Sökes: Guide till att installera Linux (gentoo? ubuntu?) för dummies!

Diskussion i 'Off Topic' startad av kandreas87, 17 nov 2010.

1. kandreas87

kandreas87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, har väl blivit lite intresserad av linux överlag genom att lira med android, så nu är jag sugen på att dra in nån linuxversion (säger man version? haha.. tänker på ubuntu / gentoo / vad det nu finns :)) och provköra lite! Dock har jag ju som ständig windows-användare lite dålig koll vad gäller linux. Därför undrar jag om det finns nån skönt forum / guide / råd till hur man skall gå till väga?

Datorn i fråga är nog ca 5 år gammal, så inte direkt high-end ;> kan det vara så att linux inte kommer lira bra, i bemärkelsen drivrutiner etc.

Tacksam för råd och tips!
    EDIT: Tacksam för tips för läsning som bör göras innan man sätter igång och köttar :)

2. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    Welcome to the dark side. we got cookies...

det beror lite på hur van du är vid att använda dator
    Jag skulle rekommendera att börja med att provköra ubuntu. den är mest nybörjarvänlig, bara att bränna ut skivan och installera, och har bäst stöd för proprietära drivrutiner och annat. installationen tar på sin höjd 30 minuter. gentoo är raka motsatsen, då du får göra det mesta för hand, och man måste vara beredd att göra om lite då och då, om du konfigurerar något fel. I utbyte kommer du dock lära dig massor om datorer (alltifrån partitionering av hårddiskar till hur ett operativsystem är uppbyggt till kompilering av kod får du vara med och konfigurera), och det finns en bra installationsguide på gentoo.org.

ubuntu brukar dock vara bästa valet om man vill ha igång en bruksdator snabbt. Jag hjälper gärna till om du har nån fråga.

vill du vara lite striktare med att köra endast "ren" open source, kan du köra t.ex Fedora eller Debian. båda är ganska stora så det går rätt bra att få hjälp där med.

Last edited: 17 nov 2010
  3. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Ubuntu har jag kört på ett tiotal olika datorer, har aldrig strulat för mig.
    Du kan dra hem nyaste ubuntu och bränna en Live-CD (vanlig cd-skiva med ubuntu på helt enkelt) som du bottar upp med, där kan du välja om du vill testa Ubuntu eller installera det.

http://ubuntuforums.org/ - Forumet där jag för det mesta sitter på när jag behöver hjälp.

4. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
  5. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack för era svar! Det låter ju onekligen som att ubuntu är att föredra att börja med.. lär nog vara en bra inkörsport enligt era beskrivningar. I förlängningen är jag allt jävligt intresserad av att lära mig mer om hur datorn är uppbyggd (med allt vad det innebär med partitioneringar och kernels etc.). Hur kommer gränssnittet se ut när man startar ubuntu (och även gentoo för den sakens skull)? Är det ... ja.. som android? eller är det en terminal som man köttar i? Jävlar.. dumförklarat mig nu? :)

6. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    När du startar datorn kommer det upp en meny (GRUB), som i stort sett liknar BIOS.

Där kan du välja och bläddra mellan Ubuntu och Windows. Sedan finns det ju memtest, men det behöver du inte bry dig om. ;)

7. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    när datorn är färdiginstallerad kommer du i ubuntu att komma in i en mysig skrivbordmiljö som heter Gnome. (GRUB är bootloadern där du får välja om du vill starta linux eller windows, förutsatt att du har båda operativsystemen på datorn. gör du en installation med linux bara kommer du bara att boota linux)

Gnome är ganska enkelt att jobba med, några knappar sitter lite annorlunda på fönstren än annars. men det är relativt enkelt att vänja sig. Det som kommer bli annorlunda är mest sättet man installerar sina program på och liknande, men man lär sig snabbt.

om du kör gentoo kommer du att få en kommandoprompt att samsas med. vanligast är att man kör bash, och du kan ta fram den i ubuntu också. den är typ 1000 gånger trevligare än kommandoprompten i windows/dos.

8. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ah jag förstår. Fan blir bara mer o mer sugen. Gott! :) Jag kommer nog börja med ubuntu iallafall och försöka använda bash mer mer lite successivt för att sedan försöka gå över till gentoo alternativt försöka sig på debian :> Sen måste jag ha lite övertalningsargument till den bättre hälften.. hur funkar det att vara student med linux? Tänker mest på alternativ till office-paketet. Antar att OpenOffice lirar ok? Ska nog ta o sätta mig på ubuntuforumet läsa lite. Fan, nu längtar man ju lite tills man flyttat och kan ställa upp en dator.

