Fråga: Som Julklapp till snart 3-åring.

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Leechu, 13 december 2012.

1. Leechu

Leechu Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Så, kollat runt och denna verkar vara helt ok för min fina dotter!
    Någon som har en annan åsikt, ta gärna fram den! :)
    (Enda alternativet jag hittat i prisklassen är ju en Ipad mini, och det gillar väl ingen här)

I övrigt, tips på roliga appar för småbarn jag kan lägga in innan hon får den?
    Finns det vettiga skal som skyddar eller är det lika bra att kasta på en tok-försäkring direkt?

Last edited: 13 december 2012
  2. svettipung

svettipung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Känns som att hon är lite för liten, lär tappa den ett antal gånger kan jag tänka mig.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

3. Leechu

Leechu Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Hon är så försiktig med mobiler och liknande, men visst, den kommer gå i golvet ett antal gånger.
    Därför jag frågar om det finns vettiga skal, eller om man tar försäkring :)

4. Kirk242

Kirk242 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Det finns surfplattor med gorillaglas. Som ska vara lite extra tåligt mot hårda tryck och repor. Självklart så kan ju alltid ett fall skada skalet. Kan iofs inte komma på någon liten platta med gorillaglas. Jag vet dock att min surfplatta har det. Det är en Asus Transformer tf101. Kan väl rekommendera, eftersom den faktiskt fungerar bra och rymmer i din prisram. Däremot är den en 2011modell och 10.1tum. Så jämfört med Nexus 7 väger den förstås lite grann.

Visade sig att jag Tapatalkade via min Samsung Galaxy

Leechu gillar detta.
  6. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4.910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Finns säkert silikonskin på eBay. Eller ett läderfodral av den typen där man liksom sticker in den i en ram. De skyddar ju "ramen" vid måttliga fall.
    Skärmen skulle inte jag bekymra mig nämnvärt över faktiskt, men det säger jag utan att ha lekt med just en Nexus.

Leechu gillar detta.
  7. sebastian

sebastian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    5x

MINA ENHETER

Telefon:
    5x
    Platta:
    Nexus 7
    ROM:
    Lenovo tab 2
    Då kan hon roota oxå och börja utveckla appar med perfekt! Det blir mycket bra klapp för en ung dam!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

x10_minipro och Snusdus gillar detta.
  8. Snö

Snö Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ipad mini är i samma storlek- och prestandaklass men absolut inte i samma prisklass, listpriset för ipad mini är ca 70% högre än nexus 7 för motsvarande version.

Enda nackdelen med i princip alla androidtablets jämfört med ipad för små barn är att det är mjukvaruknappar som är lätta att komma åt, mina brorsbarn har lekt en del med min N7:a och det är ju inga problem att använda den men ibland när de spelar råkar de komma åt hemknappen eller bakåtknappen och då kommer ut till launchern utan att veta varför, detta är väl dock något de lär sig ganska snabbt och den äldre av mina brorsbarn som är 6 år kunde utan större problem ta upp recent apps listan och gå tillbaka till spelet.

En väldigt stor fördel med nexus 7 och android(endast nexus-serien än så länge) är stödet för användarkonton som kom i 4.2.
    Om du har ditt eget konto som masterkonto och sätter lösen på det så kan du skapa en inloggning för barnet med samma googlekonto som du har men där du bara installerar vissa spel och så som de använder och sen på Play Store kan du sätta en pinkod för bara deras inloggning så att de inte av misstag kan köpa några appar eller saker.

Leechu gillar detta.
  9. leolulz

leolulz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
  10. jontep

jontep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Jag köper en Nexus 7 till mina barn, 2½ och 3½. Satsar på ett sånt här skal till den:
    http://www.amazon.co.uk/dp/B009AHSOHU/?tag=swedroid-21

Glada färger och ska enligt tillverkaren skydda bra. Bra att den har upphöjda kanter kring skärmen. Leveransen från Amazon ska ha kommit till posten idag (beställde 9:e dec).
    / Jonatan

