SMB share

Diskussion i 'Allmänt' startad av TooT, 14 feb 2011.

1. TooT

TooT Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Finns det ingen app eller går det fortfarande inte att spela upp film direkt från en SMB share utan att behöva kopiera över den till sin enhet eller roota den ?

Frun Iphone/Ipad har någon appa som heter Buzz player där man kan mappa en SMB share och spela film direkt i enheten "streamat" över sharen, utan att behöva kopiera ner den lokalt.

Låter ju sjukt om Andriod ska vara mer begränsat än IOS ...

Snälla hjälp mig att få ära tillbaka till min Samsung Galaxy S.

2. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    368

MINA ENHETER

https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=27610&highlight=cifs

Du kan läsa en diskussion om det på den tråden.
    Kontentan är att även om du kan komma åt smb shares med telefonen med hjälpa av en filhanterare så är det just den appen (ex ES filexplorer, Astro osv) som kommer åt sharen. Detta innebär alltså att det är appen som du vill använda för att titta på filmen eller lyssna på musiken som måste kunna hantera smb shares och det finns inte så många.

Detta är trots allt en av säkerhetsfördelarna med Android, att varje program körs i sin egna "sandiebox" och inte kommer åt andra programs data och access möjligheter.

Alternativet är att man som du skrev har rootat och då kan man köra med en kärna som har cifs stödet inbyggt eller kan hantera cifs modulen. Då kan man komma runt problemet med hjälp av Cifs Manager som finns på Market.

Last edited: 14 feb 2011
  3. TooT

TooT Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trist.
    Mkt skumt att ingen vill ha en filmspelare där man kan titta på en film direkt i en SMB share. Speciellt om man kopplar upp en VPN mot ett hemmanät.

Säkerhet...det är väl upp till mig som användare att godkänna vilka program jag vill ska kunna kommunicera? Eller sådant kanske inte fungerar i Android.

Men tack för svaret. Ger bara sur eftersmak att behöva lägga sig med rumpan i vädret när det gäller funktion mot en IOS app.... förlust ....

Last edited: 14 feb 2011