Snarkningar, vad göra åt det?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Cee, 1 feb 2013.

1. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Har som många andra ärrade gentlemen den dåliga egenskapen att jag snarkar som ett större sågverk om natten. Vet inte exakt när detta slog till, men jag gissar att det var någon gång vid 20-22 års ålder. Nu är jag snart 30 och det är för tillfället ganska illa. Det går lite i vågor, när folk började klaga så var det rejält, för att sedan bli bättre igen, men de två senaste åren eller så har det blivit värre igen.

För min del gör det väl inte så extremt mycket egentligen. Råkar jag somna på rygg (eller sittandes) så vaknar jag ofta till igen när jag börjar snarka men det händer ändå ganska sällan. Kan rinna en del saliv ur munnen min vilket gör att kudden blir blöt, även det brukar väcka mig igen. I övrigt är jag väl ganska opåverkad. Däremot så stör det andra en del, eller rätt rejält om man ska vara ärlig.
    Vid ett stockholmsbesök i vintras hotade kompisarna jag delade hotellrum med att dränka mig i Mälaren om jag somnade före dem igen (jag hinner knappt lägga ner huvudet innan jag somnar). Min ena stackars vän hade fått ligga uppe och grunka till Melissa Horn halva natten för att ta bort fokus från mig, det är ju inget jag vill utsätta någon för igen.
    Nu har jag dessutom träffat en ny tjej, låt säga att hennes öron kan vara rätt mörbultade fram på morgonen då vi sovit ihop.

Läser man på lite om snarkningar så finns det en del rekommendationer som uppkommer om och om igen. Det dumma är att jag inte passar in på någon av dem. Jag är inte fet, tvärt om så är jag helt normalbyggd på gränsen till slank. Jag röker inte, har inte tagit ett enda bloss under min livstid. Jag brukar inga mängder med alkohol, dock så kan det förvärra saken när jag väl gör det, somnar om möjligt ännu snabbare och blir mer avslappnad. Jag sover inte på rygg, med ett fåtal undantag är det bara bara mage eller sida som gäller.

Vad i hela gör man nu? Testade någon gummiklämma att ha i näsan, den hjälpte väl lite lätt men inte extremt mycket (enligt andra). Ska finnas allt från bedövningssprayer till plåster. Fungerar något av dem, eller något annat för den delen med? Kanske är dags att ringa vårdcentralen för ett samtal och en kontroll? Någon annan som lider eller lidit av samma sak, hur fixade ni i så fall det?

2. farquado

farquado Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag hade väldans problem med snarkningar, fick tillochmed andningsuppehåll och folk omkring mig blev chockade när dom hörde mina snarkningar. Var konstant trött på arbetet och vaknade ofta svettig mitt i natten.

Efter ett besök till öron/hals-mottagningen så konstaterade dom att mina halsmandlar var enorma! Så efter en smidig operation så sover jag numera jättebra.

Hur ser dina halsmandlar ut?

Snarkar dock ganska ordentligt ibland när jag varit ute o festat, då kan man somna i alla möjliga ställningar :P

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

jag snarkade mycket nrä jag var lite överviktig... itne mycekt men ändå så man fick lite unixmage... när jag sen slutade äta kolhydrater i större mängd försvann problemet helt och hållet ;) övervikt, kolla snoken och halsen det är väl det första. Astma är ju en klassiker med.

4. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Riktigt så illa är det inte för mig som tur är. Pappa har lite andningsuppehåll, men han ser å andra sidan ut som ett päron på två ben så han har lite sig själv att skylla där. Astma tror jag inte jag har, har inga problem med andningen när jag sportar och dyl. Har mätt upp min kapacitet ett par gånger (även om det var något år sedan senast) och det har alltid givit väldigt bra värden.

Mandlarna, ja det är en sak jag har funderat på med. Jag vet att jag har ganska skrovliga mandlar, för halsfluss var eller vartannat år och är ganska känslig för halsinfektioner över lag. Det och snarkningen går lite hand i hand, har jag haft en rejäl snarknatt så har jag lite ont i halsen, har fått för mig att jag blir sjukare lite lättare då. Samtdigt så snarkar jag mer när jag blivit småsjuk och fått ont i halsen. Jag vet inte riktigt hur de ska se ut faktiskt men det är väl lika bra att kolla upp i så fall.

