solcells laddare/batteri

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av joachi, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. joachi

joachi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    nu när det blir sommar så vill man ju gärna sitta i parker och spela musik streamat från sin telefon vilket suger riktigt mycket batteri.. finns ju solcellsladdare med inbyggda batterin, men har inte lyckats hitta någon med microusb som är nya standarden för mobiltelefoner, så tänkte kolla om någon har ett bra tips; Solcellsladdare med microusb, antingen att köpa i sverige eller ebay, och hur bra dom funkar, är det bättre att köpa ett powerpack och skita i solen?

2. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

på teknikmagasinet tror jag att de säljer solladdare med alla sorters anlutningar (microusb iphone nokia)

3. joachi

joachi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 5
    det trodde jag oxå, men tydligen inte med microusb kontakt. kollat på teknikmagasinet, kjell o co. och webhallen...

4. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

De finns, men endast för uppladdning av inbyggt batteri. För att driva en musikspelande telefon behöver du ivf ge den 5V @ 300mA, vilket blir 1.5W. En solcell som producerar en sådan mängd energi (ja, pyttelite... men solceller suger) blir rätt så stor och väldigt dyr.

Vi funderade på att ta in sådana som kan driva telefonen under dagen till droidstuff.se, men dom skulle behöva gå loss på ca 900:- vilket är helt omotiverat.

De laddare du kan köpa billigt laddar bara upp ett inbyggt batteri som sedan laddas ut sakta men säkert. Lite som att ta med en batteribackup med en riktigt långsam laddare inbyggd.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.