Snart dags för ny telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Mattsson91, 4 jan 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Mattsson91

Mattsson91 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Halloj på er

Ska snart skaffa ny lur. Vet dock inte vad jag ska välja.. Så tänkte dra modellerna jag funderar på. Och inget jävla fanboy tjafs. Utan raka kloka svar o inget annat....

Android: Sony xperia V eller Sony xperia S

Windowsphone: Nokia Lumia 920

iOS: iPhone 4/4S

Båda xperia är ju i stort sett likvärdiga. Inte mycket som skiljer på dom om man bortser från att V är vattentät och stöttålig o dammtålig .

Vill gärna ha för och nackdelar med systemen och gärna recensioner av telefonerna .

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307

MINA ENHETER

Det är ju inte lätt att ge 100 % iga råd men...

Jag kör en 4S och en SGS3, båda är helt original med stock mjukvara.

Personligen gillar jag båda os:en men jag gillar Android lite mer pga valmöjligheterna och för att man kan anpassa den lite mer efter vad man använder telefonen till. När jag använder 4S:en saknar jag verkligen mina widgets som jag lagt ut på hemskärmarna och layouten i telefonen som jag själv har valt. I Iphonen kan man bara byta bakgrund och flytta ikonerna så som man vill ha dom.

Vill man ha en riktigt bra telefon som helt enkelt bara funkar och flyter på utan att ha begären att göra den riktigt personlig kan man utan problem välja en Iphone. Då får man en stabil telefon som fungerar riktigt bra och med en otrolig kvalitèts känsla

4 S:ens största nackdel som jag känner just nu är den lite för lilla skärmen på 3,5", surfupplevelsen är ju inte detsamma som på en 4 + skärm. Storleken har ju dock en positiv sida också och det är ju att den är ju inte det minsta otymplig att ha med sig. Batteritiden tycker jag också lämnar lite att önska faktiskt. Min SGS3 håller batterinivån bra mycket bättre

Gillar man däremot en större skärm och möjligheten att kunna anpassa telefonen mer ska man absolut välja en Android, möjligheterna där är enorma.

Jag upplever ingen större skillnad i flytet mellan min telefoner, båda flyter på utan lagg eller andra tokigheter som man kan störa sig på. SGS3:an upplever jag dock trevligare att surfa med då scrollningen på webbsidor har ett annat flyt mot IOS och SGS3:an har bättre textanpassning till skärmen när man zoomar

Allt detta är ju dock högst personligt och mitt bästa råd är nog att gå in i en butik och pilla lite på dom olika os:en för att se vad som passar just dig bäst.

Sen har ju Android det bästa forumet att få hjälp på......SWEDROID !!!:-))

3. nire431

nire431 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb

MINA ENHETER

Telefon:
    IPhone 6s plus 64gb
    Platta:
    Samsung galaxy tab 3 10.1
    Jag har alltid haft iPhone, men sen skaffade jag mig en sgs3 och kommer nog aldrig mera byta telefon tror jag. Sitter man med en iPhone tex och skall göra något så "ah just det ja! Det går inte" men på Android finns det alltid lösningar för det. Så jag säger Android och inte Sony utan sgs3.

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

4. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Tack FredrikS för ett utförligt svar :).

Ja 4S har ju lite liten skärm egentligen. Jag vill helst ha minst 4". Visst iPhone 5 finns ju. Men har hört mycket dåligt om den samt att den ser väldigt smal och avlång ut tycker jag. Har i och för sig bara sett den på bild och aldrig IRL

Och ikoner på startskärmen vill man ju ha.. Om man är lat, så mig kvittar det :P hehe.

SGS3 tycker jag inte alls om. Gillar inte designen och sen måste man ha handväska för att kunna få med sig telefonen. Och jag är inte riktigt lagd åt det hållet att jag vill ha handväska xD.

Ja får nog besöka en butik som har telefoner man kan pilla på. Har vart inne på expert men dom har ju ingen av dom jag vill klämma på. Bor ju mitt i Smålands djupa skogar :P..

