SMS-backup genom import/export till minneskortet?

Discussion in 'Applikationer' started by Xboy, Jan 24, 2012.

1. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    Gott folk,

då jag är på väg att byta min trotjänare mot en ny Android-lur vill jag gärna att mina SMS-meddelanden (och om möjligt även MMS-meddelanden) skall följa med över till den kommande telefonen. Som de flesta säkert vet finns det ett nästan oöversiktligt utbud av backup-appar på Android Market. Jag vill därför be om råd och rekommendationer enligt följande:

1. Backup-appen jag letar får inte begära rättighet för nätverksaccess. Jag är inte intresserad av att vara i en situation där jag tvingas lita på att app-utvecklaren inte har helt andra planer för mina SMS och min telefonbok.
    2. Backup-appen jag letar skall därför dels klara av att exportera SMS-meddelandena till minneskortet, och dessutom klara av att importera dem på den nya telefonen (notera alltså att import är en förutsättning; många SMS-backup-program verkar kunna exportera, men klarar inte en efterföljande import).
    3. Sagda backup-program får ytterst gärna även klara av att exportera samt importera MMS-meddelanden, även om det inte är något absolut krav.
    Har någon några spontana tips på SMS-backup-program som lever upp till ovanstående relativt blygsamma krav? Jag vill gärna betona att jag känner till Titanium Backup, Backup Everything och allt vad de nu heter, men jag är alltså inte intresserad av någonting annat än ett program som har en massa finesser - allt det behöver göra är att importera och exportera SMS och gärna också MMS, utan en massa bling-bling.

Alla intressanta och relevanta förslag mottages tacksamt!

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

SMS Backup & Restore Pro uppfyller samtliga krav, förutom säkerhetskopiering av MMS. Har själv använt mig av den ett flertal gånger och den har fungerat ypperligt varje gång.

Xboy likes this.
  3. Xboy

Xboy Teen Droid Medlem

Telefon:
    Pixel 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Pixel Slate
    Platta 2:
    Nexus 7
    Övrigt:
    Pixel Buds Pro, LG Watch R, Philips 65PUS7601, Home Mini
    jedi, tack så mycket för tipset - din rekommendation verkar spot on, så att säga - appen ser vid en första anblick vara precis det jag letar efter, frånsett MMS-funktionen (precis som du säger).