Söker efter en bra telefonlösning för ett mellanstort företag.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av twoamigos, 22 dec 2022.

1. twoamigos

twoamigos Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej
    Vill gärna få lite input på ett en smidig och bra lösning för telefonin här på företaget.
    Vi är cirka 10 - 20 personer
    Ett nummer för inkommande som går till receptionen.
    Som i sin tur kan vidarebefordra till rätt avdelning/person med mera.
    Bra täckning, lagom med data och gärna en bra prisbild.
    Tacksam för feedback

2. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 073
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    BrearedsDea gillar detta.
  3. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Skulle tippa att en sån lösning på 3 med obegränsad data och växeltjänsten kostar ungefär hälften av telias lösning skulle göra fast då med en begränsad surfmängd hos telia.

Kvalificerad gissning är ca 400 kr på 3 och ungefär 600-700 på telia. Men med 20 abonnemang kan du förhandla till dig ett ramavtal och hittar du sen en provisionssugen säljare kan du säkert deala till dig ett gäng gratismånader på varje abonnemang du tecknar. Gissar att alla andra operatörer landar någonstans däremellan. Är det värt några hundra mer i månaden per användare för bästa nätet, hastigheten och allt sånt. Men med 20 användare blir det ju ganska många tusen extra i månaden.

bernard gillar detta.
  4. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 991
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle säga att man har lite förhandlingsutrymme redan från 5 abonnemang och uppåt hos Tre, vilket Telia förmodligen garvat åt och lagt på luren, men optimalt är ju så klart att begära offert från några stycken i alla fall. Dock är ju täckningen lite begränsad med dem norr om Stockholm förstås.

Om man reser mycket inom företaget är 3 rätt okej med eftersom 3världen ingår med företagsabonnemanget.

De flesta operatörer har sina växeltjänster där man kan styra tex öppettider och koppla om bland nummer etc. så det bör inte vara något hinder. Exempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.telepo.mobile.android.trefrontoffice&pli=1

I princip är det ju Telia, Telenor, Tele2 och 3 som gäller skulle jag säga, om du skall ha så många abonnemang.

Börja kanske med att göra en kravspecifikation med exakt vilken funktionalitet ni behöver, så ni kan benchmarka mellan växeltjänsterna sedan och se hur det ser ut på den punkten. Alla fungerar lite olika och har lite olika mängd funktioner och kostar sedan lite olika beroende på vad man behöver.

Last edited: 23 dec 2022
    KTM, BrearedsDea, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. BrearedsDea

BrearedsDea Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Där jag jobbar har vi kört telenor med deras mobila växel. Funkar smidigt och man kopplar lätt vidare samtal med hjälp av deras app. Men vi har nu bytt till Telia. Enbart för att få bättre teckning. Allt funkade bra med telenor så kan verkligen rekommendera. Telia fungerar precis lika bra men har ytterligare lite smidigare app för att koppla samtal osv. Så av dessa 2 rekommenderar jag Telia högst. Men dom är säkert lite dyrare. Men jag tror det är knappt. Vi tecknade ramavtal på 2 eller 3 år tror jag. Men kan lägga till abonnemang och ändra lite på dom under tiden.
    Det enda man kan klaga på är väl att säljaren var ju väldigt bra och allt sånt fram tills vi hade gått över. Sen funkade väl inte övergången 100%. Dom skickade inte alla simkort och så. Men det har ju löst sig i efterhand. Vi köper dock ingen hårdvara av operatören. Så bara abonnemang.

6. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Hoppar man hårdvaran och kör ett osubventionerat abonnemang brukar man nog kunna få ner månadskostnaden ytterligare på telia. Om jag inte minns helt fel har jag för mig att man kan få ner ett 50gb abonnemang med ramavtal till runt 349 kr på telia.

BrearedsDea gillar detta.
  7. BrearedsDea

BrearedsDea Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    952
    Ja jag tror det är något sådant vi betalar. Inkl extra dagsklart till varje abonnemang. Eller om det var ännu lägre. Vet inte riktigt. Men klart prisvärt då Telia var i stort sett enda alternativet eftersom vi var ute efter bättre teckning.

8. mounte

mounte Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3