Solcellsladdare, tips?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skinksallad, 3 jul 2011.

1. Skinksallad

Skinksallad Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag har insett att jag ska befinna mig i tolv dagar utan tillgång till eluttag.
    Där så kommer jag vilja ha en mobilladdare med mig.

De som jag har tittat på är framförallt Powerplus Cobra, dock så väntar jag på svar om lager från enda butiken med vettigt pris 48£ inkl frakt (som inte angav lager).

Annars så verkar Denna som även finns på Kjell & Co (dock inte i lager) som ett bra alternativ, där då den har stort inbyggt batteri.
    Dock så är den betydligt mindre, och ska även ladda långsammare.

Sen har Clas OhlsonDenna, för det är smidigt att handla i fysisk butik, samtidigt som den är billigast av de jag kollat på och om prognosen visar enbart regn så går den att lämna tillbaka.

Sen finns det ett flertal små laddare, som jag inte riktigt vet hur pass bra de fungerar.

Så, har någon erfarenhet själv, och kan hjälpa mig?

2. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag har den från Clas O och den fungerar väl helt OK. Men det är ju inget kvalitetsbygge, den är ganska plastig. Fördelen är då att den är lätt och har ett smidigt format.
    Du fyller mobilens batteri, men inte mer.
    Det tar ca 2 timmar att ladda den via USB och normalt kanske 4-5 timmar i solen. Har dock under optimala förhållanden laddat den på 2,5-3 timmar.
    Så för kortare turer eller bara som komplement är den helt OK, men för mer seriöst och längre användande bör du nog titta på en effektivare laddare.

3. Skinksallad

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Jag hade inte tänkt att använda telefonen jättemycket, så jag har beställt en för 40kr på ebay, mest för att ser om den fungerar. Den verkar vara lik den som clas ohlsson säljer för 199, och jag hade pengar på mitt pay pal, så jag betalar inte riktigt för den. Sen hinner jag köpa en bättre om den visar sig vara dålig.

4. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Räcker verkligen den från CO? Vad har du för kapacitet på batteriet du laddar? Har förstått det som om man måste ha lite högre kapacitet på batteriet i laddaren än vad telefonen har och om man har ett batteri på nästan 1500mAh (1400 i mitt fall) så finns det ju väldigt liten mariginal för försämring av batteriet i solcellsladdaren.

5. Skinksallad

Mottagna gillanden:
    160
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Den på Kjell&co har ju 2000mAh, ett normalt batteri är runt 1500.
    Den jag köpte har 1350, men jag behöver inte ladda fullt varje gång.
    För jag laddar när jag har låg batterinivå.
    PowerPlus Cobra har exempelvis bara 1000mAh, men en stor solpanel, så att om man laddar i solen så laddas telefonen snabbt ändå.

6. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Köpte den för 300 hos CO för att ladda min N1. Laddade upp den via USB och laddade sedan mobilen över natten. På morgonen var mobilen laddad till kanske 75%. Lite extra batteri iallfall. Återstår att se hur bra den laddas när solen eventuellt får för sig att skina lite.