Smidigast överföring från dator till tablet?

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Klonka, 23 jul 2011.

1. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag köpte 32gb-varianten av Flytouch3 och har tänkt att lägga in filmer direkt på det interna minnet.
    Jag skulle därför uppskatta tips på hur jag smidigt och snabbt kan föra större filer från min dator till min tablet.
    Snabbaste överföringshastigheten lär man väl uppnå om man lyckas föra över via det lokala nätverket.
    Jag har lyckats koppla in min enhet i min router med nätverkssladd och på det sättet fått internetåtkomst.
    Frågan nu är hur jag gör för att föra över filer till den via det lokala nätverket.

Tack på förhand!

2. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Dela ut en mapp och leta sedan åt den på nätverket med te.x ES File Explorer

Last edited: 23 jul 2011
  3. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för tipset. Jag håller på att föra över en fil just nu. Det verkar dock inte gå särskilt snabbt =/.
    Det finns ingen variant där man kan göra det omvänt. Dvs att från datorn hitta plattan och skicka över filen dit.
    Vet inte om det gör någon skillnad. Tänkte bara att datorn kanske gör det största jobbet då.

Sen en annan tanke.
    Vad jag förstått går det inte att lägga över filer som är över 4gb på det interna minnet. Finns det något sätt att gå runt det här?

4. Gymir

Gymir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ett bra och enkelt program är ftpshare, det enda du behöver på din dator är en ftpklient. Jag använder själv detta, och det är väldigt smidigt, dock har du inte tillgång till systemkatalogerna.

DoMobile FTP share - Android app on AppBrain

5. Jack Bohlen

Jack Bohlen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tyvärr är det en begränsning i FAT32 så det kommer du inte undan.

6. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Gymir - Tack för tipset men jag får det inte att fungera :(. Det verkar som att man måste vara uppkopplad med wifi eller? Jag har en LAN-port för att koppla in nätverkssladd direkt i min platta. Tänkte att jag skulle använda denna för att komma upp i snabb överföringshastighet.
    Hur kan jag göra?

7. Gymir

Gymir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

När du startar programmet, får du upp en ip-adress, samt ett portnummer, detta är adressen.

1. Starta ett ftp-program såsom filezilla
    FileZilla - Client Download

2. När du installerat filezilla och startat programmet skriver du i "värd" ipadressen t.ex. 192.168.0.201 och i "port" skriver du portnumret du fått från programmet t.ex. 2564, klicka sedan på snabbanslut.

På din högra sida får du nu upp minneskortet, skapa kataloger eller ta bort filer därigenom. Dra filerna från t.ex. skrivbordet och släpp dom i katalogerna du skapat på minneskortet, eller sök upp filerna från den vänstra sidan, och dra dom till den högra där du vill ha dom.

8. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har provat på det sättet men jag får det inte att fungera.
    Enda skillnaden är att jag använder mig av det ftp-programmet som jag brukar använda (WinSCP). Jag har även provat att gå in på adressen via webläsaren och via filhanteraren.

Provade med wifi nu också men jag kan inte koppla upp mig mot den ändå. Vet inte om det kan vara min router som ställer till det på något sätt kanske.

Last edited: 24 jul 2011
  9. Gymir

Gymir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Verkar konstigt, är du säker på att du aktiverat "ethernet" ?

Kolla även din router, om den delat ut en adress till någon enhet du inte känner igen.

När du startar programmet, får du upp en ip-adress direkt eller vad står det ?

10. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ethernet har varit aktivt när jag har provat med det. Jag kommer ut på internet osv så det fungerar ju.
    Jag ser även på routern att plattan är uppkopplad. Jag har fast ip-adress på den.
    Jag får upp en ip-adress direkt när jag går in i programmet.

Antar att det måste vara min router som inte hittar rätt. Vet inte hur jag ska lyckas råda bot på det dock.
    Jag har även provat med SwiftFtp som jag inte heller får att fungera.

11. Gymir

Gymir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har har matat in rätt portnummer i ftp-programmet ?

12. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jadå. 6262.
    Har du själv en flytouch eller vad använder du programmet med?

13. Gymir

Gymir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har själv en flytouch, detta programmet var det smidigaste jag kunde hitta. Jag har inte konfigurerat min router, eller gjort något annat utöver att jag laddat ner det, installerat det på min flytouch..

Det är inget på din dator som stoppar, kan du se något i din loggbok ?

14. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vilken rom har du på din Flytouch? Jag har ännu inte bytt från orginalromen som följde med.

Vad menar du för loggbok?

Det känns nästan som att felet måste ligga i min router.
    Å andra sidan har jag fört över filer till min PS3 på samma sätt. Alltså kopplat in kabel i routern och sedan fört över filer via FTP från min dator till PS3an.

15. Gymir

Gymir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har Tim 5a, det är den senaste versionen, men det fungerade även på Tim 4e.

Vad händer i ftp-programmet när du försöker att ansluta, vilka felmeddelande får du ?

Med loggboken menar jag Windows egen, där kanske står något..

16. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag får det här meddelandet i från mitt ftp-program: "Det gick inte att göra en anslutning eftersom måldatorn aktivt nekade det.
    Anslutning misslyckades.
    "

17. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tack för stöd och hjälp Gymir :).
    Nu tror jag äntligen att jag har löst det, i alla fall hyffsat. Jag är inte helt säker på vad det var som gjorde det dock.
    Jag löste det sent i igår kväll efter att ha bytt fast ip-nummer på både ethernet och wifi. Sen satte jag även på mobildata men vet inte om det spelade in (har för mig jag kryssade ur det sen och att det fungerade ändå, men inte säker).
    Det verkar vara något som är ostabilt och jag vet inte riktigt vad än. När jag provade att gå i från wifi till ethernet så fungerade det nämligen inte (trots samma fasta ip). Jag var då tvungen att byta till ett annat fast ip för att kunna koppla upp mig mot plattan igen.

18. Klonka

Klonka Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Nu är mitt nya (lite mindre) problem att jag inte får med å, ä och ö i filmtexten (visas frågetecken istället).
    Det ser bra ut på datorn men på plattan saknas dessa.
    Jag använder moboplayer och jag här ändrat till UTF8. Det är om jag kan ändra till något annat än UTF8 för att få det att fungera annars vet jag inte.
    Får väl bli en ny tråd på det kanske :).

19. Gymir

Gymir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag har inte använt min platta till film, men det låter som en ny tråd, det var skönt att det löste sig :)

20. papasmurph

papasmurph Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ursäkta en dum fråga, men överföring via USB är väl snabbare än LAN? Givet att implementationen är riktigt gjord förstås: max 480 Mbps för USB2 och 10-dubbelt för USB3. Eller har den inte stöd för USB peripheral/slave?