Smartklocka till barn

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Johanvartaget, 22 apr 2025 kl 10:44.

1. Johanvartaget

Johanvartaget Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    291
    Min dotter fyller snart 6 år. Hon börjar vilja gå iväg och leka lite själv så tänker att en smartklocka vore bra nu för att hålla koll på var hon är och ha möjlighet att ringa henne, eller att hon ska kunna ringa mig om det behövs.

Har kollat lite på dedikerade barnklockor som xplora och safekid.
    Enligt recensioner så verkar alla dessa mer eller mindre dåliga.
    Vissa av dom verkar dessutom kräva dedikerade dyra abonnemang.

Hittade också att Apple watch ska funka bra som barnklocka, men då verkar det tyvärr vara krav på att ha telia för att kunna använda sig av den funktionen.
    Skulle det kanske funka att koppla klockan till mina föräldrars Telia abonnemang, men att jag på något sätt kan koppla hennes konto till min telefon när kopplingen till mina föräldrars abonnemang väl är gjort?

Finns det någon Android som har dedikerad barnfunktion?
    Några andra tips?

2. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    398

MINA ENHETER

Jag har haft smartklockor till två av mina barn. Efter en del utvärdering så landade jag i en samsungklocka med Esim.
    Då hade dom mobil också men sprang ofta till kompisar utan mobil. Ibland för att dom inte får heller för det bara blir en massa spelande.
    Men då kunde jag SMS:a dom, ringa dom, spåra dom via Smarthings Find.
    Sen är problemet att om klockan är uppkopplad så drar det batteri ut av h*vete.
    Så dom måste vara laddade vilket barn (eller kanske bara mina barn) inte är så bra på.

Vilka funktioner är det som bara funkar med telia? Är det något "Barnläge"?

3. Johanvartaget

Johanvartaget Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    291
    Blir det ett eget sim med eget telefonnummer då?
    Kan du få specifika "barngunktioner". T.ex att du få notis i telefonen om barnet lämnar ett visst område eller liknande? Skolläge som stänger av funktioner förutom klocka? Eller blir det bara en vanlig smartklocka som ett barn använder?

Här finns information om barnläget från mobil.se.
    Inte en helt ny nyhet så kan ju vara så att funktionen finns hos fler operatörer nu.
    Använd en Apple Watch som barnklocka eller till någon utan Iphone

4. kupster

kupster Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    398

MINA ENHETER

Jag valde den enkla vägen att ha ett abonnemang (Billigaste via comviq) samt tilläggs tjänst 45:- för smartklocka.
    Tyvärr är det ju "bara" en smartklocka. Den larmar inte något speciellt om dom lämnar ett visst område eller skolläge. Men den går lätt att sätta i "Stör ej" läge.

Anledningen till att jag inte valde nån xplora eller liknande är också för att dom är oerhört osmidiga. Alla ungarnas kompisar har tagit av sig dom när dom kommit hem till oss. Så är dagens smartklockor mycket smidigare.

5. Adler

Adler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Vi valde en Safekid (oklart vilken modell) till våran ena dotter och har varit väldigt nöjda med den. Vi behövde inte köpa något abonnemang till den heller utan har kört kontantkort via comviq. Batteritiden var helt ok också.

6. Toss3

Toss3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    305
    Men apple watch stöder ju geofencing eller missförstår jag dig nu? Är ju bara att ställa in klockan i barnläge så ska det funka: Apple Watch Family Setup Geofencing / Loc… - Apple Community

Har också planerat köpa en klocka till min dotter (nu fem) och tycker apple watch verkar bäst då man slipper betala för dyra abonnemang (abonnemang till apple watch brukar bara kosta runt 50 SEK per månad, vs 129 - 150 SEK för andra klockor). :)

bernard gillar detta.
  7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 188

MINA ENHETER

Sambon vill snart ge ungen en klocka. Det skriks ganska mycket om Xplora. Men det känns inte som det mest seriösa företaget.

Significant security flaws in smartwatches for children

Inte nog med att det varnades om dem i 2017 utan i 2020 kom också bevis hur skit dem är på säkerhet.
    Backdoorer the Xplora: Kids' smartwatches can secretly take pics, record audio on command by encrypted texts
    Exposing covert surveillance backdoors in children’s smartwatches

Har ju en oanvänd Gear watch 4 grabben kan få men den är väl lite för stor.