Sökes: Slideshow med bilder från nätverket

Diskussion i 'Applikationer' startad av Ziq, 30 okt 2011.

  1. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Hej!

    Jag har nyligen fått en androidplatta och tänkte att det kunde vara trevligt att använda den som fotovisare när den inte används. Problemet med alla appar jag hittar är att de bara stödjer lokala filer eller onlinetjänster - mina bilder finns ju, precis som jag misstänker att många andra har det, utdelade i nätverket.

    Är det någon som känner till någon app som klarar av att streama bilder från nätverket och visa dem i en schysst slideshow.

    Alternativet är ju att undersöka möjligheten att köra in en kernel med stöd för cifs men rimligtvis så borde det väl inte behövas?
     
  2. candyraver

    candyraver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    136
    Telefon:
    S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10e
    Börja med att installera CIFS Manager

    Så mappar du dina windows-shares till din platta och kan gå loss på vilken foto-visare som helst...

    edit: ignore me
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Okej, jag ordnade till det med cifs, behövde visst ingen ny kernel och rootad va jag ju redan.

    Men frågan återstår faktikskt ändå. Vanliga galleriet visar fina bildspel, men de startar ju inte direkt automatiskt när man startar appen. Sen så ska man hitta bilderna från appen också. Jag provade att mounta på cifs under sdcard men jag antar att en mediascanning måste göras ändå? Gissningsvis kan den bli rätt seg om den ska skanna igenom tiotusentals bilder över nätverket. Jag provade en app som hetter rescan media men den gjorde ingen nytta iaf..
     
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Uppdatering:

    Jag hittade en app som fixade att spela bilder från vald mapp, så jag kunde ha cifs under mnt/cifs istället för under sdcard där man inte ska ha det.

    https://market.android.com/details?id=softick.android.photoframe

    Den är inte så smidig om man vill interagera med bilderna och svepa till nästa/förra bilden tar ett bra tag (kanske har med cifs att göra?) men den gör sitt jobb och sätter igång bildspelet när den startas.

    Jag har däremot problem med utf-8, jag lyckas iaf inte hitta någon cifs module som stödjer det, varken till tabben eller min sgs2. Så hälften av alla mapparna försvinner ju i princip (släkt, bröllop, nyår, påsk, födelsedag, diverse svenska orter mm)

    Hittar jag bara en utf-8 modul så nöjer jag mig för tillfället, så ska ge mig ut på jakt nu!

    Men det skulle ju onekligen vara smidigare med en app som direkt kunde browsa nätverket..