Fråga: Snabbladda mobilen

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av imaster, 27 feb 2013.

1. imaster

imaster Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag snubblade över en artikel på Aftonbladet där ett företag som heter Qnovo ska ha presenterat ny teknik som gör att man kan ladda mobilen på fem minuter. I texten skriver de också att:

"På mobilmässan i Bacelona visar Qnovo upp hur man kan ladda ett batteri av den typ som sitter i googlemobilen Nexus 4 på fem minuter."

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/bredbandtelefoni/article16317032.ab

Jag hittar inga teknikbloggar eller nåt som rapporterar om det så jag funderar på om det är fejk eller gamla nyheter eller om Aftonbladet råkat snubbla över nåt som andra har missat.

Huvudfrågan är egentligen: satte man en sån fullträff när man köpte Nexus 4:an att det batteri som sitter i är kompatibelt med den här nya, snabbladdande tekniken eller är det, som sig brukar, för bra för att vara sant?

2. jostansjo_

jostansjo_ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    LG G6+ 128GB (H870DSU)

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    LG G6+ 128GB (H870DSU)
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Xperia Z3 Compact
    ROM:
    Stock 6.0.1
    Info:
    Backup
    Stog aldrig att det laddade fullt...
    Men Nexus 4 har ju fast charge 1.0 som skulle ladda 45% snabbare än vad mobiler utan laddade.och det är jag nöjd med
    Kan ha fel...

~Powered by a Nexus 4~

3. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Att du till en början ens läser aftonbladet är fel. Att du sen tar något ur en artikel och ser det som sanning är bara ännu mer fel.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

4. imaster

imaster Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Men för helvete, är du 14 eller bara inkapabel att uttrycka dig?

Har du ett svar på min fråga: skulle originalbatteriet i Nexus 4 funka med den här nya tekniken eller inte?

Enligt Qnovos beskrivning hos MWC så ger deras tenkik en timmes extra batteritid för varje fem minuters laddning så även om man inte laddar fullt på fem minuter så ökar det ju laddningshastigheten en hel del.

5. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Artikeln säger väl att det med tekniken och med den typ av batteri som sitter i nexus 4, skulle man kunna ladda på 5 min. Då drar jag slutsatsen att detta inte alls går i nuläget utan är ett framtida koncept. Det står ju dessutom att det måste byggas in i framtida modeller och att nuvarande inte stödjer tekniken. Men som skrivet, det är aftonbladet. Ta ALLT de skriver med enorm nypa salt. Detta vet du om du inte är 14 år :-)

Last edited: 27 feb 2013
  6. Stennan

Stennan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Precis. Batteriet är förmodligen av Li-Po typ, samma som nexus 4. Dock kan det vara så att den har extra kontakter, fler individuella celler, annan spänning samt någon form av återkoppling mellan laddaren och batteriet. Det de visade upp kommer med all sannolikhet inte fungera på nexus 4.

7. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Det kommer definitivt inte fungera eftersom det är en teknik som måste byggas in i hårdvaran.

8. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Har du fått svar på din fråga TS? :-)

9. zaragon

zaragon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

Kan inte tänka mig att det kommer funka.

Jag vet inte precis vad det är som gör skillnaden, men batterier är byggda för att laddas upp och laddas ur med en viss hastighet och det blir dyrare/tar mer plats att göra batterier som laddas fortare. Man gör alltså en avvägning, såvitt jag förstått det, varje gång man dimensionerar ett batteri till en telefon.

Den nya tekniken som folk uppfinner här och var som laddar fortare handlar nog inte alls om att ladda befintliga batterier fortare utan snarare om att man kan konstruera batterier som går att ladda fortare utan att de blir väldigt mycket dyrare eller större.