Smileysar - dessa smileysar

Diskussion i 'Allmänt' startad av RogerS, 19 okt 2013.

1. RogerS

RogerS Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag uppdaterade för ett tag sen min Razr till JB. I SMS-appen visas smileysar i INKOMMANDE SMS som små trevliga vita droidansikten. När jag skriver själv får jag dock bara upp några gräsligt fula vanliga runda smileysar (fast snorgröna). Alltså inte gröna androidgubbar utan vanliga runda men fula.

Skickar jag SMS till mig själv får jag upp gröna smileyfuckers. Men till och med SMS från vänner med iPhones visar de små fina vita droiderna.

Finns det nån lösning på detta? Sett att man kan lägga till sk emojis men det verkar inte vara riktig samma grej - det här är bara andra varianter av standarduppsättningen. Dock sett att folk (även de utan tekinska kunskaper) skickar wingdingslika grejer på tex Facebook från telefoner (iPhones), har den emojis som standard-smileys? Jag är förvirrad. Jag vill ha såna enkla små vita droider :D

Edit: Om jag kopierar texten med en : P-smiley från en iPhoneväns SMS och klistar in så får jag med smileyn i dess vackra utförande. DOCK! Skickar JAG den till mig själv så får jag bara ett tomt SMS.

Last edited: 19 okt 2013
  2. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

De små vita droiderna du pratar om är iPhone smileys men som de ser ut på en Android telefon. Vad jag vet går de tyvärr inte att använda dem själv men du kan ladda ner en app som heter Go SMS Pro och sedan Go sms pro Emojis? där alla "så kallade iPhone smileys" finns...
    Dock är de inte små vita utan ser ut som de gör i en iPhone.
    Hoppas detta hjälper dig lite iaf!
    Om någon vet en app med de små vita skulle jag också vilja ha den, så hoppas på fler svar! :)

RogerS gillar detta.
  3. RogerS

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ahh :) Jo jag hittade Emoji for English som jag la in. Måste man ha engelska som ordlista då? Eller är det bara att det svarar på engelska ord? Den står som installerad men skriver jag typ (som jag fattat att man gör iallafall) typ cloud så händer inget alls.

Edit: Installerat MultiLing-tangentbordet och fått fram funktionen för att ta fram smileygubbarna - men skickar jag till mig själv blir det likafan ingen gubbe utan tomt. Mystiskt... Sånt här som får mig att tvivla på om jag gillar Android :P Enkla skitsaker som inte funkar som det ska :P

Last edited: 19 okt 2013
  4. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Men jo problemet är väl att Android inte riktigt har samma "stöd" för Smileysar och kanske inte lägger ner lika mycket resurser på det..
    Men vad jag vet kan du inte få tillgång till dessa emojis i ditt vanliga tangentbord tyvärr... Men det jag måste göra med Go sms pro är att gå in i appen och sen kopiera de iPhone emojis jag vill ha å sen klistra in i mitt sms.. Det blir då bara tomma rutor men personen som tar emot kan se dem.
    Iaf om de har en iphone, vet ej hur det är med Android faktiskt..
    Men du ska inte låta detta lilla skada din syn på Android, skyll på Apple för att de antagligen har en massa Copyright å skit på sina Emojis...
    Nää men detta borde inte vara någon större anledning till att lämna Android enligt mig :P

5. RogerS

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min syn på Android är redan skadad så det här är bara ett mindre bidrag ;) Hela OS't känns som det är, för att använda ett Top Gear-uttryck, byggd i en lada. Saker buggar och slutar fungera lite hipp som happ, saker som är enkla att lösa går INTE att lösa. Typ som det här med gubbarna. Nu när man har stiliga smileysar - som man själva gjort (det är väl knappast Apple som gjort de små droidansiktena ;) ) - varför inte använda dom i det egna systemet när man ändå håller på? Istället har man ful gröna bollar som de allra flesta verkar tycka illa om när man kollar runt lite :P En skitgrej kanske - men när man måste installera tredjepartsprogram för att kunna skicka en jäkla smilegubbe som uppenbarligen finns i systemet - och det ändå inte funkar fullt ut - då är det nåt som är ruttet ;)

Eller en så enkel grej som - jag vill kunna byta färg på klockan/operatören på menyn där uppe :P Man kan lägga in widgets som fasen lagar ens mat, det går att fjärrstyra datorer via exotiska protokoll. Man kan troligen landa en Dreamliner med den om nån skrev en app för det. Men att byta färg på en enkel textrad som i princip alltid syns och skär sig som fasen med de flesta bakgrundsbiler - NEPP! ;) Och ja min text är Cyanblå. Vill ha vit. Men det går inte. Och jag känner en viss bitterhet över det ;)

När jag hade ICS i den så krachade phone.apk ibland - och startades inte om automatiskt ens. Har fortfarande problem med att det ibland inte går att lägga på samtal. Ibland går det inte ens att svara. Eller ta fram knappsatsen om man ska ta sig igenom nån växel. Knapparna visar att de tar input men den skiter i att göra nåt :P Vet inte hur mycket Motorola fifflat med dialern men nåt fel har de gjort...

Vid sådana tillfällen är det bra att jag är så snål som jag är. Annars hade jag skickat skiten i väggen för länge sen :P Och nej jag tror inte det är skit bakom spakarna - man kan liksom inte ställa till med så mycket :P Och båda mina droider - Desire (2.1 > 2.2) och Razrn (tror den kom med Gingerbread, sen ICS och nu JB) har alla haft såna skitfel som man bara häpnar att de släppt igenom.

Samt att nån på vägen har sabbat hela grejen med Android. Man får vara glad om man får en uppgradering under sin telefons livslängd (och då får man inte sällan vänta så länge så att telefonen knappt är aktuell längre). För att kunna installera nyare versioner efter det måste man anstränga sig. Det är illa när Apple är mer generösa med mjukvaruuppdateringar än Android-tillverkarna. När telefonerna ändå med största säkerhet innehåller en begränsad variation på hårdvara (chipset, CPU, GPU etc.) - varför kan man inte installera Android på en telefon som man installerar ett OS på en dator? Att den hämtar drivare till det som finns. Att det som nu måste vara "hårdkodade" imagefiler känns rätt underlige när det de fakto handlar om ett system baserat på ett desktop-OS. Speciellt när det ändå inte fungerar optimalt.

Svårt att se mig utan funktioner som widgets och olika launchers etc dock - så iPhone och Windows Phone känns avlägset ;) Men personligen ser jag det som en variant av pest eller kolera. ;) iTunes kommer alltid ligga sämst till dock :P Ursäkta för min rant, klockan är sent / tidigt och jag har mycket telefonrelaterad ilska inom mig :P

6. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag har använt Android sedan 1.5. Jag har haft telefoner från HTC, Samsung och LG och jag har aldrig haft några problem.

Du kan inte lägga ansvaret på Google om tex HTC inte uppdaterar sin telefon. Förövrigt så har en telefon en livslängd på 1 år. Det är inte välgörenhet telefontillverkarna håller på med. :)

Android är inte baserat på ett "desktop OS", däremot använder man linuxkärnan. Vilket är en helt annan sak.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

7. Mitox

Mitox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Joo jag förstår lite vad du menar nu Roger :)
    Men om du vill ha Android mobiler med garanterade uppdateringar och antagligen nästan helt lagg/buggfria så ska du ju satsa på Nexus serien som kör vanilla Android.
    Vanilla Android är ju basen av Android och sedan har ju HTC/Samsung osv gjort ändringar i systemet och lagt in egna launchers m.m...
    Så det är Google som sköter uppdateringarna till Nexus serien och alla Nexus telefoner får uppdateringar ett bra tag efter release. De är även relativt billiga men samtidigt bra telefoner!
    Den nya Nexus 5 släpps ju inom en snar framtid :P

Det här med att saker kraschar stör jag mig också på för runt 1 gång i veckan kraschar min "Messenger" så hela mobilen fryser och sen kommer det bara upp "Messenger har stoppats/Slutat fungera" och det stör jag mig rätt mycket på.
    Men annars är det ett väldigt bra operativ å jag är väldigt glad över att inte ha iPhone längre! :)
    Men om du ska byta telefon inom en snar framtid tycker jag att du borde kika lite extra på Nexus serien om du vill ha Vanilla Android :D

8. RogerS

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hund:

- Nej det är ju ingen direkt portning av desktop-Linux, men grunden för att kunna gör som jag skrev måste ändå finnas där känns det som?

