Sökes: Laptimer

Diskussion i 'Applikationer' startad av Jonte, 24 feb 2010.

1. Jonte

Jonte Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag roar mig på fritiden med att köra racing, både bil o MC.

Använder idag (förlåt att jag svär) en Series 60 telefon med http://www.racechrono.com/ de funkar riktigt bra. Dock ganska trist att jag måste lägga ut min magic varje gång jag ska ut o köra.

Till android finns idag http://www.androlib.com/android.application.jp-co-quel-gpslaptimer-zzAq.aspx men den är långt ifrån lika bra som racechromo. Med racechromo kan du göra 0-100, dragracing 1/4 mile osv.

Vet ni någon bättre android app? Är de fler än jag som söker detta?

edit:
    Hittade detta http://www.chronogps.com/

Last edited: 31 maj 2010
  2. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Japp, finns en som heter Trackmaster och Dynomaster. Men än så länge är de betalappar och går inte att köpa i Sverige, om man in krånglar lite med det. Sen så kräver de minst 1,6, så Hero med originalrom funkar inte.

Jag inväntar uppdateringen till 2,1 till min Hero, sen hoppas jag innerligen att de tska gå att köpa program här snart också. Annars får jag fippla till det med marketenabler. Jag MÅSTE ha det programmet i min lur när säsongen börjar, dvs 8 april...

http://trackmaster.trackaroo.com/welcome

3. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sök på Oaklog så hittar du en svensk som gjort ett program till winmobile som är kalasbra. Han har börjat få över det till Android men inte kommit så långt. Det programmet är gratis, och han behöver nog lite hjälp och en knuff i rätt riktning så han blir färdig med programmet. Har testat det på min Hero, men det kraschar hela tiden.

4. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kolla om inte aDyno funkar för dina ändamål. Har själv bara testat på snöigt underlag och med luren i handen vilket ledde till udda resultat :) Verkar dock potnt, men vet inte om den klarar av båtar.

5. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

aDyno såg fint ut. Men loggar det spårval och varvtider?

6. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testkörde aDyno på vägen hem från jobbet. Loggar som sagt var enbart acc, inga varvloggar.

7. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej aDyno är nog menat mer som just en dyno och för drag-runs. Men ska bli kul att se i sommar vad den klarar av att presentera för siffror och tider.

8. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har inte kört Oaklog något mer, men körde aDyno lite igår och i morse. Det är nåt knas med Hero och g-sensorerna. Även aDyno hänger sig när man ska köra dyno-runda. Så nåt knas med g-sensorerna är det. Frågan är om det är Hero, Rom 1,5 eller programmet som knasar?

9. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan vara att det inte lirar 100 med sensorerna. Men sedan vet jag inte hur pålitligt programmet är heller. Finns en "demofilm" på youtube där dom visar hur störkänslig motorolas lur är med exempelvis aDyno.

Har som sagt bara testat en snabbis på underlag med 2dm snö och telefonen i handen, siffrorna blev därefter också :D

Väntar på barmark och ska försöka knappa in alla parametrar så komplett det går och se om siffrorna stämmer någorlunda.

När jag lägger min lur på bänken och kör G-meter/G-pad så kalibrerar den och håller sig faktiskt inom hyffsat bra felmarginal.

10. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Noggrannheten känns ok. Den reagerade väldigt exakt på gaspådrag i morse, dock får man FC efter någon sekund efter starten på dyno-run. Har min i hållare i bilen, känns stabilt. Har ju fått samma problem i Oaklog, så det är säkert nåt knas med Hero eller 1,5 Rom'en.

11. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hmm, ska testa lite mer i eftermiddag. Ska testa och kalibrera sensorerna innan start och se om det hjälper.

12. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Vart testar du (barmark?) och med vad för slags fordon? se till at alla parametrar på fordonet stämmer någorlunda. Lägg gärna upp lite siffror om du lyckas få några. Intressant detta om man kan få det attf ungera som en hyffsad G-tech. Riktigt trevligt vore om man kunde implementera dessa funktioner i google maps och plotta en sträcka med tidtagning, acc, g-kraft osv på olika ställen :)

13. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Programmet Trackmaster har allt detta som vi pratar om, men det går inte köra i en Hero, förrän uppdateringen kommer.

Än så länge testar jag i min bruksbil, dvs en Alfa 156 Crosswagon, fyrhjulsdriven 1,9l diesel på 150 hästar. Ingen raket alltså, och barmark är lite svårt att hitta för tillfället. Testar bara för att se om programmet funkar till att börja med. I framtida version står det att programmet ska kunna plotta på Google maps med GPS'en samt logga g-sensorer under ett varv. Mycket intressant!

Till våren ska jag använda programmet i min räserbil, en Alfa 75 Turbo som det ska tävlas i Alfa Romeo klubbens serie.

14. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick inga FC igår när jag testkörde lite efter min skidrunda. Den loggar fint och man får upp grafer över vrid och hästkrafter. Ska bara ställa in varvtalet rätt så blir nog utdatan rätt också.

15. cruZZe

cruZZe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Låter kanon. De siffror jag själv lyckats få fram stämde som sagt inte alls, vilket såklart berodde på förutsättningarna till stor del. Riktigt trevligt om man kunde länka detta med google maps som sagt och plotta ut acc och g-krafter mm i kurvor osv. Presentera gärna lite mer resultat om du har tid och lust. Själv inväntar jag barmark (70-80cm snö här) :)

16. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Dyno testet gissar jag bygger på att man accar på en växel och ställer in varvtiderna efter det, eller har jag fattat fel? Nu ställde jag in max och min hastighet/varvtal på ettan och femman, så värdena blev lite knas. Men det är väl bara att fixa till.

Barmark hade varti trevligt, men iom fyrhjulsdrift har man liiiite bättre grepp än i räsern tex. Ska bli spännande att se vad den presterar med R-däck till våren.

17. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Hittade en app som är gratis på Androlib. Race Ace heter den. Har inte hunnit testa än, men den ska logga varv på bana enligt vad jag hittat. Ska testa lite på väg hem från jobbet och återkommer med info.

18. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det funkar riktigt bra. Har dock inte testat lap-funktionen nåt vidare än. Men den startar när man kör förbi en angiven linje i alla fall.

Funkar fint att kika på sina loggar också. Man får ut ett CSV dokument som hade varit kul att få in i ex Google Earth. Får forska i om det går att få till. Annars funkar det fint att kika i Google Maps direkt i telefonen. Man får ut plottade punkter som är röda, gröna eller gula. Röda betyder bromsa, gröna acc och gula sidokrafter. Tyvärr plottar den farten i m/s så man får klura lite på vad tusan man håller på med. Har mailat utvecklaren och se om man inte kan få det i km/h istället.

19. ozto

ozto Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

trackmaster verkar ju grymt! Hur laddar jag ned det?

20. Gustav_H78

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du måste ha tillgång till betalapps och minst 1,6 ROM. Så en standard Hero går det inte att köra på tyvärr. Hoppas innerligen att de får ut 2,1 romen snart och betalapps, annars lutar det åt root eller emulator för att kunna köpa programmet.

Race Ace får duga tills vidare...