SMS! SMS! SMS! Jag blir galen...

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av hell-man, 20 jul 2011.

1. hell-man

hell-man Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Hej!

Nu tänker jag gnälla en del. :)

Jag gillar telefonen - min första smartphone - men har svårt att liera mig med allt manuellt pillande och undersökande som krävs. Jag har inget emot att man behöver installera appar och meka lite, men när man gång på gång, i sammanhang efter sammanhang måste gräva i ett hav av svårbedömda appar och sedan brottas med inställningar och konfigurationer tills man blir gråhårig, då tappar jag lite tålamodet.

Särskilt är jag störd över mitt SMS:ande. Det är inte i harmoni. Inte alls, inte på något sätt. Jag SMS:ar i astronomiska mängder - såväl till antal som till längd - och var fullt medveten om att jag skulle få det lite svårt att anpassa mig till att varken ha en fysisk eller numerisk knappsats (en bra fysisk numerisk knappsats med T9 är helt oöverträffbart), men insåg till slut att andra fördelar med en mer avancerad mobil med stor skärm, övervägde.

Så långt ok. Jag visste vad jag gav mig in på, till så motto. Men det stannar inte där. Några av er har säkert sett mina trådar om numeriska appar och annat lullull. Jag kommer aldrig i mål.

Det senaste som stör mig - igen, har dryftat det tidigare - är att min telefon vägrar sköta långa SMS. Den ogillar också starkt att skicka till många personer. Och jag har fortfarande inte kommit i mål med grupp- och mass-SMS.

Jag ska ta dagens brottningsmatch som exempel. Jag kör med Handcent SMS, och har efter tips fixat så att den inte omvandlar SMS längre än tre SMS till MMS (men när gör den då dem till MMS i stället?).

Eftersom jag inte hittat ett sätt att mass-SMS:a på ett vettigt sätt (Handcent's funktion ger en bara möjlighet att bocka för respektive kontakts "huvudnummer"), så är min lösning numera att jag skriver ett aktuellt SMS till en person, men innan jag skickar det så kopierar jag meddelandetexten. Sedan upprepar jag den proceduren för respektive mottagare. Jävligt stenålder, men det minst dåliga jag hittat.

I dag skulle jag skicka ett SMS på sisådär 4 SMS i längd (också helt crazy att man inte ser det, tecken och/eller antal SMS), till ungefär tio personer/nummer.

Jag skrev texten, kopierade den, skickade iväg den till den första personen. Gick till grundläget, valde ny person, klistrade in texten, skickade. Gick till grundläget, valde ny person, klistrade in texten, skickade. Och så vidare...

Efter en stund började det surra till i telefonen, och blå varningstrianglar med ett rött kryss dök upp i statusfältet. Jag visste vad det gällde. Det var besked om att SMS inte kunnat skickas. Snabbt började det rassla in, surrsurrsurr...

Jag tvångsstängde programmet och började om. Samma resultat, men någon enstaka mottagare verkade få SMS:et.

När jag nu skickat SMS:et TRE gånger till varje mottagare, verkar det ha nått fram till TVÅ av dem. Sisådär totalt 30 st skickningar verkar alltså ha fungerat i två fall. De två personerna har dessutom svarat.

Jag får krupp snart, totalt. jag kan inte ha det så här.

... Jag måste kunna lita på telefonen, kunna lite på att SMS jag skickar kommer fram.

... Och jag måste kunna skicka mass-SMS utan att sitta som en praktidiot och klistra in och välja manuellt, en person åt gången.

... Även grupp-SMS har jag ännu inte fått koll på. jag hittar grupper i Handcent, men inte hur jag skapar nya grupper eller editerar grupperna som ligger där som default.

HJÄLP! Finns det någon där ute som vet råd?! Inställningar, appar, vad som helst! Betalappar, absolut! Det är helt sinnessjukt att det på en modern telefon 2011 ska vara så här krångligt att få till vad som i decennier har varit fullkomliga basicfunktioner i mobiltelefonin.

TACK på förhand!!

2. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nu fick jag svar från en tredje mottagare. Han hade fått halva mitt mess. Härligt, detta. :-)

3. Flexxy

Flexxy Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Låter riktigt jävla segt, tyvärr..
    Jag använder What's app så mycket som möjligt eftersom den inte tjafsar om saker som tecken osv..
    Det förutsätter ju att mottagaren också har en smartphone och den appen installerad, men i och med att det fungerar till alla med Android och Iphones så kan det vara värt att prova..

Annat alternativ är väl att testa ett sms program annat än handcent, go sms pro använder jag idag och det är helt okej!

4. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Ja, det är frustrerande. Den där appen lockar mig nog inte, tror jag. Dels tror jag inte att en tillräcklig andel av mina polare är mottagliga för att testa något sådant, och dels vill jag veta att jag kan nå folk. Känns inte heller som en helt tidsenlig lösning.

En annan SMS-app är absolut intressant. Go SMS Pro kanske vore något. Allt som kan ta mig ur det här helvetet är värt ett försök.

Dock ska jag säga att jag inte är säker på att problemet är helt apprelaterat. Jag har fått problem med SMS även i originalappen. Jag utesluter ingenting. Inte att det är fel på telefonen, inte att den helt enkelt har svårt att hantera ett större antal långa SMS, inte att jag är dum i huvudet och har missat något. Ingenting.

5. garinge

garinge Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Jag använder ChompSMS och skriver både LÅNGA mess, som skickas som SMS och inte mms... samt swiftkey gör mitt sms:ande mycket enklare...
    och du kan enkelt skicka till flera samtidigt...

Aldrig gillat handcent, tyckte det sög redan från början, och orginal smsprogrammet gillar jag inte heller, så ChompSMS har jag använt ända sen jag köpte min X10i förra året...

nemas problemas, och oftast när jag är hemma så kör jag luren kopplad till datorn via MyPhoneExplorer över WiFi, så alla inkommande sms läser man på skärmen, och svarar direkt, hur skönt som helst när man har en hel del att skriva... :)

Ska du skriva mycket sms så skaffa ett vettigt tangentbord först, som i detta fallet använder jag Swiftkey, numera Swiftkey X som det heter, det lär sig hur Du som användare skriver, hur du börjar dina mess, dialoger, osv, så oftast kan man bara klicka på "predictions" ordet och vips så har du din dialog (för ibland är vissa grunder alltid lika) :)

hell-man gillar detta.
  6. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 596
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Hej
    Jag använder gosms funkar jättebra, har inte problem alls

7. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

No offence men att skriva i (ovårdat) talspråk förbättrar nog inte dina chanser att få hjälp!

Vad är fördelen med att omvandla långa SMS till MMS? Är det inte smidigare att skicka som SMS och låta den dela upp texten på så många meddelanden som behövs?

Sen har jag svårt att tro att applikationen skulle vara orsaken till att vissa inte får dina SMS. Har du testat att skicka med standardklienten?

8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Testat GO SMS? Själv kör jag med stock och har inga problem att varken skicka romaner eller att skicka till flera kontakter/grupper.

Om du skriver mycket kan jag rekomendera tangentbordet SwiftKey, jag sparade runt 50.000 tryckningar på någon månad med den appen och allt som allt blev jag över 40% effektivare i mitt skrivande. Du kan även aktivera två språk samtidigt vilket är underbart om du skriver på flera språk. :)

hell-man gillar detta.
  9. patrixen

patrixen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag får alltid problem med sms när jag är uppkopplad med wifi, mms är omöjligt. Just nu använder jag GO sms och är nöjd. Jag har inte så långa sms men jag skickar till många samtidigt.

Alla sms appar jag haft har fått problem när jag kommit runt 500 - 600 sms, därför använder jag sms backup mot mitt google konto, för att ha så lite sms i telefonen som möjligt.

hell-man gillar detta.
  10. Snusdus

Snusdus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    259

MINA ENHETER

Får man fråga vad du jobbar med då jag Aldrig hört talas om någon som skriver som du

11. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ursäkta min okunnighet, men vad missar jag för funktioner genom att använda org. SMSappen? :)

12. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Läs om Handcent här.
    Läs om GO SMS här

13. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Det där var mycket spännande på en gång! ChompSMS ska testas!

Swiftkey har jag fått för mig är det där när man sveper över tangentbordet, och det har jag i så fall svårt att tro kan vara något för mig. Men värt ett test. Jag måste få ordning på det här eländet.
    Kikade här:
    https://market.android.com/details?id=com.touchtype.swiftkey&feature=top-paid
    https://www.youtube.com/watch?v=mTiuxsY0TNU&feature=player_embedded

Framgår inte riktigt ifall det är svepmetoden, men det hyllas ju inte dåligt.

Mest intressant låter kanske MyPhoneExplorer. Verkar ju strålande. Ska också utredas. Oklart dock i och med wifi-tipset nedan.

Oj! Tillhör inte vanligheterna att jag anklagas för att skriva i talspråk. Har svårt att se att mer än någon enstaka fras kan kallas talspråk, och då kopplat till det du upplevde som ovårdat. Jag hittar en svordom och ett par styrkeuttryck, i ett annars väldigt seriöst inlägg. Du verkar väldigt känslig.

Du läste inte heller det jag skrev, ser jag. Jag önskar egentligen inte alls omvandla långa SMS till MMS, men i och med att Handcent har en standardinställning som gör så att SMS som är över tre SMS i längd, automatiskt omvandlas till MMS - något jag alltså har valt bort - så undrar jag ju vad programmet gör när man inte använder den inställningen. Omvandlas då aldrig ett SMS till MMS? Finfint för mig i så fall, om det funkar. Men jag tvivlar. Så vitt jag vet finns det en massa telefoner som inte klarar att ta emot SMS som är över tio SMS långa, som SMS. Därför, och enbart därför, är jag nyfiken på hur Handcent gör när man valt bort standardinställningen.

Som jag också har skrivit, så är även jag skeptisk till att det skulle bero på appen. Och som jag också skrivit, så ja, jag har testat standardappen, och upplevt problemen även med den (dock bara några enstaka gånger).

Om man ska ge sig in och kritisera folk på rätt vaga grunder, så kanske man åtminstone bör ha läst det de skrivit.

... Och svar verkar jag ju få. Både många och bra sådana. :)

Nej, Go SMS ligger nu på agendan att testa. Det är ett av spåren jag har för att komma åt detta helsike. Låter ju lovande att det funkar så bra för dig.

SwiftKey, sedan. Som jag nämnde högre upp är jag lite skeptisk. Fått för mig att det är det där systemet där man sveper med fingret över tangentbordet? Jag ska inte vara stockkonservativ, men jag undrar om jag kan anpassa mig till det. har ju svårt nog att anpassa mig till att skriva på ett virtuellt tangentbord. :)

... Men jag ska testa. ALLT är av intresse. :)

Mycket intressant. Känns som ett det första som verkligen är ett potentiellt spår. Jag stämmer in helt på det du skriver, men har inte gjort kopplingen bara:

... Jag har väldigt ofta wifi på.
    ... Jag har en oerhörd mängd SMS i telefonen.
    ... Jag har haft (kanske har) problem med MMS. Trodde det löst sig, eftersom det funkat de två senaste gångerna, men det kan ju ha sammanfallit med att wifi varit avstängt. Skickar så få MMS att det är svårt att få ett bra jämförelseunderlag.

När jag köpte telefonen lade jag en hel del tid på det där med att synkronisera mot Google. Inte egentligen för backupandet av SMS, utan för sådant som kalender, kontakter, mail och så vidare. Jag stångade mig dock blodig, lyckades aldrig få till det, och sedan har jag inte orkat ta tjuren vid hornen igen. Det här ger mig ju ytterligare en anledning att återuppta den striden. Tycker bara det var ruskigt krångligt. Finns det någon guide därute i cyberspace? Misstänker starkt att jag kommer behöva det.

Haha, är det SÅ speciellt? :) Jag är lärare, So-lärare på högstadiet.

14. CEdlund

CEdlund Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50

MINA ENHETER

Jag använder GoSms och det funkar väldigt bra. Jag skickar ofta sms till väldigt många samtidigt och det funkar hur bra som helst.

15. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    SwiftKey lär sig hur du skriver och ger ord på förslag allt eftersom du skriver, poängen är att du ska behöva hammra så lite som möjligt när du komponerar texter. Vissa meningar behöver jag inte ens skriva själv, bara att välja dom ord SwiftKey ger på förslag.

Fungerar riktigt bra! Men det behöver lite tid att lära sig. Sedan kan den även gå igenom och lära sig från dina tidigare SMS, men även Facebook, Gmail och Twitter.

hell-man gillar detta.
  16. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Låt mig lägga fram det på ett annat sätt: Det är väldigt mycket text om saker som inte är relevant. Det blir jobbigt att läsa och kanske därför jag missuppfattat dig.

Se anledning ovan.

Det låter ju troligt.

Det gör det, ingen annan har problem med den inställningen.

Hur ska din enhet (och Handcent) veta om mottagaren kan ta emot groteskt långa SMS eller inte? Jag skulle tro att Handcent delar upp i så många SMS som behövs och att Handcent därefter ger blanka fan i vad som händer hos mottagaren.

Jag kritiserar dig inte (hence "no offence") utan tänkte bara tipsa om att det kanske är lättare att få svar om man kommer till saken lite snabbare.

I min värld är det mest folk som påpekar att dom aldrig varit med om liknande problem.

SwiftKey har inte swipe. Swipefunktionen finns i Swype och SlideIT.

Otroligt att en lärare skriver så många ofullständiga meningar.

17. quizzly2k

quizzly2k Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Du betalar inte din telefonräkning själv va? ;)

En anledning till att standardinställning är att omvandla ett antal SMS till MMS är till viss del att telefonssystemet (alltså själva nätverket) inte är gjort för mass-SMSande. SMS var från början tänkt som kommunikationshjälp vid underhåll och felsökning av telenätet. Det är t.ex. därför som ett SMS är begränsat till 160 tecken. Att omvandla texten i många SMS till en dataström via MMS (går via internet) gör dels att det går snabbare att föra över, dels att det blir mindre risk för fel. Beroende på vilken cell i nätet du är kopplad till när du dundrar iväg alla dina SMS-meddelanden kan det bli så att en del tappas beroende på hur belastad cellen är i övrigt. Det kan vara så att cellen inte klarar att buffra alla SMS innan de har hunnit vidarebefordras till sina mottagare. Om en person inte har på sin mobil eller befinner sin utanför täckningsområdet, kommer SMSen ligga kvar i noden och försöka skickas igen vid ett senare tillfälle.

Sedan är det dessutom vanligt att operatören tar betalt per SMS per mottagare så det kommer väl bli rätt dyrt? Sedan så kan väl de allra flesta telefonerna nu för tiden ta emot MMS. Man får gå ganska långt tillbaka i mobilhistorien för att hitta en telefon som kan ta emot SMS men inte MMS så varför har du valt bort den funktionen?

18. Gus

Gus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

I dessa tider kam det vara sn bra ide om man ska skicka mycket sms att höra efter vilka som hellre vill ha det som mall i och med att flera och flera just har smartphones.
    Min kommentar kanske känns lite överflödig men det känns som sms blir mer och med osmidigt i dessa tider.

19. hell-man

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jovisst, jag betalar absolut min telefonräkning själv. På vilket sätt blir mitt telefonerande särskilt dyrt? Jag har 3.000 "fria" SMS i månaden. Om jag i stället drog iväg dem som MMS så skulle det kosta mig mångdubbelt så mycket.

Jag är inte insatt i de tekniska detaljerna, utan kan bara utgå från mina egna empiriska upplevelser, och de motsäger helt det du beskriver. Jag har i omkring tio år skickat ungefär samma mängd SMS. Det har gått alldeles utmärkt, på mycket simpla telefoner såväl som på rätt avancerade "icke-smartphones". SMS:en har "alltid" kommit fram, "alltid" sett helt ok ut.

Det verkar ju väldigt konstigt, för mina problem är ju nya, inte gamla. Och när det i går gick åt fanders, då satte jag i mitt privata SIm i min jobbmobil (en SE C901 - alltså inte en smartphone), och poff tjoff så gick det fantastiskt att skicka igen.

Varför jag tagit bort automatiseringen att göra om SMS till MMS när de blir mer än tre SMS långa? Självklart av rent ekonomiska skäl. Jag menar att din beskrivning är direkt felaktig. Tvärtom ingår det för allt fler ett oerhört stort antal SMS i abonnemangen, alternativt kan en massa SMS köpas för en minimal engångskostnad. Men MMS tas det normalt betalt för styckevis fortfarande. Det blir självklart enormt mycket billigare för mig att skicka SMS än att skicka MMS, och jag menar att det gäller det stora flertalet som skickar allt från ganska många till väldigt många SMS.

Sedan är Handcen's inställning dessutom underlig, eftersom den lagt spärren vid blott tre SMS. Den klassiska gränsen är ju annars tio SMS. Vid den gränsen är jag helt med på att omvandla till MMS, för min upplevelse är att flertalet telefoner (särskilt ickesmartphones) inte kan ta emot SMS som är fler än tio SMS långa. Därav min fråga, eftersom jag nu inte vet vad Handcent gör med mina mess, när jag tagit bort automatiken. Jag vet inte om det aldrig omvandlar till MMS, eller ifall det gör det, vid vilken gräns det gör det. Mycket konstig lösning.

... Också jävligt konstigt att man inte ser antal tecken och antal SMS. Rena stenåldern.

Mail börjar ju tveklöst bli vanligare i mobilerna, men är samtidigt väldigt begränsade. Du kan ju aldrig veta säkert vilka av dina kontakter som läser mail i mobilen, så ska man vara säker på att nå någon rakt ner i mobilen, så menar jag att det är SMS som gäller.

Att SMS skulle ha tappat i mark köper jag inte heller. Jag är som sagt högstadielärare, och kan dårakt inte se något minskat SMS:ande bland ungdomar i den åldern. Det var inte heller länge sedan jag såg rapporteringar om rekordmycket SMS:ande. Dock börjar det plana ut, men där brukar man från branschen och "experter" snarare hänvisa till Facebook som orsak, än till mail. Just mail tappar ju faktiskt också mark, om vi ska gräva ner oss i en sådan diskussion.

20. Statsminister

Statsminister Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Har inget konstruktivt att säga, mer än att "Adam2" borde stoppa huvudet i sanden och sluta klaga.

peter1904 och hell-man gillar detta.