Söker jobb! (Ej programmeringsrelaterat)

Diskussion i 'Jobb och tjänster' startad av chrippe7, 7 jun 2012.

1. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Tja alla Swedroidare!

Tog studenten i fredags och till hösten har jag valt att plugga olika kurser på distans, lite programmering och entreprenörskap för att sen till vintern hoppa på ett program där man blir utvecklare. Dock så söker jag just nu efter ett deltid/extra-arbete som inte kräver någon speciell förkunskap, är väldigt social och lättlärd och älskar nya utmaningar så är villig att testa på det mesta.
    Så vet du om ditt företag eller någon du känner söker folk till sin arbetsplats/företag så meddela gärna mig om du vet något :-)

Kan tillägga att jag bor i Stockholm så det är endast i Sthlm-regionen som ett arbete är intressant.

Tack på förhand för tipsen! Om någon ger tips som leder till arbete så kan vi säkert fixa någon slags "belöning" till tipsaren :-)

2. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Nu kommer jag och är tråkig men realistisk. Arbetsmarknaden är ju som den är just nu, rätt kass. Dålig tid att ta studenten ifall man vill jobba. Det är absolut inte omöjligt att få jobb, behöver inte ens vara speciellt svårt med lite tur. Du måste däremot visa dig. Dvs ta dig ut och lämna cv, boka ev möten med chefer, bekanta dig med de som jobbar i butiker där du rör dig (var inte allt för på, blir lätt creepy). Lättare om du är känd sedan tidigare när du söker jobb då det är många som konkurrerar om samma tjänster, speciellt när det rör sig om säsongsjobb. Ta dig ut på olika jobbsiter och sök runt.
    Den hårda sanningen är antagligen att de flesta (om inte alla) sommartjänster redan är tagna.

Mitt tips är att om du inte hittar något jobb, res runt och upptäck, festa och ha kul. (det behöver inte vara snordyrt). Annars försök hitta någon praktikplats för erfarenheten och referensen. Kan ju alltid leda till anställning.

Var inte Länge sedan jag tog studenten och hade liknande problem. Lyckades få en praktikplats som ledde till mer jobb, detta ledde till en rekommendation och senare anställning till mitt nuvarande jobb. Är visserligen timanställd men bättre än så blir det inte just nu. ;-)

Studera till hösten är väldigt bra, jobba är också bra. Lite arbetslivserfarenhet och jobba för sina pengar är vikgigt..

Känns som att jag kommit av mig och bara pladdrar nu. Avslutar detta med att önska dig all lycka till och ge inte upp, förr eller senare hittar du något.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

3. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag kan bara hålla med om att arbetsmarknaden är åt pipan. Speciellt när man ska ha ett nobelpris för att få packa upp varor på ICA.

4. Fredd

Fredd Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Att få jobb idag utan kontakter är riktigt svårt. Har fått båda mina tidigare jobb genom kontakter. Är snart klar med mina universitetsstudier. Om jag kände dig och kunde lita på dig hade jag kunnat rekommendera dig till mina chefer och garanterat ett jobb för dig. Uppdragen är en blandning av sälj, tekniska och sociala aspekter riktigt kul. Kommer dock söka nytt till hösten.

Vad jag vill ha sagt med mitt inlägg är att du bör höra runt med bekanta. Har själv på mina tidigare två jobb lyft fram hur negativ jag är till att de oftast tar in nytt folk via kontakter. De anställda på företaget får agera referenser till sina vänner. Gör vännerna bra ifrån sig så blir till exempel jag mer värdefull för företaget.
    Lite off topic men är allmänt biter idag.

Önskar TS all lycka och mina två tipps är att ta ett skit jobb och arbeta dig upp eller hör med vänner och bekanta.

5. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Jo det är svårt att få jobb idag utan kontakter det är något jag kan hålla med om, tyvärr har jag inga kontakter som kan generera till ett arbete direkt. Jag har ett jobb i dagsläget och det är som telefonförsäljare på deltid, säljer tidningar men det är inte direkt något jag brinner för eller vill fortsätta som. Jag tjänar bra på det men har inte riktigt lusten för att sälja tidningar via telefon.

Alltså jag är väldigt social och driven av mig som person, så jag går till butiker och lämnar CV, söker på jobbsidor och ringer kontaktpersonerna för att presentera mig mer personligt på det sättet. Har blivit erbjuden ett par tjänster, antagligen för att dom gillar min personlighet då jag inte haft så många arbeten tidigare, men alla har varit under premissen att det skulle vara på heltid och ingen möjlighet alls till deltid vilket sög ganska hårt så var tvungen att tacka nej.

Försöker på massa olika sätt att fixa arbeten, skriver i olika grupper på Facebook för att kolla om dem har tips, träffar jag någon ny människa så brukar jag fråga om den vet något och så vidare, så drivkraften och entusiasmen finns där. Det svåra anser jag är ibland latheten som finns hos vissa chefer när det kommer till anställningar, många jag söker i butiker har inte tid och får heller aldrig tid för att prata vilket för en person som mig utan några direkta meriter men som är väldigt social kompetent är något som är en stor nackdel. Många arbeten som jag ringt på via telefon har jag fått komma på en intervju direkt utan att behövt skicka in CV:t först för dem gillar min personlighet.

