SmartTags NFC

Diskussion i 'Frågor och support' startad av rollemolle, 10 feb 2014.

1. rollemolle

rollemolle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hittar massvis med text om hur enkelt och smidigt det är att t ex kunna starta Blue Tooth för hands free, när jag sätter mig i bilen... Men ingenstans hittar jag HUR man gör rent konkret, för att en viss smartTag i bilen ska starta BT, eller hur jag stänger av BT när jag lämnar bilen...
    Please... nån som kan hjälpa mig? Jag har Smartlink i telefonen, men där hittade jag inget användbart...

Måste jag ha nån speciell tag för att starta BT?

Jag har en Xperia V

2. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Du använder dig av appen Smart Connect som finns förinstallerad i alla Xperia-telefoner. (Det finns även andra appar på Google Play med liknande funktion) Med den appen kan man knyta ihop olika händelser, som att man kopplar in laddaren eller att ett visst klockslag inträffar med någon funktion som ska aktiveras, t.ex. starta en app eller koppla på Bluetooth, och det sambandet kallas en profil. Köper man Sonys egna Smart Tags så finns dessa förprogrammerade i Smart Connect-appen, en "händelse" är att en sådan smartTag registreras av telefonens NFC-sensor. Man kan använda den profilen direkt eller modifiera den efter behag.

3. rollemolle

rollemolle Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för hjälpen!!! Jag gjorde så och har testat idag och det tycks fungera, så när som på att inte BT stängs av när jag kommer hem och drar mot den andra brickan... Får kolla om det är nåt jag missat...

Tusen tack iaf!!!

4. daltemyr

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Det borde fungera ifall du ställt in den åtgärden som startåtgärd i en andra bricka. Fast vad är det för tags du använder? Åtminstone de tags som ingår i Sonys set går att använda så att profilen togglar mellan "på" och "av" varannan gång man för telefonen mot den, och då lägger du "bluetooth off" bland slutåtgärderna i samma profil.

5. Parika

Parika Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag har försökt att skapa en aktivitet när jag aktiverar en NFC tag i bilen. Har en separat bluetooth adapter i bilen som jag vill att den ansluter till. Vill göra följande:

Start:
    - Anslut till Logitech bluetooth adapter OK
    - Starta Spotify OK
    - Börja spela en spellista FUNKAR INTE
    - Höja media volymen till max via valt bluetooth tillbehör OK

Stop:
    - Koppla från Logitech bluetooth adapter FUNKAR INTE
    - Stoppa/stäng Spotify FUNKAR INTE
    - Återgå till startskärmen OK

Eftersom jag har en Sony SmartWatch2 så har jag alltid bluetooth på. Det funkar att som stop-aktivitet välja att stänga bluetooth, men då kopplar ju klockan ifrån.

Så....det jag vill göra som jag inte kan är 1. Starta vald spellista på Spotify. 2. Koppla från ett bluetooth tillbehör. 3. Stänga program (Spotify)

Jag har en Xperia Z1 och använder Sony Smart Connect. Finns det andra bättre appar?

6. daltemyr

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Sony's SmartConnect har fortfarande en del att önska, även om de har kommit en bra bit på väg jämfört med de första versionerna. Den har till och med hunnit byta namn, appen hette från början LiveWare, vilket de protokoll och koncept som funktionaliteten lutar sig mot fortfarande kallas.
    Bland annat saknas många funktioner som man skulle vilja få utförda, t.ex att stoppa appar eller att i mera detalj kunna styra appar, t.ex. starta appen och navigera till en speciell undersida, som till exempel visa bordsklockan i klockappen. Man får väl hoppas på utökad funktionalitet i kommande versioner. En del av problematiken med denna app beror annars på att man inte förstår hur den fungerar eller försöker få den att göra saker den inte klarar av. Håller man sig till enklare funktioner så fungerar den hyfsat. Dock så upplever jag den som lite buggig, och ibland utför den inte de åtgärder som man faktiskt lyckats lägga in, och som oftast också utförs.
    Jag tror annars att det finns andra appar på Google Play med liknande eller bättre funktionalitet, jag har hört talas om en som heter Tasker, men jag har inte provat den själv.

Last edited: 13 feb 2014
    Parika gillar detta.