Sony Bravia KDL-32WE613

Diskussion i 'Android TV' startad av Tompa23, 1 sept 2023.

1. Tompa23

Tompa23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jag har en Sony Bravia KDL-32WE613.

Men även då om detta inte är en Android Tv idag,så tänkte jag mest höra mig för om det går att göra om denna till en Android.

Mitt problem är att Sonys sk. Support mer är på nivån av att idiotförklara mig( istället för att inse att felet är inte hur olika enheter är kopplade till tv'n utan att det beror på mjukvaran).
    Lite som att ägna sig åt inkopmetenta gissninglekar,istället för att vara kompetent/ tekniskt kunnig.

Bäst vart som sagt Sonys tekniker här i Sverige. När jag sa att jag har ett läsfel på moderkortet så fick jag bara svaret: "Att detta är uteslutet" och att teknikern aldrig under sina år på Sony har varigt med om detta ( med 5+ år).
    Men det är å andra sidan helt befengt( skitsnack).
    Det är bara att se sig om hur ofta tv byts ut idag. Tidigare så gick det att ha sin enhet livet ut( tills att lampan gav upp).
    Men att i dag så byts dessa ut efter något år( typ 1- kanske max 3)- lite beroende på när mjukvaran kraschar.
    Som sagt, livslängden på en LED( eller LCD= Lysrör) är c: a 150000-200000H ( vilket innebär teoretiskt sätt 15-20 år).

Nu är som sagt mitt problem att firmwaren har crashat,vilket för mig innebär att jag inte har någon tv.
    Som på grädde på moset så verkar även firmwaren ligga i konflikt med externa boxar( men konstigt nog så fungerar en hederlig DVD- Spelare, på SCART) .
    Som sagt varje gång firmwaren kraschar så är det precis som att få antennsladden utdragen.
    Jag får som sagt inga felmeddelanden. Det står bara " Ingen signal".
    Jag trode även att en Factory reset skule lösa detta,men dessvärre så blir det bara värre= Att alla mina kanaler raderas,och att jag heller inte kan göra en ny kanalsökning.

Men som sagt det också komplicerar detta än mer är att Tele2( f.d ComHem)- har låst sitt digitala tv nät.
    Tidigare när det vart analogt så vart det inga problem.

Jag har som sagt praktisk erfarenhet av detta,då jag självt köpte en fristående decoder( för DVB-C).
    Det som hände vart att jag inte kunde göra någon kanalsökning.
    Samma sak gäller boxarna som Tele 2 tillhandahåller.
    Fast där är juxet att jag måste teckna mig för dyra digital tv abonnemang för att överhuvud taget kunna använda deras boxar/ utrustning.

Men samtidigt så är det lite kontraproduktivt,med tanke på att jag redan betalar för detta( dock bara för SVT+Tv4,och några andra strökanaler).
    Så varför skulle jag då ånyo betala för någonting som jag redan betalar för?

Men bortsätt från detta så har också alla dessa systemkrascher sabbat moderkortet/ CPU/ Tunerdelen.
    Inte fysiskt,men mjukvarumässigt( läsfel). Precis som med USB- Minnen kan få läsfel.

2. ubbe1

ubbe1 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Den tvn är nog dags att avveckla. Den kostade väl under 3000:- när den såldes 2017 så du har väl fått vad du betalade för. Att göra om den till en Androidtv är nog omöjligt och det närmaste du kommer är väl med en Cromecast

3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att flasha något annat än fabriksmjukvaran är nog helt uteslutet, men fabriksmjukvaran är nog inte tillgänglig för nedladdning någonstans, så du måste först hitta någon med identisk TV/panel som kan dumpa flashminnet, vilket kräver rätt utrustning, vilket du sedan behöver för att läsa tillbaka filen till det gamla chippet/alterantivet köpa ett nytt chipp och byta det gamla.

Android/Google TV kommer inte få plats på minnet, som förmodligen är på 32-128MB eller något åt det hållet (Android kräver nog minst ~2GB), och hårdvaran som krävs för att köra OS:et saknas i form av en ARMv8-baserad systemprocessor, tillräcklig mängd RAM osv, frånsett att du behöver drivrutinsbinärer för de komponenter som Sony använder i TV:n etc.

Det praktiskt genomförbara är nog att köpa ett begagnat moderkort och sedan byta det själv. Titta på Ebay. Exempel: https://picclick.co.uk/SONY-KDL-32WE613-Main-Board-1-981-541-23-for-Screen-334989226089.html. Kolla så numret på moderkortet matchar 1:1 och att panelnumret matchar 1:1 (Även om en TV-apparat har identiskt modellnummer med en annan kan panelserierna fortfarande skilja sig åt, och då kan det behövas att moderkortet har mjukvara kompatibel med den specifika panelserien).

Last edited: 2 sept 2023
  4. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    855

MINA ENHETER

Visst ,alla har olika förutsättningar ekonomiskt men en 55 tums tv kostar väl idag från ca 5000kr,mindre storlek billigare. Tele 2 digital tv är väl bara en hdmi kabel från boxen till tvn.