- Har också hört det där, men tycker ett år känns som en väldigt kort livslängd för en produkt som ofta kostar 4-5000 kr och uppåt. Förstår att de inte kan hålla på i all evighet, men de flesta telefoner som säljs idag säljs med 24-månaderskontrakt. Säg att man iallafall i 2-3 år efter release borde kunna förvänta sig uppdateringar. Så himla ofta kommer det inte nya Androidversioner ändå. Speciellt nu när de gjort det enklare för tillverkarna att lägga på sina egna GUI's etc. Sen behöver man kanske inte göra som Motorola gjorde med JB och integrera en hel svit med instruktionsfilmer och sånt... 24 månader är ju nån form av världsstandard på abonnemang för dyra telefoner, så det är ju inget vi har i Sverige bara. Motorola var väldigt konstiga då de släppt JB till Razrn, men inte i Norden. Fattar inte alls logiken bakom det. Jag har en officiell JB-rom i min, från Motorola. Men man får ladda ner den själv och mecka in den.

Känns bara som att genom att göra så här missar poängen med Android.

- I övrigt kan jag bara säga att du måste vara lyckligt lottad om du aldrig haft problem :P Men du kanske är typen som slänger in CyanogenMod/motsvarande direkt, då kanske man har bättre förutsättningar att ha en problemfri upplevelse än om man kör stock roms :P Jag har haft diverse problem - dels med det jag skrev. Men även annat. Razrn jag har nu tappar tex medialjudet ibland. Ringsignaler etc funkar men inte Spotify, TED eller liknande. Bara en reboot som funkar då. Desire'n kunde ibland lite random sluta att synca vissa kontakter med Facebook etc. Nu var det säkert Facebooks fel men ändå. Facebook förresten.. Ojoj. Vet inte om de under åren med flit gjort Androidappen värdelös, känns som det. Är väl först med sista uppdateringen nu det funkar som det ska. :D Men det är ju inte Googles fel. Men den djupa integrationen med kontakterna tex förstörde upplevelsen totalt ett tag. Nåt som däremot är Googles fel är att telefonen väljer att uppdatera appar vid de mest olämpliga tillfällena. Som när man kör spel. Allt går ner i slow motion. Den kan däremot ligga en hel dag i fickan utan att göra några större försök att uppdatera nåt :P

Mitox: Blev pådyvlad ett abb från Phonehouse säljare som under tiden jag hade Razrn, så måste spara ihop till en ny telefon cash om jag ska ha nån. Så det blir nog att köra tills det rasar nu :P Haft ögonen på Nexuslurarna lite, tycker tyvärr hittills de varit rätt fula. Femman verkar ju dock se bättre ut.

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 109
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Det är mycket som skiljer mellan iOS och iPhone. Så pass mycket så det är dumt att jämföra dem och förvänta sig att allt ska funka klockrent mellan dem. 2 helt olika system på varsin ände av öppenheten. Bara att välja pest eller kolera och vänja sig vid det. Du kommer inte få tillfredsställande emoticon stöd på Android. Saker kommer emellanåt möjligtvis att krascha. Det gör det även på iOS btw hade 2st appkraschar (meddelanden, settings) senast igår på min iPhone under en stund av vad som tycktes vara total sinnesförvirring på min iPhone. Appkraschar är definitivt inte patenterat till Google.

Skulle jag köpa mig en Android lur idag skulle det nog bli en LG G2 den verkar riktigt nice. Men jag är sjukt trött på Android för tillfället då jag tycker det upplevs stelt och tråkigt trots sin oerhörda frihet.