Solcell (portabel med USB)

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by Rocco420, Jul 27, 2025 at 14:39.

1. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Hej på er semester firade.

Kanske har diskuteras flitigt i nån annan tråd, men önskar lite tips och råd kring dessa portabla solceller för att typ ladda en telefon eller powerbank.
    Tänker mig en sån som man viker ihop, vet inte men som är väl som ett A3 när dom är utvikt ungefär.

Det finns ju så otroligt mycket så man är lite rädd att man bara få nå skit.
    Önskvärt är ju såklart att den har USB-C och klarar lite av dom nya standarder så som PD och QC osv.

Vad har ni testat som funkar och vad som inte funkar.

2. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

bernard likes this.
  3. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns verkligen allt möjligt att välja på, tex för husvagn/husbil finns väldigt stora. Eftersom EcoLow redan nämnts kan man tex kika på hela deras utbud av portabla celler här: Portabla Solpaneler

Med A3 får du nog sikta på en som tar utrymme som en A3 mer i ihopfällbart läge... Annars blir det inte mycket effekt att tala om, då får du kanske ut 5W i bästa fall. Det räcker inte särskilt långt, och kommer ta lång tid att ladda annat än en liten powerbank. Funkar gör det så klart om det är sol hela dagen, men då får man vara beredd att vänta bra länge innan man kan börja röra på sig om man tex är ute och campar eller något.

Det är nog bäst att köpa ett etablerat varumärke, och inte något noname på Amazon.

Last edited: Jul 27, 2025 at 15:12
    Rocco420 and danne_00 like this.
  4. Rocco420

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Verkar som bara 45w har usb uttag, dom andra verkar gjorda för koppling till deras power station.
    Får fundera lite, men de är som sagt endast till för att fylla en powerbank ... Men man vill ju att det ska hända lite.
    Kanske är bättre att ha en extra powerbank med sig istället. Har man två skapligt stora och full laddade så har man ju ändå så man klarar sig rätt bra.

5. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det kan ta flera dagar att fylla en powerbank annars, så då är det defintivt bättre att ha två med sig istället, om det alterantivet finns. Det kan rentav ta veckor om vi talar om de powerbanks som bara har en yta som tex motsvarar powerbankens yta, vilket gör det så gott som meningslöst.

6. Rocco420

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Vi missförstår nog varandra lite, powerbanken ska inte ha inbyggd solcell. Se ex
    https://www.kjell.com/se/produkter/...lladdare/linocell-solcellsladdare-30-w-p22737
    Utan jag vill ha en lös solcell som jag kan ladda en powerbank eller en telefon direkt ifrån.
    Jag är med på att en sån powerbank med inbyggd panel på 10x5 cm är typ onödigt.