Och angående batteritiden så skulle det ju vara kul med en telefon man inte behöver ladda varje dag. Min gamla x10 var hopplös och min huawei som jag återgick till efter jag sålt x10an är ännu mer hopplös och seg som få

Ah, tack för tipset. Det forumet ska jag gå o kika på :D

Last edited: 5 jan 2013
  5. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307

MINA ENHETER

Jag var väldigt skeptisk innan jag fick hem min SGS3, trodde också att den skulle vara föööör stor. Verkligheten är dock en annan, den är egentligen inga problem att ha med sig, visst är en 4S smidigare men det är inte så extrem skillnad som man kan tro. SGS3 är en riktigt grym telefon idag med 4.1.2 och den har en fantastisk batteritid (beroende på vad man installerar)

Nu försöker jag inte övertala dig att köpa en SGS3 på något sätt, det valet är ditt :).

Som sagts tidigare, ta dig till en butik med ett bra utbud av telefoner så du kan känna dig fram till det du tycker är bäst för dig.

6. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Okej :).

Jag tyckte den kändes stor när jag kollade på den. Och sen är den alldeles för "rund" o hörnen :P.

Ja, får besöka elgiganten i Kalmar, dom har ett trevligt utbud som man kan klämma o känna på :). Ofta riktiga demotelefoner så man kan så man kan klicka runt och inte som alla andra bara har vanliga dummies som inte går o trycka på

7. thorstenn

thorstenn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    77

MINA ENHETER

Om du har tid att vänta några dagar så börjar ju CES på tisdag. Kanske kommer nån rolig telefon då :)

Annars tycker jag xperia V. Bra prestanda (qualcomms s4 mot xperia s s3), snygg, vattentät, bra skärm med on-screen-buttons, 4g etc.

Här finns en bra tråd om du vill läsa mer om den, användarrecensioner osv
    http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=204528
    Edit, okey var nog inte överdrivet många användarrecensioner där :P verkar vara svår att få tag på utanför Norden

Last edited: 5 jan 2013
  8. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ja, ska inte beställa förens tidigast i Mars. Men vill förbereda mig lite så jag har något att se fram emot :)

9. calim

calim Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Om man klarar av att hantera android så är det, för mig, det självklara valet. Tror inte WP8 är redo, och iOS rekommenderar jag bara till de mindre tekniska.

Det ser ut som du vill ha high-end.
    Jag föreslår:
    Nexus 4: Kraftig, senaste android etc.
    Xperia V: Nästan lika kraftig, något äldre android än så länge, vattentät och bättre format.
    Eller att du väntar på 1080p lurarna som bör dyka upp i feb/mars.

10. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nexus 4 finns inte på Telia tyvärr. Och skulle tro att jag kommer tycka den är lite för stor med sin 4,7" skärm.

Vill ha mellan 4-4,5", det känns som en lagom storlek som ligger bra i fickan. Speciellt när jag är ute åker MTB i skogen.

11. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Nu är det förvisso ännu en dag kvar på CES. Men de telefoner som har kommit upp har alla varit från 5" och uppåt. Så bara för det har jag funderat på en Note II. Är det någon som åker mycket MTB som har en sån? Vill att den ska ligga klokt i fickan så man inte tappar den under en runda.

12. Droid55

Droid55 Guest

Jag ska själv skaffa iPhone 5. Vad har du hört för dåligt med iPhone 5? Den är i varje fall tåligare än dess förgångare då den består av mer aluminium. Tycker iPhone 5 såg bra ut både på bild och video redan innan jag bestämde mig för att besöka butik. Jag besökte faktiskt butik för besluta mig för färg. iPhone 4 och 4S fanns typ i alla butiker också så jag kunde jämföra. iPhone 5 kändes inte alls avlång i jämförelse, nu kände jag inte direkt mycket på 4 och 4S men de som har haft iPhone tidigare säger ju att iPhone 5 känns väldigt tunn och lätt, men inte på ett negativt sätt.

Mer om mitt val: (omslöt som spoiler eftersom det blev så mycket text)

Bli medlem eller för att visa innehållet!

13. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det var en lång text :).

