfarenhet av SW3? Eller moto 360? Den senare verkar ju vara enkel att byta armband på, och givetvis blir det ju silikon eller gummiband för träning, även om jag inte alls är på träningsnivån du är på. :-)

6. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Den klocka jag har är LG G Watch R. Den har jag bytt armband på några gånger. Det är standardsprintar och så gott som alla armband passar. Nu har jag ett billigt svart Natoband. Lite problematiskt när jag laddar eftersom jag måste ta bort delar av bandet för att klockan ska gå ner i ladddockan. Natoband har ju två band under själva klockan.

Jag har ingen direkt erfarenhet av de du nämner. En kollega har den första Moto 360. Inga konstigheter med den.
    Om jag skulle köpa en ny smartklocka idag så kanske det skulle bli en Moto 360 Sport. Läderarmband har aldrig fungerat bra för mig och GPS kan ju vara kul att ha. Jag hade inte valt Sony SW3 eftersom den är fyrkantig.

7. SirHejsan

SirHejsan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438

MINA ENHETER

Jag har en SW3 som jag har när jag springer. Den hittar satelliterna snabbt och jag använder Endomondo som app. Där kan man välja att se 2 saker hela tiden och 2 andra saker vid en speciell sträcka eller tid. Jag har sträcka och tid och nuvarande tempo och genomsnittstempo vid varje km. Tar ca 20 procent batteri per halvtimme och då lyssnar jag även på mp3 via klockan. Den funkar bra för mina önskemål och 995 gav jag. Fick Android 6.0 häromdagen vilket är den senaste versionen av Android Wear. Dock är klockan inte så snygg...

e7andy gillar detta.
  8. SirHejsan

Mottagna gillanden:
    438

MINA ENHETER

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

9. Aglurgas

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Nej, den är ju inte jättevacker... Men fungerande. Var hitade du den för under tusenlappen? För hittar jag den så billigt är det bara att slå till för löprundor, så kan jag testa hur det är att ha en smartwatch. Hemma, inte ute bland folk... ;-) (SÅ illa ser den inte ut med läderarmband, det kan ju vara en budgetlösning tills vidare.)

10. SirHejsan

Mottagna gillanden:
    438

MINA ENHETER

Siba i Trollhättan i slutet av februari iår

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk