Diskussion: Snapdragon 600 m. Adreno 320 VS. Exynos 5410 Octa m. PowerVR SGX544

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Zee, 17 mar 2013.

1. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Borde man föredra Octan med PowerVR framför Snapdragon 600 med Adreno 320?

Som jag ser det.

Snapdragon 600 med Adreno 320:
    + Bättre stöd för AOSP-ROMs och liknande.
    + Bättre CPU-prestanda? (verkar antydas det i media iaf)
    - "Gammal"? Adreno 320 finns fr.o.m. S4 Pro-SoCarna, t.ex Nexus 4.

Exynos 5410 med PowerVR SGX544:
    + Batteritid.
    + GPUn kraftigare än Adreno 320.

SPELAR DET NÅGON ROLL? o_O

Här är lite benchmarks på Snapdragon-varianten i SGS4:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2191834

P.S. Dessutom är det VÄLDIGT oklart om Octa-versionen kommer att finnas att köpa i slutet av April.

2. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Snapdragon 600 vs Exynos 5 Octa

As the rumors suggested, the US version will be using Qualcomm’s quad-core Snapdragon 600 whilst the rest of the world will be using Samsung’s own octo-core Exynos 5 Octa (5410). The Snapdragon 600 will be running at a smooth 1.9Ghz, whilst the Exynos 5410 will be clocked a tiny bit slower at 1.6Ghz.

Quad-core vs octo-core doesn’t sound like a very fair comparison, and considering that the Exynos 5 Octa uses the new Cortex A15 processors it could have a slight performance edge over the Krait cores used in the Snapdragon 600. Battery-wise, both of these two chips should be relatively power efficient as they are both designed with energy efficiency in mind.

Adreno 320 vs PowerVR SGX 544MP3

Due to the two different SoCs used in the different versions of the Samsung Galaxy S4 the phones will also be using two different graphics chips. The Snapdragon 600 sticks with the relatively powerful Adreno 320, whilst the Exynos 5 Octa opts for an over-clocked PowerVR SGX 544MP3 running at an impressive 533Mhz. You might recall that this is the same GPU used in the iPad4, which offers some of the best graphics performance on the market.

It can be frustrating for customers to have to settle for different hardware specs in different territories, but Samsung did something similar with the Galaxy S2 and Galaxy S3. This does mean that the US version will perform very similarly to new high end smartphones like the LG Optimus G Pro and new HTC One, which both use exactly the same Snapdragon 600 chip.

However, the international version might actually see some performance improvements over it’s US brother thanks to the new Cortex A15 CPUs and the super high clock speed of the SGX 544MP3. But we’ll wait for a direct comparison before reaching any conclusions

http://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s4-specs-features-171324/

3. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Jag känner ju att detta är kanske det viktigaste av allt när det kommer till SGS 4. Förstår inte hur man kan leva med en sunkig Quad-core när det finns mega-extreme-octa-core. Förstå när man står på krogen, man kör sin bild-i-bild samtidigt som man rullar lite sköna klipp på youtube och sen får man se att någon annan också gör det. Det är då man måste ställa ner foten och visa var fan skåpet ska stå, man drar upp och kör sina benchmarks och bara krossar skiten ur den lilla tönt som tror att man kan köra Quad core på sin mobil och få allt att flyta hur bra som helst. Maddafakking octa-core MÅSTE man ha. Tänk om jag får för mig att sitta still och titta på när min telefon räknar ut alla decimaler i pi? När man lägger fram telefonen på bordet med en 3-d animation som rullar om och om igen samtidigt som man får se hur många FPS som telefonen visar? FUCKING FPS KOMPIS!! fatta att octa-core är maddafakking ett måste? Kan inte Samsung fatta det? Hur fan ska man kunna överleva på en värdelös quad-core som kanske bara kommer upp i 45FPS när ens mäktiga octa-core kommer upp i säkert 75?!

Visst, vi kan argumentera och säga att för de saker man använder sin mobil till så krävs inte octa-core. Att flytet är lika bra precis på en quadcore osv MEN FÖR FAN KOLLA ALLA BENCHMARKS!??!!??!? Fatta om du sitter med din quadcore SGS 4, så kommer någon med Octa-versionen..ni snackar om hur grym den är..sen kommer det..han utmanar i Antutu och då vet du att du ligger illa till..fyfan alltså, så förnedrande att få stryk. Alla tjejer kommer vilja ha honom, alla killar kommer vilja vara honom..när han går längs gatan kommer alla vända sina huvuden och tänka "den där killen...den där killen..hans telefon är fan grym i benchmarkprogram"

Om min ironi inte går fram, det kommer nog inte spela någon som helst roll om du (som ganska många verkar vara här) föredrar att få din njutning till antutu framför människor av motsatt/samma kön. Min generalisering av många användare här på forumet verkar dock känns sig våldtagna om ens telefon inte har bästa tänkbara prestanda, om uppdateringar inte kommer en sekund efter att de släpps, om någon rom tar en vecka till att knacka fram, att telefonen kostar mer än 2000:- när den släpps.