5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Känner igen problemet. Farsan snarkar som 10 sågverk på högvarv tillsammans och jag trodde inte själv jag snarkade speciellt högt men två av mina kompisar har nämnt nån gång att jag snarkar rätt högt. :P

6. clbas

clbas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej känner igen mig på allt du säger och hur andra upplever.
    Jag har komit en bit på vägen men är inte helt fri. Jag fick remiss till öron näsa hals för kontroll men de kunde inte se någo. Fick ta med en sömn registrerare över natten. Den visade att jag hade andningsuppehåll (inget jag sj har lagt märke till) lämnade in apparaten och fick som första alternativ att göra en bett skena som öppnar upp och drar fram lite underkäken när jag har den i på natten. Den tar bort 80% av ljudet hos mig. I fall du vill slippa operera dig det första du gör. Det var hos tandläkaren de fixade en bettskena. Obs Säg aldrig att det är för någon annans skull än din som du vill bli av med snarkandet, säg att du somnar vid ratten för du är så trött på dagarna med mera. Annars gör de inget åt det.

Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2

7. hmf

hmf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

För min egen del minskar snarkningarna (som bara omgivningar har problem med, inte jag) med övertejpad mun! En bit 50 mm bred kirurgtejp fungerar bra. Det låter livsfarligt och känns skumt i början men man tänker inte på det efter ett tag. Det som händer är att man andas genom näsan istället för munnen och då minskar snarkningarna.

8. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Det finns spray (tex asonor,silence) att spraya i munhålan/näsan som ska strama upp och göra att man snarkar mindre.
    Alternativt operation, snarkskena (kompisen blev hjälpt av den).
    Gå ner i vikt om man är överviktig.
    Finns också ryggsäckar eller tex sy in ngt obekvämt i tshirt så man inte kan sova på rygg.
    CPAP som skapar övertryck och håller luftvägarna öppna är också ett alternativ.

9. inact_044

inact_044 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

De du skriver skulle lika gärna vara jag själv.. allt du skriver passar in på mig..

Näsklämman fungerar inte kanske för att den inte sitter kvar när man vaknar så den lossnar när jag vänder mig om eller så tar jag bort den i sömnen, inte munskydd man kan köpa på apoteket för ca 500. du kommer få så himla ont i tänderna och vakna med huvudvärk.

jag snarkar mer om jag ligger på sidan, många snarkar ju mer om de ligger på rygg.
    Jag har varit hos ÖNH 3 gånger pga mycket släm i halsen och jag är konstant tept i näsan.

tyvärr har jag inge tips men spånar gärna med alla här..

Last edited: 4 feb 2013
  10. clbas

clbas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Du är inte kvalster allergiker eftersom du är täppt och slemmig. Är det sj och går nu och tar allergi avänjningssprutor så man kan slippa det längre fram i tiden.

11. inact_044

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det skulle det kunna vara. Vi försöker få sängen kvalster fri om de nu går med att inte ha täcket på sängen utan vid fotändan och sedan borsta bort "kvalster" ifrån lakanet och att ha kallt. men ska man gå till vårdcentralen och göra kvalster allergi test?

jag och min sambo spolar även näsan minst en gång i veckan även om man glömmer ;) så försöker vi.

tack för tipset.

12. clbas

clbas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Du går nog till vc först och frågar efter om de kan göra ett (prick test) tror jag det heter, tar ca 30 min att göra. Man blir aldrig av med de små helt men ni gör ju helt rätt för att minska. Men det kan ju va annat med som du inte tål men inte vet om änu.

13. inact_044

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det bästa man kan göra mot kvalster är att byta sängkläder varje vecka, låta täcket va på luftning varje dag dvs över sängramen/kanten och låta lakanet va fritt.. sedan på kvällen innan du ska sova så borstar du bort "de som kan ligga där" och hålla kallt /vädra

14. Finn

Finn Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Min bror har lidit i många år med sina snarkningar, provat en massa olika saker, bla, snarkning mask kopplat med syre. Nu äntligen gar han fått stopp på det, ett exakt likadant tandskydd som hockey spelare använder han, enkelt o billigt Fungerar perfekt.

15. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Blev ganska förvånad när jag fick en notis om ett över sex år gammalt inlägg [emoji23][emoji23][emoji1787]