SMS failar ibland

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av rina., 6 apr 2011.

1. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Någon gång per dag händer det att ett sms inte skickas iväg. Det står "Sändningen misslyckades" och är allmänt irriterande.

Vet någon varför?
    Har Tele2 Smart abonnemang

2. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

aldrig hänt mig - telia
    bortsett från när jag försökte skicka till ett icke existerande nummer då..

vad börjar numret du försöker skicka till med? 07xxxxxxxx eller +467xxxxxxxx?

3. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Det är olika, men oftast händer det när jag smsar frekvent med någon, så det är liksom samma nummer och något enstaka sms går inte iväg.

4. rollet

rollet Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Hänt mig 2ggr på 2,5vecka. Har tele2.

5. Gusav

Gusav Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det har även hänt mig några gånger. (har telia)

6. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Aldrig hänt mig, men så har de flesta av mina vänner GTalk vilket innebär slut-sms:at.

Inte heller mms har krånglat, fungerar som rinnande vatten.

7. TookieDroid

TookieDroid Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Det har hänt mig flera gånger, men då är det så att jag har släckt telefonen precis när jag har tryckt på Skicka och då får jag meddelandet att den inte har skickats, men då öppna bara sms och trycker Skicka igen. Jag använder Handcent :)

8. ZoM

ZoM Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Har hänt mig några ggr, jag har telia.
    Det hände mest med min SGS som jag hade innan.
    iof har jag inte haft lgn så länge.
    På SGSen hade jag orginal sms pgr.

9. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Det händer alltså ett par stycken..

Ingen som vet vad det kan bero på? Är det nätet eller mobilen?

10. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Hände på min Desire i början också. Men det var väldigt länge sedan nu. Har inte hänt sedan jag rootade..

11. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

Hände på min Desire i början också. Men det var väldigt länge sedan nu. Har inte hänt sedan jag rootade..

12. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Jag grävde fram ett SIM-kort från Tele2 här, och brände iväg de sista överblivna slantarna i potten. Det blev kanske 100-150 SMS eller nåt, och alla verkade gå fram. Uppenbarligen fungerar allt som det ska här.

Enligt min erfarenhet av just Tele2 så har de då och då skumma fel. Den typen av fel som du beskriver har jag stött på med både HTC Legend och Nokia N82, men jag har hunnit beta av ett helt gäng telefoner under alla år jag hade Tele2... Ungefär 15 år tror jag.

Jag minns inte säkert om jag har upplevt ditt problem med någon dumbphone, men jag vet att jag har stött på SMS-bekymmer med samtliga telefoner jag har kört på Tele2:s nät. Oftast har det dock handlat om kapacitetsproblem eller något i den stilen... Alltså att SMS:en har gått iväg, men inte kommit fram. Sen har alla SMS:en som skickats vid olika tidpunkter rasat in i mottagarens telefon vid ett och samma tillfälle dagen efter eller nåt i den stilen.

Hursomhelst så har alla SMS-relaterade bekymmer jag har stött på med Tele2 behandlats som något mysterium av kundtjänsten... När de betat av alla inställningsrelaterade grejer så händer det att de erbjuder att skicka ut ett nytt SIM-kort, och jag tror att det hjälpte en gång.

Min poäng är i alla fall att det säkert är Tele2:s fel att SMS:en krånglar för dig. Det brukar vara så med dem, särskilt utanför storstäderna... SMS:en har kanske en success rate på 97-98% i vanliga fall, och sådär 25-50% på storhelger. Det irriterar skiten ur en eftersom problemen alltid är luriga att reproducera, och Tele2 aldrig har någon vettig hjälp att komma med.

rina. gillar detta.
  13. rina.

rina. Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Det du skriver verkar vettigt, knappast telefonen det är fel på. Jag har hört att ett gammalt SIM-kort kan ställa till det på olika sätt. Men när betraktas det som gammalt? Minns inte hur länge jag haft mitt. Kanske 2-3 år.. Hmm.

Som sagt, det händer inte alls ofta, men när det väl gör det så blir man irriterad :P

14. Gerra

Gerra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Det här inlägget blev lite långt, och om du inte är sugen på att sola dig i glansen från min svåröverträffade briljans genom att läsa inlägget så finns det en sammanfattning i sista stycket.

Jag vet faktiskt inte när det betraktas som gammalt... Vad som är ännu värre är att varken Tele2 eller Telia har det heller... Typ 98-99 nån gång så dök det upp SIM-kort som klarar lägre spänning än de första SIM-korten, och det verkar operatörerna ha koll på iom att de åtminstone kallar korten som kräver 5 V för "gamla", men de tycks allmänt kategorisera alla kort som klara något annat än 5 V (samt micro SIM) för "nya", alldeles oavsett om de håller på att vittra sönder av ålderdom eller inte.