11. Asawi

Mottagna gillanden:
    4.910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    4-åringen i min närhet fick Nintendo DS när han fyllde 3 (eftersom storasyster hade ett och inte ville ha lillebror pillande på hennes grejer). Han har haft mycket roligt med det, men jag har tänkt ibland att en liten surfplatta hade varit ännu bättre. Nu skulle jag aldrig ge honom en såpass dyr som Nexus7, men nog skulle jag kunnat gett honom min Nook Color redan när han var 3!
    TS kanske egentligen tänker sig plattan som en present till sig själv, men använder 3-åringen som ursäkt? ;)

12. Leechu

Leechu Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Efter mycket funderingar på mediamarkt, samt utbud av skal, skydd, tillbehör osv, så föll valet på en Ipad mini.
    Förstår inte varför folk motsätter sig surfplattor till barn?
    Finns ju hur mycket spel som helst, plus att hon klarar av mammas iphone utmärkt.

Och självklart kommer pappa också leka med den, men huvudsyftet är inte mig själv!
    Där kan hon se på sina alfons-avsnitt, och pussla å leka.
    Hon älskar även att filma sig själv och sjunga in i kameran.
    Hade ju gärna testat en nexus-platta, men fick långt ifrån samma känsla av kvalite på nexusplattan.
    Dessutom gör dom där 0,9 tummen mer skillnad än vad man tror!
    Och jag blev smått förvirrad av att knapparna på telefonen bytte plats och försvann.
    Då är det bättre med en stor hem-knapp för den lilla :)
    Och nej, det är inte hennes enda julklapp, hon får helt vanliga leksaker och böcker med, var inte oroliga ;)

13. Kirk242

Kirk242 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

iCrap mini...där sjönk du :mad:

14. h0nden

h0nden Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Surfplattor till 2-åringar... Alltså. Köp leksaker för 2000kr istället. Snälla rara..

x10_minipro och Pure Gold Leopard gillar detta.
  15. Pure Gold Leopard

Pure Gold Leopard Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det är bra, man ska tidigt lära barnen att konsumtion, pengar och slit-och-släng är det viktigaste i dagens samhälle.

Seriöst, jag tycker det. För jag tror inte vi kommer kunna göra nånting åt uppvärmningen, de växande sopbergen eller framförallt oljebristen som kommer komma snart.
    Lika bra att bara gå all-in nu så allt går åt skogen, samhället raserar och ni får erat uppvaknande. Då kanske världen så småningom kan byggas till det bättre.

x10_minipro, sebastian och h0nden gillar detta.
  16. Asawi

Mottagna gillanden:
    4.910
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror "mina" barn ska få surfplattor till sommaren, men det får bli i $100-klassen. Barnen kommer då att vara 4,5 och 9 år. 9-åringen läser böcker på eInk läsplatta, men har börjat bli väldigt intresserad av att kolla grejer på YoTube. Och mobilspel är ju alltid kul... ;)

17. Tokig75

Tokig75 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Min treåring har inte tappat den ännu. Hans favoritspel är Granny Smith. De små lär sig förvånansvärt snabbt att hantera plattorna. Jag har inget skydd på plattorna ännu men har beställt Nillkinfodral.

18. Leechu

Leechu Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Haha, tragiskt att se alla moral-tanter och till och med en domedags-profet!
    För henne är det en leksak, och varför skulle hon inte kunna ha en sån leksak?

Har ni nåt emot om jag köper en pulka med? Går världen under då också?
    Får tydligen gå tillbaka några hundra år i tiden och kanske tälja en trägubbe.

Lugna ner er grabbs, allt jag menar.

stefan78 gillar detta.
  19. h0nden

h0nden Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kort sagt; nej. Och är du en bra förälder borde du själv fatta varför.

sebastian och x10_minipro gillar detta.
  20. Mithan

Mithan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Utifrån de du skriver tar jag förgivet att du aldrig har fått tex spela tvspel under din uppväxt.
    Att kommentera hur någon är som förälder är enbart löjligt eftersom du inte har den minst susning om hur bra pappa eller mamma personen är.

Jag kan tycka att det ibland kan bli lite mycket för småbarn med dagens teknik, men om man som förälder har allt under kontroll, vad spelar de då för roll om man lär sig läsa/skriva/räkna och spela på en platta istället för tex framför Fem myror är fler än fyra elefanter som många av den äldre generationen gjorde. Eller spela på ett Nintendo 8 bitars?
    Tänk efter lite innan du hoppar på någon om deras egenskaper som förälder!

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Leechu och MrMör gillar detta.