Fråga: Sms och dubbla simkort

Diskussion i 'Allmänt' startad av salle74, 20 dec 2022.

1. salle74

salle74 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Sitter idag med en pixel 6a och har en undran. Man kan ju "låsa" en kontakt så att samma simkort används varje gång man ringer denna kontakten men det funkar inte med sms. Använder textra idag, finns det någon annan meddelande app där man kan "låsa" så att samma simkort används vid sms/mms?

2. Ramboline

Ramboline Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 029

MINA ENHETER

Om du använder Googles egna app funkar det.Jag kör på ringning fråga alltid. Där du skriver sms,är det en liten ruta där kan du välja vilket sim det du skall skicka sms med. Har en pixel 7 pro,så det funkar nog i 6 an oxå

3. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 908
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Men det är väl inte riktigt vad som efterfrågas. Eller låser man verkligen SIM till mottagare då? (Har själv av misstag klickat på den knappen och skulle gärna se att den inte fanns där. I Googles app får man i alla fall sedan välja, så det skiftar inte automatiskt som det gör i Textra) Jag har själv Googles app då Textra tyvärr aviserade för dåligt till min klocka. Känns som chansen att hitta inställning till detta är högre i Textra. Men, som sagt, i Googles app skiftar det i alla fall inte automatiskt om du råkar trycka på SIM-ikonen.

4. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Google message "låser" man med SMS och MMS. Det den gör är att den kommer ihåg vad du smsade med sist. Så du kommer att behöva skicka en gång innan den minns till nästa. Jag använder det dagligen mellan privat och företag och minns inte att det var någon inställning utan per default. Men kan ha fel här :)

Ramboline och Asawi gillar detta.
  5. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 908
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror inte du har fel! När jag tänker efter så har det nog inte blivit att jag skickat med fel SIM en enda gång sen jag bytte till Messenger. Jag har som jag skrev förut av misstag klickat men eftersom det då har poppat upp en valmeny har ju inget "hänt". (I Textra däremot hände det lite då och då att det blev fel.)

6. salle74

salle74 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    80

MINA ENHETER

Jag körde messeges innan men appen komprimerade mms så hårt att mottagaren knappt såg vad bilden föreställde. Det var därför jag bytte till textra

7. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    710

MINA ENHETER

Jaha, hehe jag har tyvärr inte använt mig av textra(prövade 5 min om det räknades). Men använder du messenger som SMS? :)

Ah! Oj jag vet faktiskt inte, jag använder inte MMS då det är väldigt gammal teknologi för att skicka bilder eller dokument. Använder Whatsapp för det :)
    De fåtal gånger som jag har använt mig av MMS så har det fungerat bra, då har också mottagaren haft iphone. Där vet jag inte vad det beror på :)

8. Asawi

Mottagna gillanden:
    4 908
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon: