Fråga: Snabb fråga, från 2.3.3 till CM9

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av johnkarlsson, 31 maj 2012.

1. johnkarlsson

johnkarlsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hejsan,

Rootade min telefon samma dag jag köpte den för ett år sedan men har inte gjort något med den sedan dess. Kör 2.3.3 och har försökt leta nät och rike runt för att få någon bukt på om jag kan köra in CM9 utan att göra något innan?

Jag har via ROM-Manager kört in CWM och kan boota in i CWM. Räcker det nu endast med att jag kör CM9-nightlyn som vanlig flashning? Eller behöver jag roota på nytt med nån annan kernel?

Baseband
    I9100XXKE7

Kernel version
    2.6.35.7-I9100XWKDD-CL161513 curio@carton #Voodoo

Buildnr
    GINGERBREAD.XWKF3

Tacksam för snabbt svar, tack!

2. Itson

Itson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Ligger inte frågan i fel forumsdel? Om du vill ha ett bra svar vill säga ;)

3. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Har skrivit en guide till en hemsida som är påväg upp, men kan posta guiden här åt dig! ;) Hoppa över direkt till "Hur du installerar" om du vet alla födelar å nackdelar ;) Men svaret på din fråga är alltså JA, du behöver bara flasha in Nightlien, inget annat ;)

Hur du installerar (flashar) Cyanogenmod 9 (CM9) på din Samsung Galaxy S2 (I9100) med hjälp av CWM (denna guide kräver root)

Hej! Här nedan följer en guide om hur du förbereder inför installationen och hur du faktiskt installerar CM9 på din Samsung Galaxy S2. Din telefon måste vara rootad för att göra detta. Om du är redo att Flasha direkt och förstår vad du ger dig in på kan du scrolla ner till ”Hur du installerar

Att tänka på:

Innan du sätter igång är det viktigt att du tänker på vissa saker. Du bör göra en backup av hela ditt operativsystem för att kunna återställa till den ifall att något problem skulle uppstå eller om du är missnöjd med CM9. Detta är vad som kallas en Nandroid backup.

Nedan följer några tips på hur du enklast gör backup och hur du enklast överför dina SMS, Kontakter etc till din ”nya” telefon som kommer att köra Cyanogenmod 9. Tänk dessutom på att du behöver ha minst 60% batteri på din mobil, men gärna mer.

Backup av appar via Google
    Om du vill att dina appar skall installeras automatiskt när du installerat CM9 går du in på Inställningar > Säkerhetskopiera och återställ och ser till att ”Säkerhetskopiera mina data” och ”Automatiskt återställning” är ikryssade och att du har skrivit in ditt Gmail-konto som backupkonto.

Backup av SMS
    För säkerhetskopiering av SMS föreslår jag SMS Backup & Restore. Installera appen och kör en backup. Filen kommer att sparas på det interna sd-kortet (usb-lagringen) som vi inte kommer att röra under installationen av CM9.
    Backup av kontakter/kalender/Gmail etc via Gmail
    Du bör se till så att din mobil är synkad med ditt google-konto. Gå in på Inställningar > Konton och synkronisering och se hur du har konfigurerat din backup.

Backup av hela ROMen via CWM
    Stäng av telefonen och starta upp den i CWM Recovery Mode... (håll in Volym Upp + Hemknappen + Strömknappen tills du kommit in i menyn, eller på valfritt annat sätt t.ex. )...
    Backup av bilder
    Om du följer denna guide borde dina bilder finnas kvar i säkerhet, men om du är riktigt rädd om dina bilder kan det vara bra att göra en extern backup på dem.
    Ladda över bilderna till datorn via Kies Air, Kies, MobileGo eller på annat sätt.

Backup av appdata
    Backup av inställningar för vissa appar(utan att använda Titanium Backup)
    I några av dina appar kan det finnas sätt att göra en backup så att de sparar sin data till interna sd-kortet och gör det möjligt för dig att återställa dessa när du har installerat CM9 igen. Ett tips är att kolla igenom dina inställningar för Launchers och tangentbord och se om de stöder backup av datan. GO Launcher och Smart Keyboard Pro är 2 av flera som stöder detta.

