Jag kanske använder mina telefoner/handdatorer på ett konstigt sätt (min polare brukar i alla fall "mobba" mig), men för mig är snooze-funktionen en av de mest kritiska funktionerna. Jag sätter ett alarm som påminnelse, men när det dyker upp snoozar jag väldigt ofta olika tidsintervaller för att "Jag behöver jobba över, så handla på hemvägen vill jag bli påmind om om en timme igen", "Jag hinner med det idag, påminn mig imorgon igen" etc etc. Jag hann pilla med en Magic tillräckligt länge för att se att man kan lägga in flera alarm per kalenderpost, men hur är det med snooze (i den inbyggda kalendern, Astrid eller annan app)??? Kan man välja hur länge man vill snooza ett alarm? Vilka intervaller finns att välja på (1/15/30 min, 1/2/12/24 h?) Kan man välja att enkelt flytta larmet till ny angivet tid? Är snoozet en-trycks, eller måste man först trycka "Snooze" och sedan välja längd? Jag vill helt enkelt veta allt som går att veta om snooze-funktionen i Android!
Den medföljande alarmklockan har en fast snooze-tid på 10 minuter om jag minns rätt. När larmet går har du två val, snooze och stänga av. Du kan ha många alarm aktiva samtidigt, t.ex. kan man sätta ett alarm för repeat på måndag tisdag kl 0700 och ett annat för onsdag-fredag kl 0600. Alarmen ligger i en lista och du kan enkelt toggla vilka som är aktiva. Just snoozefunktionen är begränsad, men det är ju bara för den medföljande klockan. Kolla runt lite på android-marknaden på vilka alarm-applikationer som finns. Sök på http://www.androlib.com/default.aspx och http://www.cyrket.com/ Det som jag gillar bäst med android är flexibiliteten. Gillar man inte en funktion finns det ofta en ersättare, och gör det inte det så är det fritt fram att skriva sin egen om man kan.
Kalendern Jag insåg i efterhand att jag kanske var otydlig: Jag menar primärt påminnelser/alarm i kalendern (med en beskrivande text), inte någon alarm-klocka. Det som gör Android mest intressant för mig är möjligheten att koda själv. Har dock inte hunnit bli klok ännu på om man kan skriva en egen snooze-applikation som används som notifierare för alarm i den inbyggda kalendern (vilket är en av "måste-ha"-applikationerna i min nuvarande Nokia/Symbian-telefon).
Ah, jag trodde du menade båda delarna. Jag har dålig kolla på kalenderappen, men jag misstänker att man inte kan byta ut delar av kalenderfunktionen, däremot kan man säkert ersätta hela kalendern med en annan app. Om du är utvecklare så tror jag att kalendern eventuellt kan ligga med i androidsourcen om du vill jobba vidare på den. http://source.android.com/download
Kalendern har endast reminders. Vet dock inte hur de ser ut när de går igång. Men man sätter iaf en reminder med 5min, 10min, 20min, osv osv 1h, 2h, 5h, 10h, 24h osv, 1dag, 2 dagar, 1 vecka.
Om man väljer alert, som reminder typ i inställningarna för kalendern, tror jag man kan välja snooze typ.. man får iaf upp en helskärm med info om uppgifter och så kan man välja dismiss eller nåt annat alternativ... har dock inte provat själv