6. chrippe7

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Förstår att du inte vill rekommendera en person som du inte känner till dina chefer, finns ju många pajaser där ute och då skulle du stå i dåliga dagar. Men jag skulle uppskatta otroligt mycket om du skulle kunna kolla med någon chef/rekryteringsansvarig om du skulle kunna få ge ut den personens nummer till mig så kan jag få ringa och presentera mig själv. Har säljarerfarenhet och är duktig på det, är väldigt teknisk av mig och älskar att träffa nya människor och knyta kontakter.
    Som sagt tidigare skulle jag uppskatta otroligt mycket om du kunde kolla med din chef/rekryteringsansvarig och säga att på SweDroid(kanske inte behöver sägas men tänkte eftersom ditt jobb endå är teknikrelaterat) så är det en kille som skrivit i forumet och söker efter ett arbete, han har säljarerfarenhet och bad mig kolla om det var okej om jag kunde ge ut dina kontaktuppgifter så han kan få kontakta dig och presentera sig själv?

Känner du att det inte är något som känns rätt för dig att fråga så ska du självklart inte göra någonting du inte känner för, men skulle uppskatta otroligt mycket om du bara kunde kolla om jag kunde få kontakta dem och presentera mig själv, för då har ju inte du direkt rekommenderat mig. Om du vill så skulle jag självklart kunna ringa dig och presentera mig själv lite först så att du märker att jag är seriös och social person, men hoppas att det framgår av att jag sitter uppe och skriver en lång text mitt i natten i hopp om att eventuellt få ett arbete haha :cool:

Såg också att du hade en HOX, skulle det leda till arbete så har jag några skärmskydd till HOX som bara ligger hemma, 4 st, bytte från HOX till S3 så nu ligger dom bara och skräpar ;-)

Last edited: 8 jun 2012
  7. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Verkar helt klart som att du är driven och det kommer nog att lönar sig snart.

Problemet när det kommer till att söka jobb i butik och att helt bli nobbad av chefen (vill ej träffas el liknande) är vanligt förekommande och beror nödvändigtvis inte på lathet.

Jag jobbar själv i butik. Vi får in mellan 5-10 cv i veckan via mail och personlig kontakt. 90% av dessa vill ha deltid och lika många saknar erfarenhet. Vi är samtidigt överbemmanade och det är varje månad någon som får stå utan pass. Nu under sommaren är det riktigt dåligt och Många som vill jobba får ofrilligt och obetalt vara lediga. Så lathet är det nog inte. Det finns helt enkelt inte något utrymme så länge inte någon slutar och de flesta håller hårt om sina timmar.

Som sagt, keep on truckin' så dyker något upp.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

8. urbanlarsson

urbanlarsson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag var ansvarig för att anställa några stycken på mitt förra arbete, på en position fick vi in över 80 ansökningar, och då ska jag tillägga att kraven var rätt höga (5 års arbetslivserfarenhet, universitetsutbildning, lite certifieringar etc).

På min arbetsplats var det i princip så att om jag inte gjorde mitt jobb så betydde det bara att jag fick mer jobb att göra senare, ingen annan skulle göra det åt mig... så att ta flera veckor "ledigt" för att sitta i intervjuer och läsa 80 ansökningar fanns helt enkelt inte på kartan.
    Det hela slutade med att jag valde ut 20 ansökningar, bad två andra personer på jobbet läsa 10 var, ge dom betyg mellan 1 - 5, och jag läste sen 4 st, två från varje person. Det fanns alltså minst 60st, kanske bättre kvalificerade än den som fick jobbet, där ingen läste deras ansökan. Jag kände mig rätt elak då jag tänkte på hur många utav dom som hade suttit och hoppats på ett svar, samt jobbet dom lagt ner för att få in en relevant ansökan, men jag hade verkligen inget annat val. Jag var mitt inne i ett projekt och anledningen till den öppna positionen var att jag skulle få avlastning, inte mer att göra.

Några månader senare så var det dags att anställa någon igen, och en av personerna som inte fick jobbet förra gången mailade mig emellanåt. Han skickade ett mail i månaden eller så, där han berättade lite om vad han gjorde samt att han fortfarande var intresserad av att jobba hos oss, där han också skrev varför han ville jobba hos just mitt företag. Mailen var inte särskilt långa och jag svarade honom aldrig, men tyckte det var ok att göra som han gjorde. När positionen öppnades så fick han jobbet. Anledningen var rätt simpel, han var kvalificerad, anställa honom betydde att jag inte behövde få in 80 ansökningar till och göra en massa människor besvikna samtidigt som jag hamnade flera veckor efter i mitt arbete, och han var uppenbarligen motiverad.

Det jag vill säga med allt detta är att när du söker jobb så tänk också på personen du träffar, han/hon som ska anställa dig. Ställ dig _alltid_ frågan "om jag var han/hon, skulle jag anställa mig?"
    Dom två typerna av människor jag inte står ut med i intervjuer, som aldrig får ett jobb av mig är antingen dom som inte kan säga att dom är bra på något, eller dom som sitter och berättar om hur bra dom är på allt och hur mycket bättre företaget skulle vara med dom i det.

Man måste klara av att säga att man är bra på något utan att skämmas (det är lite svenskt att hålla tillbaka), men det får inte gå över i att man sitter och skryter.

Aja, dom punkterna jag tycker du ska tänka på är att innan du skickar in en ansökan eller går in i en intervju, så fundera på hur du kan tillföra ett värde till bolaget du vill ha jobbet i... och du ska inte böna och be om ett arbete för då är chansen rätt stor att du inte får något.

JwK gillar detta.
  9. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Bli egenföretagare. Har du lite pengar (150 000) så kan du ju öppna en pressbyrå haha :)