Söndags ex eller annat? - Wifi

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av jaegermeistr, 29 jul 2011.

1. jaegermeistr

jaegermeistr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Min SGS har lite problem med det trådlösa, kan sitta 1 rum bort från routern med 1 "plupp" medans min laptop har 5...

Kommer inte över 12 mbit, någonsin, har testat med 3 olika routrar och 3 olika hastigheter. Datorerna kommer upp i maxhastighet.

Comhem 24, Telia 24, UPC 30.

Så jag har aldrig kommit över 12 mbit/s med wifi, finns det någon rimlig förklaring till detta? och varför är signalen så himla dålig? för att ha full signal måste jag vara inom 2 meter av routern...

2. jebediah

jebediah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Gäller detta alla routrar eller bara den du har hemma? Själv har jag stött på äldre routrar son funkar sämmre till Android lurar. Ibland har jag t,om lyckats krasha routern :P Vilket protokoll det är som orsaker det har jag aldrig undersökt.

Skickat från min Galaxy S med Tapatalk

3. hackeron

hackeron Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

flasha in ett nytt modem

4. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Om jag inte missminner mig så styrs väl wifi av kerneln oxå

5. jaegermeistr

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

totalt är det väl 5-6 olika routrar jag gått igenom så det är nog inget fel på dom.

Felet har aldrig lösts av samsungs uppdateringar iaf. Ska man köra in något annat i den?

6. huheeje

huheeje Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Galaxyn har ganska dålig mottagning, men 2.2.1 ger bättre wifi-signal än andra rom. 12 mbit/sek är inte lite för trådlöst nätverk, det är där det brukar ligga, oberoende av om internetkopplingen är snabbare. wifi är en flaskhals. Testa hastigheten med datorn, troligen går det inte mycket snabbare med den. Lycka till!

7. jaegermeistr

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

med datorn får jag ut maxhastighet,

8. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

hur snabbt är maxhastighet hos dig då?

kanske är det så att datorn och routern använder 802.11n, vilket telefonen i praktiken inte kan (eller rättare sagt bara kan under mycket speciella förhållanden om man får tro de här snubbarna: Samsung Galaxy S - Samsung Galaxy S and 802.11n ). Kan det vara så att routern är inställd på att växla mellan n och g och att den växlar till n när du ansluter datorn och växlar till g när du ansluter telefonen? 12mbit/sek är inte lite i ett hemnätverk. Jag borde ha 50 mbit/sek upp och 50 mbit/sek ner med ethernet (har aldrig mätt) men har knappt 10 mbit/sek med wifi (lite väggar och sånt som stör en del). Då använder jag 802.11g. Den teoretiska hastigheten är ju högre (25 upp och 25 ner) men i praktiken brukar det stanna nära tio och det är inget konstigt med det, jag har frågat runt och alla säger samma sak. (Säg emot mig någon om jag har fel!)

9. jaegermeistr

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

30 mbit fiber, får ut runt 29-30 med laptopen 2 rum bort. Medan telefonen i samma rum inte får ut över 12. oftast ligger den runt 6-8

10. huheeje

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

det låter som att laptopen använder n-standarden, de hastigheter du anger klarar inte g-standarden av ens i teorin om jag fattat detta rätt, så jag gissar som sagt att det är det som är förklaringen, precis som jag skrev ovan. om du vill undersöka om det är möjligt att få sgs att använda n-standarden får du nog googla runt lite, jag vet inte mycket om det. 12 mbit/sek borde duga tycker jag dock för saker man vanligen gör med telefonen. eller fildelar du i den!?

Last edited: 5 aug 2011
  11. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Det är inget konstigt med det, även om du borde komma upp i mer. 30mbit ner är typ max vill jag minnas. Provade precis, fick 18 ner och 12 upp på både sgs och sgs2. Har 100/10 fiber så borde inte komma upp i så mkt upp men men. Bredbandskollen .. suger

EDIT: 17mbit upp nu lol