Söker app att se IP-kamera i VR

Diskussion i 'Applikationer' startad av Steve70, 20 nov 2016.

1. Steve70

Steve70 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag håller på att bli tokig i mitt sökande efter en app, som är en kombination av två appar.

Kort sagt så vill jag kunna se en IP-kamera med min VR-box/Cardboard för android.
    Finns det någon som känner till en app eller lösning för detta?

Det finns massor av "IP cam Viewers" som kan visa kameror live, och det finns massor av VR-appar som delar mobilskärmen för att visa spel, filmer och annat med en sk. VR-box/cardboard.

Jag önskar bara att kunna se live från en IP-kamera i en VR-box, helt utan några skumma VR-funktioner som huvudrörelse eller annat. Bara livevisning helt enkelt.
    Alla VR-appar verkar vara låsta till specifika program/appar samt uppspelning av lagrade videofilmer, vilket gör att jag inte kan välja att visa själva mobilen eller en valfri app (tex D-link IP cam viewer) i VR-läge.
    Alla IP Cam viewer-appar verkar sakna funktionen att visa i VR-läge med splittad skärm.

PS. Eftersom jag vill komma så nära "live" som möjligt så fungerar det inte med lösningar där man tar upp kameran på sin PC-skärm, som sedan streamas, som sedan länkas till mobilen , som sedan visas i VR-app, osv... då dessa lösningar skapar flera sekunders fördröjning.

Antingen finns inte appen jag söker (trots att det borde finnas flera) eller så försvinner de bland hundratals sökresultat som inte visar det jag söker.

Tips och förslag mottages tacksamt!

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här appen påstår sig ha stöd för följande. " Read local files or call up remote URL's". Om den är kompatibel med formatet din webbkamera spottar ur sig vet jag inte, men kan ju vara värt ett försök.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.stephanelx.vrplayer

Edit: Någon av dessa kanske är bättre (nyligen uppdaterade): https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mj.govr
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.abg.VRVideoPlayer

Min första tanke var VLC media player, då den har bäst stöd för olika videformat/protokoll lokalt/remote, men tyvärr saknar den VR-stöd för tillfället.

Last edited: 20 nov 2016
    chraist gillar detta.
  3. Steve70

Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipsen, men appar som beskriver funktionen "call up remote URL's" är helt enkelt uppspelning av videofiler via länk eller videofiler som streamas.

Precis som du säger så finns många bra uppspelare, men alla verkar sakna stöd för VR.
    Samtidigt verkar alla VR-appar sakna stöd för att visa IP-kameror (eller ens webbsidor men som förmodligen ändå hade varit en sämre lösning med lagging sopm följd).

4. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Du kan väl enkelt få fram en videoströms-URL från din IP-kamera? Vilken modell har du? Logga in på admingränssnittet och klicka runt lite. Kan du annars få fram strömmen i webbläsaren är det ju bara att hämta video-URL:en därifrån, som du sedan bara matar in i videospelaren.

Här är några exempel på hur stream-URL:erna kan se ut: https://github.com/sightmachine/SimpleCV/wiki/List-of-IP-Camera-Stream-URLs

Nu skiljer sig formaten åt bland olika kameror, så det är inte säkert att spelarna kan hantera det, men URL:en bör vara en baggis att få fram.

Last edited: 20 nov 2016
  5. Steve70

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har testat en hel del nu och din variant hade varit en lösning, men....
    Jag har hittat rätt format för min D-link 5020L och får det att fungera både i webbläsare och i VLC, men i alla VR-appar som säger sig kunna öppna URL-länk så blir det tvärstopp. (Kan inte visa, kan inte hitta, osv)
    :(

6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Trist, ja, då verkar det inte bättre än att man får vänta på att någon av de etablerade apparna får VR-stöd. Det bör dock inte dröja allt för länge....kan man tycka.

7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  8. Crall

Crall Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    254
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

MINA ENHETER

Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Kolla efter RTSP och VR. Hittade nått om en app som hette typ peppe eller peppa som var en stream app av RTSP stömmar för VR....tror dock den var under utveckling...