SMS Problem!

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av Wellbow, 27 jul 2010.

1. Wellbow

Wellbow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tänkte kolla om bara är jag som kan skicka så jäkla korta SMS, på min HTC Magic kunde jag skicka betydligt längre SMS innan den skickade det som ett MMS, det måste ju finnas någon inställning? Någon?

Tack!

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Som framgår av https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/SMS så är SMS ganska korta: 140 tecken om man använder åäö, 160 om man nöjer sig med A-Z. Däremot så brukar det gå att skicka längre texter som flera SMS och att telefonen syr ihop dem igen till en enda text.

3. Papazian

Papazian Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Vet inte hur det är i Orginal men I Handcent tror jag du kan ställa in det

4. Wellbow

Wellbow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ah, yes det var det jag hade för mig, att telefonen "syr ihop" flera sms. Vet att Magicen gjorde det och smsen kunde bli väldigt långa, dock verkar min X10 bara kunna sätta ihop 3 stycken, sjukt frustrerande!

Tackar! Det måste testas, vill dock hålla mig borta från det, Handcent är så sjukt seg :/

5. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Provade nu i original-appen för meddelanden: När det är 10-tecken kvar (dvs man skrivit 130 tecken) så ändras texten "SMS" i vänstra hörnet till något i stil med "SMS 4/1". Där första siffran räknar ner varefter man skriver. När man sedan passerar gränsen 140 tecken så blir det istället 140/2, vilket då betyder att texten kommer att skickas som 2 SMS och man har 140 tecken kvar att skriva i det andra.

Ytterligare provning visar att det som Wellbow kallar "jäkla korta" motsvarar 3st SMS, och alltså är gränsen för original-appen på X10. Längre än så blir MMS. Enligt wikipedia ovan ska det gå att skicka längre som SMS så det är tydligen upp till appen.

Last edited: 27 jul 2010
  6. Wellbow

Wellbow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Yea, men efter 3 så kommer det upp MMS istället, tänkte om det finns någon inställning så man kan ändra att efter ett X antal tecken skicka som MMS, för jag vet att HTC löst det att man kan ställa in det själv, trodde att det kanske var någon Android original men antagligen icke :(

7. dragontrumpetare

dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    332
    Telefon:
    SONY Xperia 10

MINA ENHETER

Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Oj, hur kan det komma sig? För jag har kunnat skicka 160tecken även om jag använt å,ä och ö. Så, blev lite förvånad där.

8. Buzz

Mottagna gillanden:
    2 219

MINA ENHETER

Kanske för att jag förenklade lite. Citat: "maximum individual Short Message sizes of 160 7-bit characters, 140 8-bit characters, or 70 16-bit characters". Antagligen finns det en 7-bitars teckenuppsättning med åäö där de offrat andra tecken istället, typ ISO/IEC 646-SE. Wikipedia-artikeln nämner inget om att man kan välja något annat än default 7-bits teckenuppsättning men det kanske går.

9. tors

tors Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Xperia XZ1

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ1
    å = 0001111
    ä = 1111011
    ö = 1111100

-- ETSI TS 100 900 V7.2.0 (1999-07)

10. Sorkas

Sorkas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma problem, max 3 sms... Min gamla Nokia kunde sy ihop 7 sms innan det blev mms av det, x10 mini klarar något i stil med det också, jag upplevde inte en enda gång under en månads användning att den ändrade till mms, och det händer ofta att jag skrivar sms som i alla fall är 4-5 sms långa. Hittar någon en lösning på detta skulle det vara hemskt uppskattat, mms är dyrt om man jämför med gratis sms.

11. Wellbow

Wellbow Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja det är helt sjukt, något måste man kunna göra, om inte snacka
    om att snubbla på mållinjen, klantigt för en sådan simpel sak.