Smartpluggar till julbelysning

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Kristy, 3 nov 2021.

1. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Jag tycker det är mysigt med julbelysning så jag har den uppe så länge det är riktigt mörkt, dvs minst tre månader, och eftersom jag har en del på timer blir det ganska många omställningar för att få den att följa solens nedgång. Dessutom är det ju olika mörkt olika dagar, så ibland skulle man vilja sätta på tidigare och ibland senare. Jag funderar därför på om man inte skulle kunna använda smartpluggar istället för att enkelt kunna ställa om alla på en gång, eller kanske till och med få dem att automatiskt följa solnedgången men ha möjlighet att sätta på tidigare om man vill. Skulle detta fungera? Vad skall man i så fall satsa på för system?

Nu är det säkert inget märkvärdigt att få en smartplugg att sätta på ljuset i rätt tid utan alla klarar detta utan problem, men anledningen att jag vill ta upp det med er är att detta är mitt allra första trevande steg på vägen mot ett smart hem, och det vore skönt om man kunde hamna rätt från början och senare kunna bygga vidare med kompatibla enheter och minimalt antal appar för att styra det hela. Jag vill kunna styra med Google assistent och hade man kunnat använda Google Home också hade det varit idealiskt. Kvalitet går före pris och helst undviker jag kinesiskt. De jag har funderat mest på är väl Sign och Deltaco eftersom jag hört att dessa skall vara bra, men jag är öppen för alla förslag. :)

geobjork gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trådfri är rätt billigt och en bra start skulle jag säga. Vill man byta system/gateway sedan är det enkelt gjort. Nackdelen med Trådfri är att deras gateway är lite sisådär om man har många enheter, men så länge du har färre än ~30 st bör det fungera hyggligt.

chraist och Kristy gillar detta.
  3. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Tack! Fick googla lite på det där med gateway, det var inget jag hade tänkt på - jag trodde att man bara styrde direkt från en app. Behövs det för bara smartpluggarna, eller är det något som tillkommer om/när man vill lägga till fler och mer avancerade funktioner? I dagsläget är det aktuellt med ca 6 pluggar, men det kan ju bli fler efterhand.

4. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Jag kör Ikeas trådfri på det sättet. Har redan scheman för solnedgång -45 min och där ingår bla smartpluggs. Brukar lägga julgran o fönsterbelysning på det sättet.
    Har 16 enheter till min gateway och det har fungerat väldigt bra

5. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns olika system. Det finns pluggar som pratar zigbee (typ IKEA), z-wave eller wifi. Zigbee och z-wave fordrar en gateway. Wifi-pluggar kopplar upp mot ditt wifi-nät och behöver ingen egen gateway. Dem kan du styra direkt med en app utan gateway.

Exempel på wifi-pluggar är:
    Webhallen.com
    Fjärrströmbrytare Wifi - Fjärrströmbrytare

6. svenix

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns en tråd i forumet om Tuya devices:
    Tuya Devices smarta hem-prylar

Många wifi-pluggar från olika fabrikat kan styras med Tuya Smart appen som ofta ger lite fler möjligheter än tillverkarens egen app. T.ex. när det gäller att tända/släcka vid solens upp och nedgång.

katho, chraist och Kristy gillar detta.
  7. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Ah, tack! Är det när man får fler enheter som det är en fördel med gateway? Vad har en sådan för räckvidd i så fall? Det är ju i första hand de kontakter som sitter i källaren samt på andra våning som jag vill koppla upp eftersom de är mer svåråtkomliga, så jag misstänker att det kan bli lite problem med räckvidden. Wifi har jag mesh för att täcka upp.

Bra tips! Skall absolut titta på det! :)

8. svenix

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En zigbee eller z-wave gateway har väl en räckvidd på några tiotal meter inomhus. Men båda de protokollen meshar via anslutna enheter. Så har man långa avstånd kan man sätta en plugg emellan som repeterar signalen.

Har du bra wifi-täckning där du vill använda pluggarna så kan du köra med wifi-pluggar. Så länge man inte har typ mer än 30 smarthome prylar anslutna till sitt wifi så borde det inte vara något problem. Skulle man skaffa fler saker kan man alltid sätta upp ett eget wifi för dem.

Den största fördelen med protokoll som zigbee eller z-wave är att de är väldigt batterisnåla. Batteridrivna grejor som fjärrkontroller eller temperaturgivare kan gå över ett år på ett litet batteri. Detta spelar dock ingen roll för pluggar eller lampor som är anslutna till elnätet hela tiden, de har ju ständig tillgång till ström. Där fungerar wifi lika bra.

Sedan kan och bör man tänka över säkerheten. En wifi-plugg kan hackas och bli en ingång till ditt nätverk hemma. Det kan för all del en gateway för zigbee eller z-wave också. De flesta system är beroende av leverantörernas servrar som ofta är placerade i Kina.

Vill man uppnå full säkerhet och vara oberoende av leverantörens servrar så kan man köra ett eget system t.ex. Home Assistant och använda pluggar som man kan programmera med egen programvara t.ex. Tasmota. Men då blir det betydligt mer komplext och inte så enkelt för en nybörjare.

9. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Kör själv med ett par Deltaco wifi pluggar, fungerar fint tillsammans med Google home och så slipper man köpa en Hub till ett system som Ikea, Philips osv. Fungerar riktigt bra och enkelt att få igång.

DELTACO Strömbrytare WiFi 3-pack

Last edited: 3 nov 2021
    bernard och Kristy gillar detta.
  10. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Jattebra förklaring, stort tack! :D Ja, jag har bra wifi-täckning i hela huset tack vare mesh (Google Nest Wifi), jag kommer nog bara att koppla upp enheter som är konstant anslutna till elnätet och jag kommer troligtvis inte att komma upp i 30 enheter på ett bra tag så det är säkert inget problem. Det är ju onekligen rätt frestande välja ett wifi-system och slippa gateway, i alla fall till en början, men frågan är om man kommer att ångra sig senare när man vill bygga på. Är wifi-system mer begränsade i utbudet? De kinesiska faller bort.

Säkerheten är ju väldigt viktig såklart, men jag tror inte att datasäkerheten blir avgörande för mig utan jag får nog göra vad jag (på nybörjarnivå) kan göra för att inte göra några dumma missar och hoppas att ingenting händer. Då känns brandsäkerheten som betydligt högre prioriterad, det känns mer gripbart, så därför är jag noga med att det skall vara kvalitetsprodukter. :)

svenix gillar detta.
  11. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Ja, det känns väldigt frestande faktiskt! :) Funkar det dessutom med Google Home som jag redan använder, alternativt Tuya Smart appen som @svenix@svenix föreslog, så är det ju toppen och inte hela världen om man vill köpa till exempelvis Ikea senare. Jag vill bara inte ha massor med olika appar för olika system.

Last edited: 3 nov 2021
  12. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jag kör ett rätt så enkelt smart hem set up, dock till mitt bruk, rätt så funktionellt. Stabilt har det också varit i lite över två år nu.

Styrenheter består av en Google Nest Mini och en Nest Hub. Här styr jag båda med röst, rutiner, timer och med mobiltelefonen, allt efter vad som passar bäst för tillfället.
    Mitt system är inte något som "de stora grabbarna" är särskilld imponerat över, men det är enkelt att komma igång med, behöver inga extra komponenter utöver det man normalt redan har, och det är mycket stabilt och problemfritt när man har konfigurerat klart.
    Vad belysning och pluggar vidkommer, så består det av Deltaco WiFi lampor och pluggar. Dessa kör jag via Deltaco appen, (Inte Tuya), och är synkad med Google Home appen.
    Och så är man inte låst till nåt speciellt system om man vill gå lite mer avancerad senare. Inte kostar det skjortan och slipsen att komma igång heller.

13. svenix

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vad jag har läst så ska Deltaco funka med Tuya Smart appen. Väldigt många fabrikat som Deltaco, Nedis m.fl. är egentligen rebrandade Tuya och tillverkas av Tuyas fabriker. Tuya har ett system där leverantörer kan beställa produkter som stämplas med valfritt namn och sedan kan leverantören få en egen app. Men i botten fungerar allt genom Tuyas system.

Jag tycker också det kan vara lämpligt att börja med några billiga wifi-pluggar typ Deltaco för att känna på hemautomation utan några större investeringar. Vill man sedan byta system så har man inte bränt några större pengar. Men egentligen ser jag ingen större anledning att byta från wifi. Själv har jag provat både zigbee och wifi, och för mig slutade det med att jag styr nästan all belysning med wifi. Mestadels för att jag vill köra egen programvara som Tasmota eller ESP Easy i pluggarna, men också för att wifi visat sig ha bra täckning och fungerar var jag än sätter dem i huset.

14. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Det låter jättebra. Ett system som är enkelt, funktionellt och problemfritt är precis vad jag är ute efter. :) Eftersom jag redan är rejält inne i Googles ekosystem (och trivs med det) skulle det också kännas ganska smidigt om man kunde använda Google Nest Hub den dagen man känner att man är i behov av en hub.

Kan man synka och styra alla wifi-system via Google Home eller är det bara vissa?

15. svenix

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Vågar inte svara på om alla går att koppla till Google Home. Men de Tuya-baserade som Deltaco funkar med Google Home.

Kristy gillar detta.
  16. svenix

Mottagna gillanden:
    7 992
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Webhallen har en sida med alla Tuya-baserade produkter de säljer. Där kan du se vilka märken som är Tuya-baserade och borde funka med Tuya Smart appen:
    Webhallen.com

Kristy gillar detta.
  17. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Rekommenderas, smidigt och enkelt med Tuya-enheter.

Kristy gillar detta.
  18. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 346

MINA ENHETER

Tuya kommer in i Google Home.

Kristy gillar detta.
  19. Kristy

Kristy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 152

MINA ENHETER

Fast stämmer det att Tuya är kinesiskt? Jag tyckte det var toppen att Deltaco var svenskt, men är det kinesiskta produkter är det en stor nackdel för mig. Jag vill inte stödja en diktaturstat om jag kan undvika det.

20. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, och det är även Deltaco i gunden, de använder sig av Tuya. Så i så fall vill du inte heller använda Deltaco om du promt ska undvika Kina (vilket enligt mig inte går)

Kristy gillar detta.