Det finns ju en hel del filmer på youtube som jämför en dual-core SGS 3 mot en quad-core så skiljer det ingenting alls i utförande förutom i antutu och andra benchmarkprogram.

acr, Sorid, maxperes och 6 andra gillar detta.
  4. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Vet vi att GPU:n i exynos är bättre eller är det bara ett antagande?

Batteritiden vet vi inget om i alla fall. Big Little ska i teorin dra ned strömförbrukningen men det innebär ju inte att chippet som helhet är snålare.

Börjar bli less på alla grundlösa uttalanden i denna diskussion. Antingen får man styrka med fakta eller så håller man tyst. Något annat är oseriöst.

5. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Fast exynos octa är ingen octa core i riktig mening. Den har visserligen åtta kärnor fysiskt, men när man säger octa-core så menar man 8 st kärnor som arbetar parallellt med minst en tråd var. Det gör inte exynos octa. Således är det i praktiken en quad-core precis som S600 varför skillnaden i prestanda inte är självklar alls.

Har du någon källa på att exynos skulle slå S600?

6. Nyberg1

Nyberg1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag kommer nog att köpa S4 oavsett men man vill ju faktiskt veta då det är rätt stor skillnad (läs: i uppsättning, Octa mot Quad, Adreno 320 mot PowerVR, skillnad i prestanda vet vi inte än) på de två varianterna och lägger man 5-6000 kr på en mobil vill man väl veta vad man får.

Förargligt nog så presenterades ju telefonen väldigt nära helgen svensk tid och vi har därför inte fått något säkert svar. Jag är dock säker på att vi får det i den kommande veckan.

EDIT: Något annat som också är irriterande är att det verkligen står olika på olika ställen. Vissa ställen säger att US kommer få octa core (vilket jag tyvärr tror på mest) och andra säger att den internationella varianten kommer få octa och US Snapdragon.

Last edited: 17 mar 2013
  7. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Du får S600 om du köper i Sverige. Det är redan bekräftat.

8. Nyberg1

Nyberg1 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Var är det bekräftat från Samsung?

9. htc_hd2

htc_hd2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Ringde samsung och de bekräfta att det är snapdragon s600 tyvärr

10. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

det finns säkert nån app där ute du kan använda för att köra bild i bild, dvs båda kamerorna samtidigt?:)

11. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Om min ironi inte går fram, det kommer nog inte spela någon som helst roll om du (som ganska många verkar vara här) föredrar att få din njutning till antutu framför människor av motsatt/samma kön. Min generalisering av många användare här på forumet verkar dock känns sig våldtagna om ens telefon inte har bästa tänkbara prestanda, om uppdateringar inte kommer en sekund efter att de släpps, om någon rom tar en vecka till att knacka fram, att telefonen kostar mer än 2000:- när den släpps.

12. TommyTS

TommyTS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Tyvärr?
    Försöker du vara rolig är du bara girig?

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

henke2 gillar detta.
  13. htc_hd2

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Nej jag menar allvar, tyvärr för min del, andra kanske vill ha en telefon i mängden

14. TommyTS

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

S4 blir väl också en telefon i mängden?
    Ser inget direkt speciellt med den jämfört med andra telefoner i toppskiktet.

henke2 gillar detta.
  15. htc_hd2

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Självklart inget speciellt när vi får s600, för då blir den som htc one, optimus g pro alltså en i mängden, det har inte föregående S serie varit, de har alltid legat på toppen

16. TommyTS

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Men, om vi nu hade fått Octa till Sverige, vad hade varit mer märkvärdigt med den om man jämför med t.ex. Xperia Z?

henke2 gillar detta.
  17. lestander

lestander Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    Förmodligen skulle han kunnat säga till sina spec tokiga kompisar att han får 100poäng mer än dom.
    Och så skulle killen må jätte bra!Och vara lycklig tydligen!

För köper han S4 så är han ju bara en i mängden.
    Typ som alla andra 8 millioner i Sverige som har en Mobiltelefon ;-)

18. htc_hd2

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Meningen med galaxy S serien är att den varit i topp vad gäller prestandan, så är inte fallet längre

19. FearKill

FearKill Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro Fold
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Hur vet du det får jag fråga?

20. htc_hd2

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Man behöver inte va ett geni för att räkna ut d. Galaxy S var på topp när den släpptes, detsamma gäller s2 och s3