Jag vet att exflickvännen i Manchester har ett två år gammalt SIM-kort (mini-SIM tror jag) från Hutchison 3G som klarade att lagra epostadresser, medan mitt ett år gamla mini-SIM från Telia klarar det, och det klarar heller inte polarens ungefär lika gamla SIM-kort från 3 (som är dotterbolag till utfärdaren av exets "äldre nyare" kort)... Här tänker jag som så att kort som klarar moderna funktioner rimligtvis borde vara nyare än kort som inte gör det, och att om så är fallet så tycks det kvitta när kortet tillverkades... Mitt Telia-kort skulle kunna vara att likna vid nytillverkad Simca eller Trabant.

Jag har dock bott på femtioelva ställen sedan jag skaffade mitt SIM-kort från Telia, och jag har inte upplevt några SMS-bekymmer alls med det. Åtminstone inte några som jag har märkt av... Och det där (förmodade) kapacitetsproblemet som jag nämnde tidigare brukar definitivt märkas av på det viset att folk brukar gnälla om stalkervibbar när alltför många SMS rasar in samtidigt, och det har ingen kontaktat mig om sedan jag bytte operatör. Ingen jag känner med Telia har heller gnällt om SMS-problem.

Jag vill inte sprida FUD om Tele2 här egentligen, och jag bytte inte bort dem på grund av några SMS-bekymmer, utan för att de inte klarar MMS-trafik till och från flera stora utländska operatörer. Och när man måste logga in på nån jävla hemsida för att kunna kolla MMS:en som folk skickar till en så känner man sig ju lite efterbliven, och när man överhuvudtaget inte kan skicka MMS till folk som man kan flyga och besöka på trekvart så känns det som att man lika gärna kan förbanna sitt medborgarskap, flytta till Mauretanien, och sadla om till typ slavhandlare eller häxdoktor för att finansiera veden och filtarna som krävs för röksignaler (och naturligtvis till trådarna och burkarna för lokalsamtal). Fast jag bytte till Telia i stället.

Om du nu inte vill kunna kommunicera ordentligt med människor utan svenska mobilabonnemang så vill jag inte rekommendera Telia eftersom deras efterblivna personal i kundtjänsten svider extra mycket i och med att Telia i regel är dyrare än alla andra operatörer (förutom möjligtvis för dem vars polare också har Telia). Dessutom är deras kötider till kundtjänsten definitivt inte kortare än Tele2:s.

Om du å andra sidan vill kunna motta och skicka MMS till och från utlänningar så är du fucked eftersom Telia är det enda bolaget i det här skitlandet som inte uteslutande väljer att samarbeta med obskyra småbolag som ingen jag känner använder i utlandet. Men är du i det läget så kan du å andra sidan tröstmysa lite över att SMS inte jävlas (åtminstone inte med samma regelbundenhet som hos Tele2).

Men skiter du i MMS-biten så är min rekommendation att forska vidare i hur O2X-folk upplever SMS:andet med andra operatörer än Telia och Tele2...

Fast bry dig inte om att kolla upp Telenor eftersom deras moderbolag Telenor AS är rasistiska skitstövlar som ingen människa med skam i kroppen borde stödja med en enda spänn även om de skulle skänka bort mobiltelefoni gratis med extra avsugningar som bonuspremie. Dessutom kostade de skitstövlarna oss svenskar åtskilliga miljarder när de sabbade sammanslagningen med Telia, och Telenor borde alltså väljas bort av principskäl både av alla antirasister och rasister/sverigedemokrater/patrioter/eller-vad-nu-snittnynazisterna-väljer-att-kalla-sig.

Faktum är att alla Telenors kunder är idioter eftersom endast rasistiska norrmän kan vara kunder hos Telenor utan att vara åtminstone politiskt och ekonomiskt handikappade, och rasistiska norrmän är idioter vare sig de kan tänka sig att skaffa Telenor-abonnemang eller inte. Alltså är exakt 100% av Telenors kunder idioter, även om en del möjligtvis kan bättra sig genom abonnemangsbyte och sedan skylla hela grejen på ungdomligt oförstånd och ursäktlig okunskap.

Sammanfattningsvis; Du vill inte vara idiot, så undvik Telenor. Undvik Telia om du inte känner att både fungerande MMS och SMS är viktigt för dig. Jag har ingen koll på hur övriga svenska operatörer klarar SMS, så är SMS allenarådande beslutsfaktor för dig så får du fråga någon annan. Vill du ha kvar Tele2 så kan du inte lita på att de har någon koll alls, och störst chans att få ordning på SMS-bekymret är då att tjata dig till ett gäng olika SIM-kort från dem, och sedan flytta till en storstad och testa vilket SIM-kort från Tele2 som funkar bäst.

rina. gillar detta.