Förresten; finns det någon "tumregel" gällande prestanda windows vs linux? Till exempel; jag kommer säkert vilja köra några tunga analyser. (Bara för att prova :P) Kan jag vänta mig att linux kommer göra färdigt analyserna snabbare?

9. Mikael R

Mikael R Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100

MINA ENHETER

Jag lyckades installera det! :D Så nu kör jag det, fast har det inte på en partition utan det är installerat som ett program, vilket gör det enkelt att avinstallera! :D

10. beyorn

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Ubuntu är till viss del snabbare men att köra tunga analyser.. tja vad vet jag?
    Openoffice lirar helt ok! :)

11. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    som student funkar ubuntu alldeles utmärkt. open office är gratis. beroende på vad man gör mer finns väldigt många andra verktyg för att skriva, skapa rapporter utifrån matematisk rådata osv. Generellt sett är windows mer lättrott än windows, men t.ex. flash går trögare. uppspelning av HD-film är inte riktigt i samma klass som windows heller.

skulle det verkligen skita sig och du behöver köra windowsprogram kan du installera ett paket som heter wine, ett kompatibilitetslager (INTE en emulator) som klarar att köra de flesta windowsprogram under linux (dock ej många moderna spel) utan att behöva boota in i windows först.

du kan också, som mikael R sade, installera ubuntu direkt under windows. på så sätt kan du enkelt provköra det utan att behöva ta bort något du redan har. dessutom kan du prova ubuntu direkt från skivan utan att installera det först. (då blir det iofs ganska så rejält långsamt eftersom alla program körs från cd-skiva)

till sist skulle jag rekommendera starkt att installera det antingen på en egen partition/hårddisk (och ha kvar windows som alternativ på) eller installera det direkt utan att ha kvar windows, om du skulle få för dig att linux är vägen som skall vandras, då det är en bra idé att ha ett så enkelt upplägg som möjligt för att datorn ska fungera bra.

Last edited: 17 nov 2010
  12. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Om man menar operativsystemet GNU/Linux så säger man oftast "distribution", eller helt enkelt "dist". När man säger "version" pratar man oftast om Linuxkärnan (ex. Linux 2.6.36), eller en specifik version av en distribution, ex. Ubuntu 10.10 (<- versionsnummer) :)

13. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Sweet! Jag får nog lägga in ubuntu på en separat partition, så man får prova lite under hyfsat riktiga förhållanden (+ att då slipper tjejen klaga när hon bara har linux att jobba med :P). Flyttar till 1a januari, först då jag får skärm till burken så att den kan användas :( men skitbra, går på pappaledighet 1a december. Vet ju vad jag kommer roa mig med när lilltösen slaggar :D
    Jag är inne o rotar lite på ubuntuforums.org som beyorn länkade till, finns det mer läsning att rekommendera? Kommer nog läsa lite @ gentoo där när man känner att man behärskar ubuntu ok :P

14. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Du snackar goja. Jag spelade COD: Modern Warfare 2, Borderlands, Far Cry 2 och NFS Shift utan problem med Wine.

15. Boota

Boota Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    nexus 6p
    det var värst. det var mer än vad det kunde senast jag körde wine...:innocent:

Mass effect funkar inte och mass effect 2 funkar med krascher, och eftersom att det är vad jag läger 80% av min spelade tid på är det nog ingen framkomlig väg för mig.

Last edited: 18 nov 2010
  16. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Installera PlayOnLinux och prova med det. Det är wine i grund o botten , men den är förenklad och det är lättare att få spel att fungera med den.

PlayOnLinux finns med i Ubuntus förråd.

Mass Effect 1 & 2 finns med på listan och dom fungerar ganska bra med den.

http://www.playonlinux.com/repository/?cat=1

Lycka till. :)

17. dekadans

dekadans Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Ett tips kan vara att testa en Linux-distribution i en virtuell maskin först, tex. VMware Player eller Oracle VirtualBox. Det är väldigt behändigt om man bara vill testa lite, utan att behöva installera det "på riktigt" och krångla med dual-boot etc. Gillar du Linux kan du installerade det på hårddisken sen.

18. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Sant sant. Annars så kan man ju alltid köra med Live-cd, utan att installera något, dock så blir det ju lite segt.

Men VMware och VirtualBox är väldigt behändiga.

19. kandreas87

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har aldrig hört talas om varken virtual box eller VMware player, men det lät allt intressant, iallafall nu innan jag får igång min "riktiga" burk. Skall undersöka om det finns några guider eller mer information på ubuntuforums.org!

Tack!

20. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Kolla även Ubuntu.se - där kan du få hjälp på svenska.