Hur du installerar:

Notera att allt på din mobil kommer försvinna om du inte gör en backup

1. Ladda ner Google Apps (för att kunna ta del av Google Play Store, Ansiktsupplåsning etc) samt senaste versionen av CM9 (vill du ej ha nightly-build får du byta till stable rom). Om du har tillgång till Wifi kan du för enkelhetens skull ladda ner filerna direkt från telefonen och lägga dem under /sdcard/… Isåfall kan du hoppa över till steg 4.

2. Se till så att USB-felsökning är avstängt under Inställningar > Utvecklaralternativ > USB-Felsökning och sedan går du in på Inställningar > Mer… > USB-funktioner och väljer ”Anslut lagring till dator”… När du blir ombedd stoppar du in USB-kabeln från datorn i telefonen och väljer därefter återigen ”Anslut lagring till dator”.

3. En ny lagringsenhet bör dyka upp under ”Den här datorn” och då kopierar du dina .zip-filer som du laddade ner, G-apps och CM9, till enheten (mobiltelefonen). Se till att lägga filerna direkt på det ”interna sd-kortet”, dvs. direkt på G:/ eller vilken beteckning ni nu får. (Se bild på steg 1).

4. Koppla ur kabeln och stäng av den. Starta upp den i Recovery Mode genom att hålla in Volym Upp + Hemknappen + Ström/skärmknappen tills du kommer in till CWM-Recovery…

5. Du rör dig runt i menyerna genom att klicka på volym upp/ner för att röra dig uppåt och neråt och hemknappen för att trycka ”OK/Enter” (på vissa versioner är det powerknappen)… Gå in på ”Backup and restore” och gör en Backup på din nuvarande installation… Välj ”Backup to internal SD-card” om du inte har något externt SD-kort du vill göra backupen till. När detta är klart ska det komma upp ett meddelande om detta, har den fryst sig alldeles för länge (mer än en kvart) så borde du försöka göra om backupen för att inte riskera att någonting gått förlorat.

6. Nu är det dags att göra en fabriksåterställning, det finns längre inget återvändo! Tänk efter om du är klar med allting och är redo – om du är så väljer du ”Wipe data/Factory reset” och därefter ”Yes – delete all user data”. Vänta tills du får fram texten ”Data wipe complete.” och därefter väljer du ”Wipe cache partition” och väljer Yes även där… Notera att det interna sd-kortet (USB-lagringen) inte kommer att rensas, därför kommer du att kunna hitta filerna du nyss la in och dina bilder kommer heller inte att raderas om du hade några kvar.

7. Sen så är det dags att installera Cyanogenmod… Gå till ”Install zip from sdcard” och sedan ”Choose zip from (internal) sdcard”. Scrolla ner (eller upp, brukar gå snabbare) tills du hittar din ”update-cm-9-xxxxxxxx-nightly/annan-galaxys2-signed”-fil. Klicka OK och välj ”Yes”. Skulle problem uppstå så som att installationen fryser eller inte lyckas klicka här!

8. Gör om steg 7 fast denna gång flashar du in Google-apps istället!

9. När Google-apps är klart trycker du på ”Go Back” och sedan ”Reboot system”… Du bör nu ha CM9! Första gången kommer ta längre tid att starta upp mobilen, så ha tålamod.

10. Logga in på ditt Google-konto och det första du bör göra är att kolla på Google Play Store och se om den installerar dina appar igen (om du valt att säkerhetskopiera dem)… Låt Play Store göra klart detta utan att du stör den allt för mycket, för om du blir tvingad att starta om mobilen så kommer installationerna inte att påbörjas igen efter nästa uppstart… (Egna erfarenheter).

Om problem uppstår under installationen av CM9 i CWM Recovery:

Om filen vägrar installeras eller om den fryst så har du troligtvis drabbats av en korrupt nedladdning av filerna…

- Se till så att du laddat ner hela filen och inte bara delar eller att den avbrutits av någon anledning.
    - Använd inte någon browser i beta-stadiet (t.ex. Firefox Beta, Google Chrome beta etc) på varken mobilen eller datorn, beroende på vart du laddade ner filen, utan använd Internet Explorer eller en stabil version av Chrome/Firefox på datorn. För mobiltelefonen kan jag rekommendera ICS Browser+ eller Opera Mobile.