Problem: Sms hamnar hos okänd mottagare

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Friendlypix, 18 mar 2015.

1. Friendlypix

Friendlypix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    För en stund sen smsade jag en kompis, som jag har haft en sms-konversation med hur länge som helst. Alltså knappade jag inte in något nr utan fortsatte bara i sms-tråden. Jag skickade 4-5 sms i rad till samma person, med några sekunders mellanrum. Lite som när man spammar någon. Det här är inte första gången vi går loss i smsandet. Ett av smsen hamnade dock hos okänt nr utan att jag visste om det. Fanns inga spår av att det hade hamnat fel. Så får sms av den okände personen, som blev lite paff. Jag undrar hur han fick mitt nr och han säger att jag har smsat. Det har jag inte. Han kopierar smset och skickar till mig. Nog fan är det smset som skulle till min kompis, som jag ser har fått det också (och sen hade det även hamnat hos den här okände snubben samtidigt).

Är det någon som vet hur i hela fridens namn en helt okänd person kan få ett sms taget från en sms-tråd med någon annan? Han gav mig sitt namn och ptja... Han finns på riktigt och det är ingen som skämtar. Seriöst. No joke. Skickat från androids inbyggda sms-app, inget konstigt.

Ska det här ens kunna inträffa?
    Vet att iOS har haft nåt liknande, men detta handlar inte om att någon har bytt nr som det var med iMessage. Jag vet att jag inte har skrivit in något nytt nr. Alla andra sms hamnade liksom rätt. Jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Fråga om något är oklart. Hoppas någon vet vad som är fuffens här.

Mvh

2. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Telenor har haft drifstörningar idag och igår. Kanske har det med det att göra?

3. Friendlypix

Mottagna gillanden:
    1
    Kanske! Nu råkar jag vara kund hos Tele2 och inte Telenor! Dock känns inte en driftstörning som anledning till att ett privat sms mellan två personer hamnar hos en tredje, okänd part. Läskigt.

katho gillar detta.
  4. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Låter otroligt (misstror dig inte) , kräv en utredning om hur detta kan ha gått till från operatörerna.

Har något av dessa 3 nummer inblandade varit kopplade till iMessage/iCloud någon gång? Isåfall finns boven där, garanterat.

Vilka telefoner gäller det Android/iOS?

Håll gärna tråden uppdaterad med hur det går.

Last edited: 19 mar 2015
  5. torbjorn

torbjorn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    187

MINA ENHETER

Oerhört spännande! Sms används av företag för att bekräfta beställningar och av min fru för att skriva sådant man inte säger. Skulle sms vara osäkra är det ju fasansfullt!

-tapa-

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 319
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kolla upp detta med Tele2, vet att man tidigare hade liknande problem på just Tele2 under tiden jag jobbade där. Att sms kommer fel är inte acceptabelt, det är inte speciellt kul heller.

Gör en felanmälan till Tele2, är mitt tips.

Handlar med stor sannolikhet inte om något med iMessage då det endast brukar påverka om avsändaren har en iPhone.

7. Cygnus

Cygnus Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Jag kommer in lite från sidan här och kan nämna att jag på min Xperia z2 som precis fått Lollipop idag blev varse att jag fick en smsnotifiering via Mightytext på min surfplatta (Tablet Z2) men smset syns inte på luren? Sjukt skumt. Skrev ett nyss sms till numret som messade mig, fast ifrån luren. Då visar mightytext båda smsen men på luren ser jag bara det jag har skickat. Jäkligt mysko, det är som att mightytext har fått info om meddelandet men sedan har det försvunnit ifrån luren. Som sagt, kan vara specifikt för luren eller så är det något med nätet...

8. Friendlypix

Mottagna gillanden:
    1
    Kan fråga den tredje personen om denne har iOS och iMessage. Jag och kompisen har Android OS. Jag Samsung sgs4 och kompisen en Z2a,Sony(?)

Fick något lite underligt svar från en kompis som jobbar med det här, fattar givetvis ingenting, men ska felanmäla till Tele2.

Precis, ska felanmäla det. Jag menar,visst man får väl kanske skylla sig själv om man skriver privata saker i sms (så var det inte riktig för mig den här gången men den okände hade inte behövt veta vissa saker haha)
    Som sagt... Haha, nån utomstående ska inte behöva se vissa saker även om vissa kan tycka att man får skylla sig själv. Men ingenstans blir det sagt att skiten kan läsas av en tredje part och att det får ske på egen risk. Usch!

9. Friendlypix

Mottagna gillanden:
    1
    *update*

Frågade främlingen om hans mobil. Känns ju sjukt keff att gå in några dagar efter och återuppta vår rätt långa konversation som följde efrer felet. Å ena sidan väldigt besvärande med felet men å andra sidan ett otroligt gott skratt, go person i andra änden.

I'll keep you posted!

10. Friendlypix

Mottagna gillanden:
    1
    UPPDATERING!!!

Främlingen har en iPhone med iMessage!

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 319
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har svårt att se att det skulle spela roll, eftersom det var du som skickade meddelandet som ett VANLIGT sms. Dvs inte som ett iMessage eller så. Ingen operatör gör heller om det från sms till iMessage på vägen, utan om man skickar ett sms till någon med en iPhone, kommer det också fram som ett helt vanligt sms.

Så att det kommit fel lär ha någon annan anledning, troligtvis har det blivit fel hos operatören.

Hade du haft en iPhone och skickat ett iMessage som kommit fel, hade det varit en annan sak att försök felsöka. Men nu är det ett sms som kommit fel.

12. Friendlypix

Mottagna gillanden:
    1
    Eller hur? Jag tänkte det också, men tänkte skriva det ändå, ifall ifall. Ska prata med tele2 på måndag, även om jag tvivlar på att det lär bli såhär fel igen. Men bra att rapportera det kanske.

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 319
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Eftersom det funnits problem tidigare är det bra att rapportera. Du kan gärna dra till med att det hänt fler än en gång. Annars kommer du bara bli ombedd att återkomma om det händer igen. :)