Snabb hjälp! Hur gör jag en komplett backup?

Discussion in 'Allmänt' started by Defeat, Oct 15, 2010.

1. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja! Ska lämna in min htc backup då skärmen har pixelfel. Eftersom antagligen allt på telefonen försvinner så behöver jag göra en komplett backup, hur gör jag detta enklast?

Jag har provat att söka snabbt men fann inget vettigt. Lite bråttom, så skulle uppskatta om ni hjälpte mig snappt!

Tack för hjälpen!

2. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill du ta backup på hela filsystemet är det Nandroid som gäller, hur du gör detta får du kolla upp på forumet för din telefonmodell.

Vill du bara ta backup på dina sms, call log, appar etc. funkar MyBackup Pro fint för mig. Är du rootat tar den också backup på apparnas data så att de återställs i samma tillstånd som innan.

3. Defeat

Defeat Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Okej tack för hjälpen! MyBackup räcker nog!

4. bonath

bonath Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Funderar också på MyBackup pro men ser att den får olika betyg på Market.
    Återkom gärna med en uppföljning efter att du återställt telefonen!

5. JohanH

JohanH Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Fördelar/nackdelar med my backup/titanium?

6. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Har testat MyBackup två gånger och blev ganska besviken vid båda tillfällena.
    Första försöket var med gratisvarianten och då lyckades den bara återställa SMS'en.
    Andra gången köpte jag appen, gjorde en fullständig backup, resetade telefonen och återställde sedan. Det mesta gick bra men hela kalendern blev förstörd. Jag har två egna kalendrar, en privat och en för mitt företag sen även månens faser samt kontakters födelsedagar. Alla dessa kalendrar slog den ihop till min privata så när jag startat upp telefonen och den synkat mitt Gmailkonto så hade jag dubletter av allt för 12 månader framåt. Det blev mycket manuellt arbete via PC'n för att radera.
    Så skall du testa MyBackup är mitt tips att strunta i backup av kontakter och kalender. Låt Gmail synka tillbaka det.
    Alla appar som backas upp av MyBackup är lätta att återställa, MEN de går inte att uppdatera via Market då de inte registreras som installerade, med andra ord får man avinstallera dem och sedan installera via Market i alla fall.
    Lämnade tillbaka appen efter bara ett par timmar, då jag inte såg någon nytta med den.

7. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Lustigt. Jag har aldrig backupat saker som Google synkar, finns ingen mening med det, så det har jag inte haft några problem med.

Angående Market-länkade appar, om du har root så känner MyBackup av det och erbjuder att kopiera marketlänk+data för alla appar, vilket är mycket bra då man kan återställa i exakt samma tillstånd som innan.

För mig har MyBackup alltid funkat och iom alla mina omflashningar så har den helt klart varit värd ~30 kr.