Bland annat så är kameran på samtliga iPhone rätt kass. Och just femman så har jag hört att den är seg, kass batteritid och mycket annat.. Och det enda jag egentligen gillar med Apple är faktiskt deras datorer. Men visst andrahandsvärdet är ju bättre på iPhone än andra smartphones av någon anledning. Är väl för att de flest SKA ha en iPhone bara för att.

Hade Turf bara funnits till WP8 så hade valet landat på en Lumia 920.

Nu lutar det åt att det blir en stor 5" lur i alla fall.

Galaxy S3 tycker jag är oerhört ful faktiskt.

Och det med storleken på Note2 har jag också tänkt på. Men läst massa som har haft samma tankar som jag och ändå varit nöjda efter köp. Prata löser man med headset :).

Gmail har jag haft sen många år tillbaka. Långt innan android var påtänkt :P. Och google+ osv är ju inget man behöver ha om man inte vill det.

Det är många som säger Nexus 4. Och Telia har tyvärr inte den.

14. Gorynytj

Gorynytj Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    392
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    S10
    Övrigt:
    Razer Nabu Watch
    Det fixar du genom att köpa den via ThePhoneHouse, då får du den obrandad också.

Last edited: 10 jan 2013
  15. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jo, det är ett sätt. Men dom har inte det abonnemanget jag ska ha. Och det blir dyrare månadskostnad om man köper där igenom.

Och så ingår inte Spotify där heller

16. Droid55

Droid55 Guest

Dålig kamera och seg har jag inte hört (bra kamera och snabb är snarare två saker som har motiverat mig till köp). Batteritid kan diskuteras (fast det verkar diskuteras oavsett vilken smartphone det diskuteras om).

Jag har sett flera bilder, bildjämförelser och videoklipp av iPhone 5. Titta bara på testbilderna hos CyberPhoto eller kolla Flickr osv. Sett flera videoklipp som jämför iPhone 5 både mot föregångaren 4S såväl som mot S3, Nexus osv. iPhone 5 är absolut snabb, ibland snabbare än konkurrenterna trots att de har bättre hårdvara (så att hårdvara och mjukvara är optimerade för varandra är en klar fördel för iPhone).

Jag har aldrig haft någon Apple-produkt så iPhone 5 blir min första. Mac intresserar mig inte eftersom jag inte är intresserad av traditionellt OS (intresserad av cloud computing).

Andrahansvärdet är högre på iPhone pga. av dess status (sen kvarstår ju det faktum att iPhones erhåller uppdateringar över en längre tid).

Faktum är att jag länge bojkottat iPhone av principsak, inte ens brytt mig om att kolla på den närmare. Just precis för folk säger att de som skaffar iPhone bara gör det för kompisarna har iPhone. Lite så. Idiotförklara dem. Såhär i efterhand kan jag snarare känna att folk borde hålla klaffen. iPhone kanske inte passar alla men nog fan är det en bra smartphone. Vissa vill ju bara ha en smartphone som fungerar och som är enkel att använda. Det är som att påstå att det bara finns en bil som är rätt för alla. Så är det verkligen inte. Samma gäller smartphones.

S3 ser bättre ut i verkligheten än på bild. Fast visst, inget mot en iPhone. ;)

Runt 5'' ligger ju de flesta bättre Androids idag. Visst finns det de som är nöjd med sin Note 1 och 2, men jag anser att en så stor smartphone vore som att gå tillbaka i tiden då mobilerna var som tegelstenar. Note lär väga mindre, men jösses så stor. Vet inte vilka fickor folk har men jag får inte ner den i någon ficka. Opraktisk, ful. Smaken är som baken...

Bojkotta Telia säger jag. ;)

Last edited by a moderator: 10 jan 2013
  17. Mattsson91

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Det var i och för sig recensioner från typ 1-2 veckor efter att femman hade kommit ut. Så det kanske har kommit uppdateringar som vässat upp den en aning.

Jag bojkottar iPhone just PGA det. Att det är en "statuspryl" som "alla" har. Och sen att många som använt iPhone ända sedan iPhone 3G och sen går över till android säger att dom tycker bättre om android OS är också en sak.

