Ipad mini är i samma storlek- och prestandaklass men absolut inte i samma prisklass, listpriset för ipad mini är ca 70% högre än nexus 7 för motsvarande version.
Enda nackdelen med i princip alla androidtablets jämfört med ipad för små barn är att det är mjukvaruknappar som är lätta att komma åt, mina brorsbarn har lekt en del med min N7:a och det är ju inga problem att använda den men ibland när de spelar råkar de komma åt hemknappen eller bakåtknappen och då kommer ut till launchern utan att veta varför, detta är väl dock något de lär sig ganska snabbt och den äldre av mina brorsbarn som är 6 år kunde utan större problem ta upp recent apps listan och gå tillbaka till spelet.
En väldigt stor fördel med nexus 7 och android(endast nexus-serien än så länge) är stödet för användarkonton som kom i 4.2.
Om du har ditt eget konto som masterkonto och sätter lösen på det så kan du skapa en inloggning för barnet med samma googlekonto som du har men där du bara installerar vissa spel och så som de använder och sen på Play Store kan du sätta en pinkod för bara deras inloggning så att de inte av misstag kan köpa några appar eller saker.
Last edited: 13 december 2012