Sönder efter fyra dagar

Diskussion i 'Ideos X5' startad av inza, 12 mar 2011.

  1. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Då var min X5 sönder. Den högra halvan av pekskärmen funkar inte alls. Vilket leder till att man inte kan låsa upp telefonen från låst läge eller starta den då min pinkod består av siffror från den sidan av skärmen. Detta hände strax efter (torkade rent den och började lyssna på musik med den och när jag sedan skulle låsa upp för att pilla i PowerAmps inställningar kunde jag inte låsa upp) att jag hade tvättat av skärmen med lite tvål för den var så nerfettad att man kunde känna fettet på skämen. Så kan tvål ha någon inverkan på skärmen? Kan vattnet förstört den? Är det ett fel som hade uppkommit i vilket fall? Slutligen måste jag unroota telefonen innan jag skickar in den för eventuell reparation. Hoppas jag lyckas med det för annars är jag körd med garantin. Eller bryr de sig inte så mycket om det?

    EDIT: Torkade rent skärmen i hopp om att det skulle funka men det funkade inte. Ska nu byta pinkod på en annan telefon så jag kan komma in.

    EDIT2: För att klargöra hur jag tvättade skärmen iom allt snack om fuktskada. Jag tog tvål på ett fiinger och kletade ut över skärmen. Sedan spolade jag vatten på två-tre fingrar som jag sedan gnuggade på skärmen med. Jag avslutade med att torka av tvålen med hjälp av en putsduk för glasögon som jag hade blötat ner i ena kanten tills jag tyckte att tvålen var borta. Sedan torkade jag rent skärmen från vatten med den andra, torra sidan av trasan. Räcker det verkligen för att få fuktskada? Hur ska telefonen klara av att vara ute i ett regn om den inte klarar det?
     
    Last edited: 12 mar 2011
  2. peter1904

    peter1904 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    244
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Om du har fått in vatten i telefonen så gäller inte garantin.
     
  3. larzone

    larzone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det låter inget vidare! Kolla i HTC Desire-tråden om fuktskadad telefon.
    Ingen garanti gäller om luren är rootad, så orootat är ett måste.
    Inte ens då är jag säker på att du får den lagad på garantin, möjligtvis om du har en drulleförsäkring. Alla firmor som reparerar lurar vill gärna slippa laga en telefon med just fuktskada som argument. Anovo och andra skumma företag tycker då du ska betala den faktiska kostnaden.

    Vet inte hur det är på din lur men många har "klisterlappar" inne i telefonen som får en viss färg vid fukt. Hade jag varit som dig, plocka isär den så mycket du kan och lägg delarna på ett element i minst 24 timmar och prova igen.
    Trist det som hänt och hoppas det ordnar sig.
     
  4. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Alltså jag spolade långt ifrån vatten på telefonen men där fanns ju en liten hinna så att säga. Har lyckats unroota den nu så det ska var fint. Tvättade skärmen på exakt samma sätt flera gånger utan att den blev påverkad på något sätt tidigare. Det verkar även som att knapparna under skärmen har samma digitizer som skärmen då home och sök också har dött. Nu ska jag köra en factory reset och se vad som händer.
     
  5. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag hade min Huawei U8500 på reparation med en inofficiell programvara. Visserligen Huawei egen FroYo men en beta. Det var volymknappen som inte fungerade. Dom lagade mobilen men gjorde en liten kommentar om att fel som berodde på programvaran inte längre täcktes av garanti. Jag var i behov av att ha volymknappen för att återställa officiella programvaran. Med andra ord lagar de hårdvara på garantin förutsatt att skärmen inte skadades av fukt. Det var Anovo i Kristinehamn som ansvarade för min Huawei. Lycka till!

    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
     
  6. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ok, så jag har unrootat den och lyckats göra en fabriksåterställning utan resultat. Ska låta den ligga över helgen och se om den börjar fungera igen annars blir det att skicka den på lagning på måndag. För CDON supporten har väl inte öppet på helgen?

    Uppdaterade första posten på grund av allt snack om fuktskada. Räcker det jag skrev där (under EDIT 2) för att få en fuktskada? Känns väldigt klent isf då jag har tvättat allt från Gameboy, PSP Nintendo DS och en lång rad telefoner på samma sätt i över 5 år.
     
    Last edited: 12 mar 2011
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det låter som ett ganska simpelt garantiärende, och jag tror inte att de kommer bråka om någon fuktskada. Tvärtom så är min uppfattning att anovo sällan klagar på något sådant, folk har lämnat in telefoner som är brickade och fuktskadade och gud vet vad och det är sällan några problem. Jag vet inte hur anovos deal ser ut med tillverkarna, men jag gissar att det gynnar dem att reparera så många telefoner som möjligt snarare än att lusläsa avtalen och neka kunden så mycket de bara kan.
     
  8. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Låter bra. Ska dock testa om den funkar lite senare ikväll och kanske någon gång imorgon då jag antar att CDON supportn inte börjar röra på sig förrän på måndag.
     
  9. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Gäller den inte som DOA om det är inom 7 dagar?
     
  10. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 475
    Mottagna gillanden:
    570
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    Det ska det göra. Du kanske ska dra iväg ett mail om att mobilen är sönder och meddela att du ringer på måndag. Hängslen och livrem ;-)
    Sent from my HTC Legend using Tapatalk
     
  11. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag gör så. Ska bara testa så den inte börjat funka nu.

    EDIT: Har nu lagt till ett ärende som det så fint heter på CDON. Så det är bara att vänta.
     
    Last edited: 12 mar 2011
  12. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Jag skulle inte rekommendera att göra rent skärmen på det vis du beskriver. Man ska aldrig använda något blötare än en lätt fuktad duk.
     
  13. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Verkar som jag får tillbaka pengarna. Jag fick precis mail om jag ville ha pengarna tillbaka eller en ny (jag valde pengarna). Frågan är om jag får pengarna eller är bunden till att handla för de pengarna hos CDON. Inväntar svaret.

    EDIT: Får tillbaka pengarna på kortet!
     
    Last edited: 18 mar 2011
  14. slayer

    slayer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    min gick skärm också sönder efter några veckor :cry:
    jag var ute och joggade med telefonen i byxlinningen med skärmen mot kroppen nu fungerar bara mitten på skärmen även jag hade rootat telefonen det tog ett tag att lista ut hur man gör en systemåterställning utan skärm
    det verkar som om skärmen är fuktkänslig
    ska lämna tillbaks till Teknikmagasinet i veckan och få den fixad
    annars är jag nöjd med luren
     
  15. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag gillade den också förutom att ljudet i 3.5 mm kontakten inte var riktigt vad jag ville ha :)