Smartphone tillverkare inte längre tvingade att ha Google appar förinstallerade inom EU

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 28 okt 2018.

1. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har någon missat detta ? vad tror ni det kan få för konsekvenser ? Ja konsumenterna kommer ju dessvärre få betala avgiften som google kommer kräva av tillverkarna för att få använda googles appar. Tror de rör sig om runt 20-40 dollar per enhet.

Google will charge phone makers money for its Android apps in Europe — an unprecedented change that it says is to comply with regulators

Jag personligen är positivt inställd till detta,Jag ser gärna att googles appar är friviliga. Min Vivo Nex var min första telefon som var helt google fri från kartong. Och jag gillar att man själv får välja. Finns flera anledningar till varför man inte skulle vilja vara beroende av google och använda deras appar, några är tex privatlivet, men även att googles appar och tjänster drar en hel del batteri och minne i bakgrunden, och det kan jag själv intyga batteritiden utan google appar är bra mkt bättre.
    Nu kör jag dock alla google appar som vanligt men jag gillar att man har valfriheten. De flesta kan nog inte tänka sig en android telefon utan googles appar men nu finns iallafall en möjlighet att på allvar på fri från google om man så önskar.

Tror detta är mkt bra för konkurrensen, för vem har sagt att det måste vara google play som man installerar appar från ?
    De finns andra app butiker men de blir svårare för app butiker så som f droid att kunna konkurrera med google play när tillverkare är tvingade att ha de förinstallerat. Jag hade gärna vilja välja detta själv.
    Så ja detta tycker jag är väldigt positivt man kan få en telefon som är helt google fri om man så önskar och de är positivt för konkurrensen google får en otrolig fördel genom att ha sina appar för installerade och så djup integrerade i systemet.
    Men faktum är Android funkar perfekt och i vissa fall även bättre utan google och med andra alternativ till googles egna appar.

Droid82 gillar detta.
  2. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Swish och BankID vill jag minnas inte fungerar på ren android utan kräver att google services är installerat

Kristy och Oceanic gillar detta.
  3. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har dålig koll på det. Google services installeras automatisk med google apparna de görs i bakgrunden.
    Bankid tror jag bara finns i google play i dagsläget tror inte de finns någon apk att side loada. Och även om det skulle gå så krävs det extrem tilltro till källan av apk då ens bank id lösenord i fel händer kan få ödesdigra konsekvenser.

Men att bankID bara erbjuder sina tjänster på google play tycker jag är problematiskt.
    De borde vara oberoende och erbjuda en APK via deras officiella hemsida. En APK från deras egna webbplatts borde ha högre trovärdighet än google play också dessutom, de sätter rätt mkt förtroende i googles händer om man säger med tanke på vilken central samhällsfunktion bank id har.

Kristy och Droid82 gillar detta.
  4. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 208
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Detta är Googles hämnd för EUs monopol åtal.

Som alltid blir det slutkonsumenten som får betala.

Om återförsäljarna börjar erbjuda mobiler "med och utan Google", är det inte säkert att "utan Google" blir billigare, om de flesta ändå väljer "med Google" slentrianmässigt.

Ja, du får valfrihet, och betalar extra för det, inte mindre.

5. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Återstår att se om tillverkarna kommer ha dom förinstallerade eller om man gör de lätt med ett klick för konsumenten att installera de blir dock ett aktivt val av användaren... Då avgiften från Google blir hög tror jag det är möjligt att tillverkare kommer titta över lösningar för att kringgå avgiften. Även om konsumenten får betala avgiften i slutändan tror jag hellre de lägger på ett högre pris och plockar ut vinsten själva tex.

En negativ effekt blir kanske att tillverkare inte orkar special anpassa sig för EUs marknad och försöka kringgå avgiften eller betala avgiften Vilket leder till att ännu färre modeller släpps inom EU.

Enklast vore att ha någon genväg på skrivbordet som användaren aktivt själv måste trycka på detta tar dig till tex Samsungs egna app store där man med ett klick kan installera alla Google appar.
    Eller att de kommer upp nån tutorial där vid första gången man hotar där man får frågan om man vill installera Googles appar och de installeras sedan i bakgrunden, men de kanske räknas som "förinstallerade" då borde igentligen görs de då man måste aktivt välja att installera.

6. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    439
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9a och IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9a och IPhone 15 pro max
    Är väl ingen som tvingar mig använda Googles appar, ex Gmail som jag aldrig kommer att använda till nått viktigt. Jag har inget att dölja men Bara av ren princip vill jag inte ha en brevlåda som amerikanska myndigheter läser utan problem, om deras maskiner tolkar mitt mail fel kan du eller jag bli stämplade som olämpliga att kliva på ett plan och flyga på semester. Så jag betalar gärna för en säker lösning.

cobben gillar detta.
  7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Jag är rädd att nu kommer telefonerna se ut som i Kina. Alla märken kommer ha sina Stores med appar, telefonerna kommer sprängfyllda med en massa tillverkarappar som är svåra att avinstallera och du kommer att ha svårt att installera Google play. Fragmenteringen av android börjar nu.

8. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 295
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Konsekvenserna kan nog bli att många väljer Apple/iOS istället. I och med att iOS börjar bli uppstädat och stabilt.
    Android har gått åt andra hållet och blivit spretigt, och det där måste Google ta tag i ordentligt:

View: https://www.youtube.com/watch?v=x6UDBnXrSW0

9. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 403
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Beror nog helt på hur prissättningen på iPhones blir. Känner flera som tycker att iPhones nu har blivit för dyra.

edvinnn gillar detta.
  10. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 295
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Ja fast de har fortfarande kvar iPhone 7 i sin produktportfölj. Som nu är deras ”budgetmodell” om man tycker deras flaggskepp är för dyra.

För Android generellt tror jag det i princip är kört. Google lär släppa buggfixar och sånt men jag tror inte vi kommer se nya stora funktioner införas. Jag tror EU beslutet gör att Google fördubblar ansträngningarna på att få klart Project Fuschia eller Google Fuschia istället. Vi kanske inte ser mobiler med det om ett eller två år. Men år tre kanske.

Blir troligen en slags licensierings modell globalt så att de inte tappar kontrollen på samma sätt som med android, med alla upptänkliga forkar och varianter.
    Det är väl inte bara EU beslutet i sig som påverkar utan andra tekniska begränsningar som gör att Google vill droppa android.

11. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 403
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag personligen tycker att det där är o dra det alldeles för långt. Tror inte alls att Android är över. Vi får väl se

12. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 295
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 50 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Kan bara konstatera att Google själva nämner Android namnet mer sällan nu. Sen är det ett evighetsbråk med Oracle om Java m.m..Som Fuschia vad jag förstår skulle lösa också.
    Så jag tror det är framtiden. Men det är i sig spännande att se vad som kommer.

13. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja Google nämnde inte ordet Android en enda gång under pixel eventet viket fick styrker misstankarna om vad som sysslar med bakom kulisserna.

Googles affärsidé är ju data insamling så de är klart de tappar intresset om deras appar inte är. Förinstallerade och påtvingade idag. Bästa vore om Android blev helt fristående Google och vara helt open source tycker igentligen Google har gjort are Android stagnerat. Så länge ett nytt OS kan köra android appar urna problem så får nog goggles OS nog inget problem..Men vore trist om dom satsar palt på sitt eget och lämnar minimala resurser till Android som globalt sätt. Fortfarande kommer vara mycket större då de finns fler tillverkare och större utbud av telefoner

14. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 340
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Återstår att se om de kommer hålla systemet för sig själv. Om Google appar funkar och de släpper de fritt likt Android så kan de nog vara en bra idé. Då kan de göra de mer modulärt från grunden och förenkla uppdateringarytterliggare. Samma uppdateringsfrekvens som Ios borde vara målet..fragmentings kartan är fortfarande en deprimerande läsning för Android och ett kolossaltmisslyckande av Google. Men hoppas som sagt Android blog fristående från Google. De som enskilt företag tycker jag inte ger Android alla de resurser och innovationskraft den behöver.

15. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 363
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google går mer och mer åt att liksom Apple producera hårdvara på egen hand då det bevisligen finns stora pengar att tjäna; det leder också till en mer diversifierad produktportfölj.

För ett antal år sedan var Google noga med att påpeka att man inte var ett hårdvaruföretag och inte skulle pyssla med det, men idag är helt andra takter. Nu öser man ut nya produkter och antalet produktserier blir fel till antalet för varje år som går. De har definitivt helt ändrat inställning till hårdvara; affärsidén idag inkluderar att göra pengar också på hårdvara/konsumentelektronik.

Kristy, edvinnn och jnsson gillar detta.
  16. edvinnn

edvinnn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    425
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Det är inte många aplikapplikationer på dagens telefoner som skulle fungera överhuvudtaget om de kördes på ett rent Android OS utan någon av Googles tjänster installerade.

De som har testat att köra CopperheadOS vet hur illa man klarar sig utan alla funktioner man tar för givet i "Android" men som snarare är Googles ekosystem och infrastruktur. Väldigt många utvecklare använder sig av Googles lösningar back-end och detta medför att Google har väldigt stor makt/inflytande över det som vi lite slarvigt kallar Android vardagligt.

Faktum är att många kritiska funktioner som de flesta både stöter på dagligen i sitt telefonanvändande alltså inte ligger i operativsystemet även om många vill tro det.

Därav tror jag inte att denna nyhet med avgift för Googles appar kommer att ha något inflytande överhuvudtaget, då de tillverkare som levererar telefoner med Android ändå är så hårt knutna till det existerande ekosystem som Google tillhandahåller.

Kristy gillar detta.