Har både sett och klämt på S3 och gillar den inte alls. Den väger ingenting så den lär blåsa bort från trädgårdsbordet om man lägger den där.

Haha nej man ska nog vara tjej för att ha en sån stor lur. Eller i alla fall trivas med handväska. Vilket jag absolut inte gör :P. Och för att tala om stora telefoner så kom det en 6" nu under CES mässan :P

Varför bojkotta något som är bra, funkar och är billigt?

18. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Alla kan erkänna att iphone är en bra smartphone, eller " intelligent"phone. Det är just priset på appleprodukter som provocerar folk, upplever jag. Hade iphone 5 kostat lika mycket som Galaxy S3 hade det låtit lite mildare.
    Många är mån om att priset ska vara rätt. Tyvärr betygsätts inte det i den grad det borde i många fall. Nu går jag på en surfplatta.. men tittar ni på prisjakts alla omdömen om Nexus 7 så är folk nöjda med vad de betalar för. Trots att den liksom inte har en bakre kamera exempelvis. Folk fattar att priset är lågt efter vissa neddragningar.
    Jag tycker det är bra att många tänker ratio mellan prestanda och pris. Sen så klart borde folk vara lite mer ödmjuka när det kommer till att lyfta en produkt över någon annan.

Visade sig att jag Tapatalkade via min Asus Transformer

19. Droid55

Droid55 Guest

Det gäller att läsa flera recensioner (om flera påpekar samma sak är det troligen sant) och sen är det ju bra att vara "källkritisk" som i vem testaren är (är hen objektiv och kunnig?).

Anledningen till att jag läste recensionen hos CyberPhoto är främst för att jag anser att de bedömer kameran både bättre men också mer rättvist eftersom de i grunden är ett fotoföretag. Däremot står det ju betydligt mer intressant om t.ex. iOS 6 och designen på andra sidor.

Sen är det ju alltid bättre och mer övertygande att själv bedöma. Alltså inte att läsa om vad andra tycker utan att själv få se bild- och videoexempel. På det sättet får du inte bara veta hur mycket bättre den är än föregångaren eller mot andra konkurrenter, utan om den duger för dig.

iPhone 3G är ju gammal så går de över till Android nu får ju iPhone otroligt bra kritik. ;)

Jag har hört båda varianterna, de som är nöjda med gått från iPhone till Android och tvärtom.

Jag tycker det är dumt att bojkotta en pryl för dess status lika mycket som jag tycker det är dumt att köpa en pryl enbart pga. dess status.

Om det är så du upplever den ska du givetvis inte ha den. Tänkte mest om du bara hade sett den på bild (för det kan vara missvisande).

Jag är tjej men trivs inte med handväska. Lagom är bäst heter det. ;)

Billigt? Det är väl det sista Telia är... Sen hur bra de är eller hur de funkar kan jag inte uttala mig om. Billiga är de då inte. Å andra sidan vet jag inte vem du ringer eller skickar SMS till (eller om du surfar) men jag antar att du surfar med smartphone. Tydligen ska Telias nät vara bra för de har GSM-nät, deras 3G- och 4G-nät ska däremot vara betydligt sämre. Jag som inte bor ute på vischan är inte lika orolig för inte ha täckning och då vill jag ha bra 3G-täckning.

20. Droid55

Droid55 Guest

Det här håller jag med om. iPhone kostar likt övriga Apple-produkter ganska mycket. Fast det finns ju Android i samma prisklass som iPhone fast då menar jag 16GB versionen. Annars blir iPhone genast dyrare och frågan är om 16GB versionen då är dyr eftersom den har mindre inbyggt minne och ingen möjlighet att utöka minnet. För mig som inte behöver mycket minne spelar det ingen roll. Sen har ju iPhone annat byggmaterial, utan att lägga någon värdering i vad som är bäst, så är det möjligt att det ena är dyrare än det andra.

Jag har även märkt att jag får iPhone 5 lika billigt som Nexus 4 (båda har 16GB utrymme utan möjlighet att utöka) när jag tecknar 24 mån abonnemang. Det var när jag insåg detta som jag tänkte att jag måste se över iPhone 5 och nu känner jag att jag hellre vill ha den.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.