Sökes: Hjälp att reda ut nybörjarproblem

Diskussion i 'Desire HD' startad av Salvion, 9 november 2010.

1. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.349
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 10 pro XL 512 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Moonstone
    Hejsan

Jag är helt ny inför Android och får inte min ny telefon (HTC Desire HD) att fungera helt som den borde, jag antar många kommer tycka jag är en klant som inte lyckas, well so be it...

Mitt problem är ev att jag inte begriper grunderna i Android och hur det är uppbyggt inkl språket?

Jag använder sedan tidigare Gmail som enda mail, samt för kalender och kontakter.
    hade allt fungerade perfekt på min tidigare Iphone men nu blir det lite konstigheter, nämligen dubletter...

När jag packat upp telefonen och startat inställningarna/installationen kom första frågan?

1. för att få meddelanden om mail och kunna skicka vilken tjänst skall jag konfigurera?
    Visst har telefonen en inbyggd mailklient för detta samt en medföljande Gmail program? jag tro men vet inte riktigt vilken som är vilken men jag får TVÅ meddelande om alla mail i olika program och det känns ju onödigt, vill ha EN bra funktion.

2. Kontakter, jag ha dubletter i telefonen men inte i min gmail-kontakter på stationärdatorn

För att tex mail skall fungera rakt ner i luren behöver jag ha BÅDE Gmail samt Exchaneg active sync aktiverade (har det nu) förstår ärligt inte varför jag behöver det och vad respektive prog gör.

kan HTCSense sync störa/göra dessa problem?

Vore uppskattat om någon kunde förklara lite pedagogiskt eller peka mig i rätt riktning! :o

2. emptypockets

emptypockets Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G4

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G4
    Info:
    Nova Launcher
    Det behöver du väl inte om du använder samma gmail konto till att logga in på telefonen. Då kommer dina mail till gmail klientet och inte email klientet. Mina gmail mail kommer till gmail klienten och hotmail mail kommer till email klienten. Får aldrig dubletter. Hoppas jag inte har missförstått något. o_O

3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Då du använder Gmail med kalender och kontakter behöver du inte bry dig om exchange eller det mail programmet alls endast gmail appen är av intresse när det gäller mejl. Vi ren uppstart av luren så räcker det alltså med att logga på med ditt gmail konto och låta det synka så får du mejl, kontakter och kalender utan någon som helst annan inblandning.

Ang dubletter har jag tyvärr ingen aning om vad som har hänt utan hoppas på att någon annan kan svara på den frågan.

4. Salvion

Mottagna gillanden:
    1.349
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Skall testa att stänga av så jag bara syncar med Gmail, dock fick jag aldrig kontakter i gmail att uppdatera i min iphone utan Exchange.

Skumt detta...

5. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Angående dubletter: om du går in i telefonboken och sedan trycker på Menyknappen, välj sedan Visa. I listan som kommer upp räcker det att du har Google ibockat. Då slipper du eventuella dubletter från t.ex SIM och så vidare, samtidigt säkerställer du att ändringar du gör synkas till ditt Google-konto.

6. Salvion

Mottagna gillanden:
    1.349
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Du är dagens stjärna! funkar perfekt!
    Det som förvirrar mig med denna lur är att det beror på VAR man är i ett program VAD man får upp via Menu, så det tar ett tag att lära sig även om man verkligen försöker...

Tack! :D

7. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Oh vi har nog alla varit lite vilsna i telefonernas menyer någon gång. Bra att det fixade sig.

8. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.204

MINA ENHETER

Ang dubletter. Om de nu inte enbart beror på att du visade dubletter eller om det är i Googles kontakter som dubletter är i, hade själv problemet. Lösningen är att på datorn gå in på google contacts för där kan man köra "find and merge duplicates" som sätter ihop dubletter om de nu är dubletter där.

9. Dadde

Dadde Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag har en liten fråga angående att synka kontakter.

Innan jag uppdaterade min x10 till 2.1 så synkade jag alla kontakter till gmail. Allt fungerade jättebra och jag har nu valt i telefonboken att visa kontakter från mitt google-konto.

Det jag undrar över är när jag ska lägga till en ny kontakt i mobilen så frågar den om jag vill lägga till kontakten till mitt google-konto eller på telefonminnet. Innebär det att kontakten inte kommer att synkas med google om jag väljer telefonminnet, och om jag väljer google-alternativet, ligger dom inte på telefonminnet då? Det antar jag ju att dom gör i alla fall.

10. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Flyttar tråden till desire HD