Söker android utvecklings partner för Train Status Sweden

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av RickardP, 15 mar 2011.

1. RickardP

RickardP Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Då jag kommer sluta endla om ca 1 månad så kommer mitt behov och då mitt intresse för att utveckla Train Status Sweden att sjunka.

Jag har ännu inte bestämt framtiden för Train Status Sweden ännu men funderar på om jag hittar en partner som kan hjälpa till kanske jag kan få appen att leva kvar.

Så kan du Android progammering och helst Java och Google AppEngine och är intresserad av att vara med och utveckla Sveriges kanske bästa tåg app så skicka ett mail med uppgifter om dig själv till rickardnp [at] gmail.com

Detta är endast för att jag är lite öppen fortfarande för framtiden för Train Status Sweden, det är inget beslut att jag kommer sluta utveckla den själv eller något utan vill bara se om det finns intresse eller inte.

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Har du övervägt att släppa appen som opensource? Det skulle kunna vara ett sätt att få den att leva vidare även om ditt intresse skulle minska.

m v h Henrik

3. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nej, det finns med på listan av möjliga lösningar.

4. U23

U23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Varför finns det inte med på "listan av möjliga lösningar"? Det är ju en grymt bra lösning! Du tar ju ändå inte betalt för appen...

5. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Sorry, råkade skriva lite klantigt där, jag menade att det redan finns med på listan av möjliga lösningar.

Och just nu lutar det åt det hållet, men samtidigt har jag ett par funktioner pågång som jag skulle kunna ta betalt för och då är frågan om hur jag löser det om jag kör appen open source.

En variant jag är inne på är att jag släpper grund appen öppen och sedan skapar jag en till app som jag tar betalt för som är grund appen men med mer avancerade funktioner.

Svårt beslut och jag är öppen för förslag för även om jag vill ha appen grattis för alla så vill jag ju ändå kunna få in lite pengar för jobbet och jag tror jag har funktioner pågång som folk kommer kunna tänka sig betala för.

6. U23

U23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag säger bara en sak. http://www.trafikverket.se/
    Allt din app gör, finns på en hemsida. Alltså man behöver inte ens installera din app. Så när du säger att du vill ta betalt för funktioner som du har pågång så tvekar jag. Ursäkta men jag ser ingen marknad för att tjäna pengar på din app.

Hur ofta behöver man en app för att komma i tid för ett tåg? Man brukar oftast ha koll. Detsamma gäller flyg.

7. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Säg det till dem över 850 personer som installerat appen.

Självklart går det inte att ta betalt för funktioner som finns på www.trafikverket.se men det enda som finns där är data, vem vill gå in på www.trafikverket.se när det finns appar som tex säger till när ens tåg är försenade och som dessutom visar data i mycket lättläst format.

8. U23

U23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Kan hålla med om att din app kanske är mer användbar, men inte tillräckligt för att ta betalt för känner jag. Över 850 personer som har installerat men hur många använder din app i veckan då? Bara för att man har den installerad betyder det inte att man använder den. Folk kanske har den för "just in case".

9. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Jag snackar inte om att ta betalt för appen, jag snackar om att ta betalt för funktioner men hur man gör det samtidigt som man har open source är funderingarna just nu.

Inte för att jag ska behöva visa för dig användandet men när du säger det kanske intressant för andra också så jag tog en statisk html sida och la up lite statistik fram tills idag på antal anrop mot min backend server: http://trainstatus.se/anrop-stats/

Så fort man hämtar info om en station eller tåg görs det ett anrop.

Unika = unika mobiler

10. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Tycker du 7-15kr är mycket pengar?

11. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

En funktion som jag tycker hade varit bra som du hade kunnat ta betalt för är att telefonen notifierar en om avgångstiden ändras.

Detta var något som jag hade behövt i julas när alla tågen i gbg (och resten av sverige) var försenade till tusen. Först stod det att mitt tåg var 3timmar försenat så jag övervägde att gå hem och sedan komma tillbaka. Precis när jag skulle gå ändrade de det till 1timme försenat och det var inte längre någon idé för mig att gå hem. Så jag bestämde mig för att sätta mig på cafét på centralen, i vilken man har dålig uppsikt över tavlan med avgångstider. Medan jag satt där och drack mitt kaffe och lite då och då fick springa ut för att kolla om tiden ändrades igen (mycket irriterande) så märkte jag en av gångerna att tåget blivit ersatt av buss och avgångstiden var för 10 min sedan. Som en idiot springer jag till bussen och hinner med.

I den situationen hade jag behövt en tåg-app där jag hade kunnat välja att bevaka en viss avgång och få en notation om avgågnstiden förändras.

Har sätt någon sådan tåg-app för android där man kunde göra detta men det fungerade ypperligt dåligt. Där skickade man ett sms till ett nummer för att få notifikationer om saker förändrades och då genom att få ett sms tillbaka. Dock litade jag inte på denna tjänst då jag hela tiden fick nya sms som sa att avgångstiden var samma som innan.

Så släng in en vettig sådan funktion och jag hade lätt betalt 7-10kr för din app.

12. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Lite fel tråd för att skriva såna grejer, jag har en tråd i utvecklings avdelningen för idèer och denna tråd har gått lite offtopic.

Men tack för idèen och det är just precis en sådan funktion jag vill ta betalt för, jag har inte tänkt ta betalt för basic funktioner.

13. orcophant

orcophant Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Jag jobbar ombord på tåg och använder appen flitigt varje dag i jobbet. det är mycket smidigare att använda en app än trafikverkets hemsida när man ska kolla tåginfo. Jag skulle lätt betala för det, särskillt om det fanns lite fler och avancerade funktioner att tillgå.

14. RickardP

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Roligt att alla verkar tycka om appen, sen förstår jag att det finns funktioner som kan göra den bättre och jag har en lång lista på idèer men tid är mitt problem.

Kan meddela att användarantalet har stigit med det dubbla sedan jag la utvecklingen på IS, men jag tror det beror på att appen fortfarande var så pass ny när jag gjorde det.

Appen fungerar dessutom bra för dem allra flesta.

Den dag jag känner mig ha tid eller börjar prioritera om så kommer TSS vara ett projekt jag kommer satsa på igen men när det sker är svårt att säga vid tillfället.