Jag vet inte om detta finns, eller vad det kallas (push-teknologi?). Jag undrar om en server kan fråga en Android-mobil om viss information vid ett givet tillfälle? Jag förstår att något måste vara aktiverat på telefonen för att det ska gå, men finns det något sånt i dagsläget? Server frågar mobilen om en fil vid ett specifikt tillfälle. Mobilen svarar genom att skicka filen/informationen direkt. Det är ungefär som RSS-nyheter, fast tvärtom. Istället för att information skickas till mobilen så skickas den från mobilen (vid efterfrågan).
Du har "moln till enhet" eller då cloud to device (C2DM) på Android som gör att telefonen/appen kan vara "vilande" tills den får en signal från en extern server. Bara att googla på det antar jag
Hmmm, tror inte det var vad jag var ute efter. "The C2DM service is not designed for pushing a lot of user content; rather it should be used like a “tickle”, to tell the app that there is new data on the server, so the app can fetch it." Det jag försöker komma på är om man vid ett specifikt tillfälle kan fråga mobiler var de befinner sig, dvs. GPS-position. Alternativet skulle vara att mobilen skickar sån information hela tiden, men då skulle nog användaren känna sig övervakad (jag skulle åtminstone det). Så jag försöker hitta någon lösning som gör att användaren slipper känna sig övervakad.
När appen får en c2dm ping så kan den ju ladda upp vad det nu är för information som är relevant till servern.
Ok ok, intressant. Tack för svar. Edit: Löste problemet på ett annat, mycket enklare sätt. Ibland känner man sig dum som inte kommer på lösningen direkt.