5. Tompa23

Tompa23 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Jaja,det kan förklara saken lite bättre.

Som att jag rent generellt sätt har fått erfara så verkar Android vara ett tämligen stort program
    ( app- kod)- typ något i stil med dåtidens Win Xp/7.

Men hur som helst så vet jag att det finns ett svenskt företag som säljer MB till dessa enheter.
    Jag slog till på ett sådant,men upptäckte att CPU'n inte hade samma serienr( modell) som mitt gamla.
    Så jag vet inte om det kommer att funka oavsett hur.

Å andra sidan så kan detta också förklara varför Supporten på Sony själva aldrig har någon aning om vad deras mjukvara ska passa till.
    Rättare sagt varför det hela tiden är så viktigt för dem att veta mitt;
    1. Serienr 2. DeviceID.

Som sagt varje gång som jag har varigt i kontakt med Sony( som f.ö kör på sitt inprogramerade/ närmast lobotomerade) svar till sina kunder( som jag f.ö uppfattar vara mer på en nivå att ägna sig åt gissningslekar,och att göra en idiot av mig som person)
    Dvs att det hela tiden utgår ifrån att hela tiden testa olika saker,när själva grundproblemet i 99.99% av fallen alltid är mjukvarurelaterade.

Personligen så har jag väldigt svårt att förstå varför allting måste vara så komplicerat ( unikt)- istället för som på den goda tiden när allting vart universiellt.
    Eller i vart fall standardiserat( att till en viss modellserie så är det detta,och till övrigt något annat).

Men samtidigt så finns det också en annan aspekt på det hela- och handlar också om själva CPU.
    Som på äldre enheter( datorer) hade en bra längre livslängd än dagens moderna,som verkar ha någonsorts inbyggd klocka att efter en viss tid( låt oss säga 2-3 år) att hjärnan lägger av.

Jag kan som sagt inte minnas att en dator som jag har haft,att CPU( hjärnan) skulle ha pajat.
    Det enda som ev skulle kunna fallera vart att jag fick " en spik i kistan"= Att nätagget la av.
    Eller att RAM- minnet/ HDD fick något fnatt.

Samtidigt så ställ det till äldre tidens tv.
    Jag har självt en lite drygt 10år Samsung LCD ( 1: a gen).
    Under alla dem år som jag har haft denna så har jag aldrig upplevt något strul.
    M.a.o så har denna gått som tåget. Enda felet är att den saknar digital decoder( och kanske även att den saknar USB,men även att den inte är en sk.SmartTv/ WIFI).

Som sagt en LCD( lysrör) har en min/ garanterad livslängd a 10000H( fast i praktiken så är det närmare 30000H).
    Så detta innebär att denna skall fungera i åtminstånde 10år( inte som idag 2år)- och då har Du haft exeptionell tur.
    Som sagt som många tillverkare gör idag att dem mer eller mindre tvingar dig att hela tiden köpa det senaste( typ varje,eller vartannat år)- lite beroende på hur pass stabil/ uppdaterad firmwaren är.

Som i mitt fall som köpte denna som utgående( då denna är tillverkad av Sony's enhet i UK), men att det fanns svenska handlare som lyckades att paralellimportera detta.
    Så om jag får vara lite brysk så handlar det om att jag köte mig " en lemon".

Som sagt redan efter 2-3 mån så började firmwaren att krångla. Och att min 1 : a stora crash kom rätt så inpå.
    Innan Sony överhuvud taget uppdaterade 1: a ggn så vart det redan för sent( då pratar vi om efter c: a 7-8 crasher senare) och lite drygt 1år.
    Jag skulle som sagt inte vilja påstå att tv blev bättre efter alka dessa uppdateringar. Snarare tvärt om.

Men som sagt anledningen till att jag köpte denna vart för att den hade Scart( köper faktisk en del DVD).
    Men hade jag som sagt vetat att jag köpte på mig detta skräp så hade jag givetvis valt något annat märke( som ex Philips).
    Tyvärr så har Sony tappat sitt sting/ signum.
    För som sagt för c: a 10-15 år sen ( innan det började göras Smart Tv), så vart det " Ett top of the line"- men idag så är detta mer att betrakta som ett dyrt/ snobbigt överprissatt lyxmärke.
    Lite som att Miele har gått samma öde till mötes.

Just för att avsluta historien med något positivt så undrar jag vem i/ och vart jag kan få tag i specialverktyg?
    I vart fall så kommer denna att skänkas till en bättre behövande kyrkogård( där den bättre hör hemma).

Det som också kan vara bra att veta är att jag även anmälde saken till ARN, men då byråkratins kvarnar drar ut på tiden. Och att jag också får en viss känsla att ARN tar part för vad Sonys inkompetenta tekniker har sagt snare än att lyssna på min profesionella( intuitiva magkänsla)