Fråga: Snackar jag med en AI?! (Samsung support)

Diskussion i 'Allmänt' startad av fluppen, 16 jun 2023.

  1. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 605
    Mottagna gillanden:
    426

    MINA ENHETER

    Skickade in min trasiga Fold 4 till Mcare (Samsungs reperationspartner)
    Har haft konversation med dom via WhatsApp under processen då det dragit ut på tiden väldigt.
    Fick äntligen tillbaka telefonen igår och allt är bytt, chassiet, batterier och displayer, en ny telefonen typ med all plast på. Idag när jag glad i hågen över min "nya" Fold vecklar upp den hör jag ett kras, känner också det, och skärmen blir svart i vecket.
    Tar upp kontakten med Samsung via WhatsAppkonservationen och bemöts av det mest märkliga svar efter att ha beskrivit problemet. "Prova att hålla ner sänka volymen och sidoknappen samtidigt i 10 sekunder och se om den kommer igång igen"
    Är det AI jag snackar med?? Screenshot_2023-06-16-20-46-02-42_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg Screenshot_2023-06-16-20-46-25-48_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg Screenshot_2023-06-16-20-46-51-44_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
    Screenshot_2023-06-16-21-04-28-38_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
     
    Last edited: 16 jun 2023
    nyx gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 693
    Mottagna gillanden:
    4 346

    MINA ENHETER

    Som svar på frågan, nej. Inte så lätt att se bilder ibland, kunde ju varit en mjukvarugrej som hade löst sig med en sådan omstart som han först föreslog.
     
  3. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    905
    Mottagna gillanden:
    276

    MINA ENHETER

    Har också funderat på de där! Har varit i kontakt med chatten på deras hemsida flera gånger senate tiden. Kommer nästa alltid till en Alva eller vad de nu är.
    Har fått återkoppling vis mail från nämnd person också, men allt känns så generiskt när man får svar.
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 099
    Mottagna gillanden:
    2 175
    De har nog ingen vidare utbildning för jobbet, Samsung bytte sannolikt till Mcare för att hålla ned kostnaden och det märks, Mcare suger...
     
  5. N6290

    N6290 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 973
    Mottagna gillanden:
    2 032

    MINA ENHETER

    Ett problem med alla sorters kundtjänst idag är ju att de har massor av förskapade mallar med text, som besvarar typiska frågor de får in, en slags intern "FAQ". Tendensen är att de använder en sån mall (av lathet? tidspress?) när den ungefär passar in på frågan, trots att frågeställaren inte får svar på sin uttryckliga fråga genom mallens text. Jag stör mig ofta på det, det känns som att läsförståelsen varit noll hos kundtjänsten då. Det du skriver om "generiskt" kan väl bero på det.
     
    thexps och Kristy gillar detta.
  6. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 605
    Mottagna gillanden:
    426

    MINA ENHETER

    Mcare har jag superbra erfanheter av. Dom svarar snabbt och sakligt. Man märker att dom kan sin sak.
    Har varit i kontakt med dom nu för en reklamation och dom är väldigt behjälpliga i detta.
     
    Last edited: 18 jun 2023
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 994
    Mottagna gillanden:
    3 282

    MINA ENHETER

    Svarar dom vita långsammare :) ?
     
    Heleg gillar detta.
  8. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 605
    Mottagna gillanden:
    426

    MINA ENHETER

    Fast det borde ju vara ganska lätt att läsa en text tänker jag, även som oinsatt medarbetare borde man ju kunna ta till sig information i text om man nu inte kan se vad en bild innehåller.
     
  9. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 605
    Mottagna gillanden:
    426

    MINA ENHETER

    Va?
     
  10. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    1 380

    MINA ENHETER

    I ditt tidigare inlägg står det "dem svarta snabbt"
     
    fluppen gillar detta.
  11. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 994
    Mottagna gillanden:
    3 282

    MINA ENHETER

    Ett dåligt skämt bara .ledsen :)
     
    fluppen gillar detta.
  12. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 638
    Mottagna gillanden:
    1 191

    MINA ENHETER

    svar 1-4 i chatten är en chatrobot, inte en AI. chatrobotar är bara designade att luska ut till vilken avdelning du skall kopplas. den kopplade till en mänsklig handläggare (på mcare) när den reagerade på laga skärm. hade den fått orden startar inte upp eller inget internet så hade den antingen gett fler generiska (korrekta) svar eller kopplat till verklig person.

    Man har infört dessa då helpdesknedarbetare inte vill svara på frågan "vad har jag för lösenord" 180ggr per dag. eller favoritfrågan "skärmen är svart" och 99ggr av 100 så har inte ägaren laddat telefonen. Ni vet inte hur dumma frågor det kommer in på en helpdesk. dummaste jag hört var en person som ringde in och påstod att telefonen var död, det gick inte att ringa. personen ringde in med den "döda" telefonen.....
     
    mortuus och fluppen gillar detta.
  13. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 605
    Mottagna gillanden:
    426

    MINA ENHETER

    Hahaha.... Ja jag kan bara tänka mig! Jaja då är det bara att konstatera att Samsungs personal kanske inte alltid är den skarpaste kniven i lådan.