Tänkte skriva ner mina intryck efter en dag (natt) med Oneplus 3. En del jämförelser kommer göras mot iPhone 7 Plus. Jag är inte något iOS/Apple-fan på något sätt. Ni som inte klarar av att läsa att iPhone är bättre på vissa saker kan sluta läsa redan här. iPhone är inte bäst på allt, och på prisvärdhet får den anses vara ett skämt jämfört med OP3.
Pre-delivery
Jag beställde telefonen på Oneplus hemsida den 22 Oktober och fick ett beräknat leveransdatum till 18e November. Eftersom jag inte är i något akut behov av telefonen ansåg jag att väntetiden var rimlig men jag kan tänka mig att många väljer en annan telefon pga detta. Oneplus hävdar att orsaken till den långa leveranstiden är brist på AMOLED-paneler. I USA har det däremot varit "Ships immediately" nästan varje dag jag kollat, så jag vet inte hur bra det stämmer... Känns mer rimligt att Europa är en nedprioriterad marknad.
Frakten gick inte helt smärtfritt. Telefonen tog en oplanerad de-tour till Bryssel och försenades cirka två dagar på grund av detta.
Telefonen kom trots trassel en dag tidigare än det förväntade leveransdatumet så jag klagar inte.
Unboxing
Att packa upp en ny teknikpryl är ju halva nöjet (nästan...). Det är tydligt att Oneplus lägger mycket energi på att det ska bli en kul upplevelse. Tyvärr har min låda ett tilltryckt hörn. Hur det har gått till har jag ingen aning om, lådan var nämligen mycket väl förpackad.
När man lyfter locket så är det första man ser telefonen. Som ägare av iPhone 7 Plus är det nästan svårt att tro att OP3 har en lika stor skärm. Den ser pytteliten ut! Intrycket gäller även i högsta grad när man tar telefonen i handen.
Skärmskydd av enklare plastsort sitter installerat direkt från fabrik. Jag rycker alltid av sånt, föredrar mina telefoner utan. Vill man ha skärmskydd är det nog bättre att investera i härdat glas.
Andra prylar i kartongen är en DASH-laddare och en snygg röd USB-C-kabel.
Byggkvalitet och ergonomi
Byggkvaliteten är fantastisk. Det känns som att telefonen är gjord av ett solitt stycke aluminum. Det finns inga glapp eller skarvar någonstans.
Ergonomin är också den full pott. iPhone 7 Plus känns som ett dasslock i jämförelse. Jag har stora händer och har inga problem att hantera OP3 med en hand. iPhone 7 Plus däremot kräver ofta två händer. Det finns inga skarpa kanter som skär in i handen. Fingeravtrycksläsaren är lätt att komma åt och är blixtsnabb!
Skärm
1080p är i underkant på AMOLED-skärmar eftersom de använder s.k. "pentile matrix". Om jag jämför med skärmen i iPhone 7 Plus (1080p LCD) så ser man tydligt att OP3 har sämre faktisk upplösning. Det syns tydligast på text. Jag stör mig dock inte alls på det vid vardagligt användande och jag föredrar skärmen i OP3 framför iPhone 7 Plus på alla punkter. Total svärta, bra färgåtergivning och fin skärpa. En mycket bra finess är att vitbalansen kan justeras i inställningarna. Min iPhone 7 Plus är alldeles för varm för min smak, gräddvitt, snudd på gult. Med OP3 ställer jag snabbt in en vitbalans som får vita färger att se rena och krispiga ut. Panelen är mycket jämn i såväl vitbalans som ljusstyrka. Sist men inte minst så verkar PWM-frekvensen vara tillräckligt hög för att skärmen inte ska flimra (till skillnad mot Samsung som har en PWM-frekvens på 240hz). Det gör att jag kan ha AMOLED utan att behöva få huvudvärk. Kort sagt, skärmen är en vinnare.
Mjukvara
OP3 har i princip ren Android. Det finns ett gäng extrafinesser t.ex. gestures (ritar jag ett V på skärmen så tänds ficklampan, en ring startar kameran, dubbeltapp väcker skärmen). Alla tillägg är bra.
