Som Evernote, men på MIN server

Diskussion i 'Applikationer' startad av Gabrioth, 21 september 2011.

1. Gabrioth

Gabrioth Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Woo, första posten.

Som rubriken antyder, jag ÄLSKAR evernotes funktioner. Äntligen en app som gör precis det jag önskar vad gäller att spara/synka anteckningar och dessutom verkar finnas på snart sagt varje plattform (utom min symbiantelefon).

Det stora "men"-et, är att jag måste nyttja evernotes servrar.
    Företaget jag arbetar på blockar ibland användningen av evernote.com som domän via HTTP, vilket gör att man då inte kan synka sina anteckningar under ett par timmar. Frustrerande.

Sedan ogillar jag rent konceptuellt att mitt data ligger på nån annans server. Naturligtvis spelar det mindre roll om evernotepersonal läser mina personliga recept (även om jag vet att ingen utom jag har tillgång till datat).
    Det som stör mig i konceptet är snarare att jag inte har kontroll.

Jag har redan en webserver (Ubuntu Server 10.10) med FTP/HTTP. Så att starta en tjänst till skulle inte innebära något större mankelimang.

Därför undrar jag, finns det något alternativ till Evernote? Där klienten är lika trevlig, användarvänlig och portad till lika många plattformar. Till vilken man kan sätta upp servermjukvaran själv på sin egen webserver.

Jag har inget emot att betala både för server och klientmjukvarorna. Även om gratis är trevligt så är feature-set oändligt mycket viktigare.
    Jag föredar opensourceappar på min egen server, men det är inget krav.

2. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

3. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Eller kanske starta en egen blogg-server!?
    Det måste ju finnas många klienter för t.ex. Wordpress.