Telefonen har varit helt buggfri hittills. Prestandan är lysande för priset, men jämfört med iPhone 7 Plus är det skillnad. Skärmen reagerar långsammare, animationer känns som att de droppar frames titt som tätt, tangentbordet har en laggig känsla (Google Keyboard och Swiftkey är testade), spel har klart sämre FPS än jag är van vid. Jag skulle inte vilja skriva några längre mail på OP3. Skiftar jag över till iPhone 7 Plus så känns det direkt att tangentbordet och OS är mycket snabbare. Jämfört med kollegans Samsung S7 Edge så känns OP3 snabbare. Jag tror att man vänjer sig med det lilla lagget i OP3, men det är helt klart tydligt att det kan förbättras.
En annan reflektion jag gjort gäller hur skärmen utnyttjas. På OP3 känns allt "för stort". Det känns som samma interface som på en mindre telefon fast uppförstorat. Jag vill hellre ha mer innehåll än större knappar. På iOS funkar detta perfekt. I princip alla appar jag använder är optimerade för Plus-varianten och får då ett annat interface.
Som exempel, telegram:
Samma konversation på båda telefonerna. Samma upplösning. Detta gäller inte bara Telegram utan är en övergripande känsla i alla appar. Jag är inte blind.
Lösningen på detta är att ändra DPI. Tyvärr funkar det inget vidare utan root. Jag ändrade till 400 istället för 480 med adb, men vissa appar tror fortfarande att DPI är 480 för det står inskrivet i en xml-fil som inte kan ändras utan root. Det innebär att vissa appar visar ikoner fel och funktioner slutar helt att fungera. Jag vill inte behöva roota min telefon för att få den att använda 5.5"-skärmen optimalt. Föredrar Huawei som har inbyggd funktion för att byta DPI på sina telefoner.
Annars finns det ett gäng Android-exklusiva funktioner som jag verkligen älskar på OP3. Notifications hanteras på ett utmärkt sätt, dels med den blinkande LEDen som man kan hålla koll på när som helst utan att behöva tända skärmen, men också "ambient display" som visar notifications i svartvitt på AMOLED-skärmen utan att dra särskilt mycket batteri.
Jag gillar verkligen hur mycket systemet kan anpassas i jämförelse med iOS. Det går verkligen att göra telefonen helt personlig.
Batteritid
iPhone 7 Plus är ett monster och klarar utan problem två dagar på en laddning vid normalt användande. OP3 är tom på mindre än halva den tiden. Jag noterade också att batteriet sögs ur hela 22% under natten, medans iPhone 7 Plus tappade 3% på samma tid. Behöver använda telefonen lite mer för att kunna bedöma hur batteriet funkar, men det börjar inget vidare.
Mottagning
Wifi och 3G/4G har fungerar perfekt. Jag bor på landet och åker buss in till stan på morgonen och OP3 klarade hela resan utan att tappa 4G en enda gång. Det är i klass med iPhonen. Min förra telefon, Nexus 6, klarade inte det. GPS funkar riktigt bra, mycket bättre än iPhone 7 Plus.
Uppdatering 21/11: GPSen har visat sig fungera sämre än väntat. Den tappar alla satellituppkopplingar och hänger sig titt som tätt. Enda sättet att få liv i den igen är att starta en program typ "GPS Status & Toolbox". Detta verkar vara ett mjukvaruproblem.
Kamera
Här får OP3 hårt med pisk mot iPhone 7 Plus. Bilderna blir mörkare, brusigare och skärpa saknas (särskilt i dåligt ljus). Tog ett par exempelbilder:
Slutsats
Gillar verkligen OP3 och även om den inte når upp i toppklass på alla parametrar så är det en mycket prisvärd telefon. Det enda som skulle kunna väcka uppgraderingsjävulen kortsiktigt är om PIXEL släpps i Sverige.
+ PRIS
+ Byggkvalitet
+ Ergonomi
+ Skärmen
+ Prestanda
- Kamera
- Leveranstid
- Batteritid
-
- Filstorlek:
- 638,1 KB
- Visningar: